نیوز سیتی!
11 اردیبهشت 1402 - 09:50

اکوسیستم های بحرانی به ۱۴ میلیون هکتار رسید

عباس آباد- معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این که سطح اکوسیستم های بحرانی در کشور به ۱۴ میلیون هکتار رسید، گفت: برای مهار بیابان طرح هایی در دست اجرا است.

حسن وحید در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به توجه ویژه به طرح‌های آبخیزداری طی دو سال گذشته افزود: در حوزه شمال کشور طرحی با عنوان مدیریت جامع آبخیز شمال در دست اجراست.

وی با اشاره به اهمیت عرصه‌های جنگلی وطبیعی شمال کشور افزود: طرح‌های آبخیزداری در قالب طرح جامع مدیریت آبخیزداری در شمال اجرا می‌شود و انساجم بخشی درون سازمانی و برون سازمانی با تاکید بر محوریت مردم در این طرح‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه‌های مرتعی با توجه به چرخه خدمات در حوزه اکوسیستم‌های مرتعی تلاش می‌کنیم تا کلیه طرح‌ها را به بهره برداران واگذار کنیم از این رو دستورالعمل مردمی سازی اجرای طرح‌ها نگارش شده است.

وحید با اظهار این که بهره‌برداران صاحب حق و عرف هستند، افزود: تمامی منافع اقتصادی در قالب بسته مدیریت جامع تعریف تعریف شود از این رو طرح‌های چند منظوره مدیریتی طراحی و تدوین شده است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه اکوسیستم‌های بیابانی در کشور رو به گسترش است، افزود: سطح اکوسیستم‌های بحرانی به ۱۴ میلیون هکتار رسیده است.

وی با اشاره به وقوع پدیده ریزگردها با اظهار این که بروز این پدیده عوامل مختلفی دارد و نمی‌توان آن را فقط مختص به درون عرصه‌های طبیعی نسبت داد، افزود: اگر کارهای توسعه کشور متوازن نباشد بروز خسارت‌های می‌شود.

وحید با اشاره به ترسیب ۳ میلیون هکتاری بیابان و تدوین آن در حوزه منابع طبیعی افزود: این طرح در دست پیگیری و اقدام است و به عنوان یک بسته اجرا می‌شود اما از آنجا که سطح مراتع فقیر نیز رو به افزایش است و سطح مراتع فقیر به بیش از ۵۴ میلیون هکتار رسیده است.

معاون سازمان جنگل‌ها از تدوین طرح احیا و تولید علوفه در سطح ۵۰ میلیون هکتار از مراتع در کشور خبر داد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1179379

مهمترین اخبار ایران و جهان: