نیوز سیتی!
11 خرداد 1401 - 20:19

وزیر علوم: همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی/ تحصیل۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی در ایران

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از دریافت مجوز ایجاد صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری از شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز خبر داد و گفت: موضوع همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را نیز طبق قانون مصوب مجلس برای ۱۴۰۱ پیگیری می کنیم. به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مصطفی زلفی‌گل  شامگاه امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با وجود اینکه در مقطع کاردانی بحث پنجه کارآمد و تربیت تکنسین‌های مورد نیاز برای بازار کار در دانشکده‌های فنی و مراکز علمی و کاربردی دنبال می‌شود اما دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی بیشتر بر آموزش محتوا و مفاهیم تمرکز دارند و بر همین اساس به دنبال تربیت دانشجویان مهارت محور در این مقطع نیز هستیم که البته در این زمینه محدودیت هایی داریم و مانند دانشگاه علوم پزشکی ابزار لازم را نداریم و تحقق این مهارت محوری در مجموعه دانشگاهی کشور نیاز به عزم فرابخشی دارد. وی ادامه داد: در زمینه کارآفرینی نیز با ایجاد مراکز رشد و پردیس های کارآفرینی در دانشگاه ها بستر لازم برای ایده آزمایی دانشجویان و حتی غیر دانشجو ایجاد شده اما نیاز به شتاب دهنده های نوآوری داریم تا فرآیند تبدیل ایده به محصول تسریع شود. غیر دانشجووزیر علوم با اشاره به نقش این وزارت در تدوین سند نظام ملی نوآوری توسط شورای عالی فرهنگی خاطر نشان کرد: ۶ سطح اول از ۹ سطح مربوط به این سند را در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری و تلاش می کنیم از طریق معاونت فناوری و نوآوری وزارت، حلقه های این زنجیره نظام ملی را هماهنگ کنیم و ایجاد سامانه نظام ایده ها و نیازها نیز با هدف مسأله و نیاز محور کردن مقالات و کارهای پژوهشی دانشجویی و دانشگاهی صورت گرفته است. دریافت مجوز ایجاد صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری از شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت مجوز ایجاد صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری از شورای عالی انقلاب فرهنگیدریافت مجوز ایجاد صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری از شورای عالی انقلاب فرهنگیوی از دریافت مجوز ایجاد صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری از شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز خبر داد و گفت: سعی می کنیم از این طریق بخشی از منابع پژوهشی دستگاه ها و ارگان ها را به سمت اجرای ایده های دانشجویان و سوق دهیم و موضوع همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را نیز طبق قانون مصوب مجلس برای ۱۴۰۱ پیگیری می کنیم. زلفی گل با مثبت ارزیابی کردن تصویب قانون جهش تولید در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این قانون ظرفیت های خوبی چون معافیت های مالیاتی برای کارهای پژوهشی و تحقیقاتی مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها دارد که در اجلاس شهریور روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در مشهد به طور کامل تبیین خواهد شد تا از این ظرفیت ها برای توسعه هر چه بیشتر فعالیت های دانشگاهی و دانشجویی استفاده شود. وی در خصوص معضل مهاجرت دانشجویان نخبه نیز خاطرنشان کرد: نفس مهاجرت به ویژه در عرصه علمی بد نیست چون متخصصان و دانشجویان متعلق به عرصه جغرافیایی خاصی نیستند و تدریس نظریه ها بوعلی سینا در سطح دانشگاه های جهان نیز مؤیدی بر این ادعاست و باید تلاش کنیم دیپلماسی علمی کشور از چنین طرقی فعال شود اما در این میان مسأله آسیب‌زا مهاجرت یک طرفه است و معضل بیکاری مهمترین دلیل این پدیده است چرا که در داخل کشور به دلیل عدم ایجاد شغل متناسب با تخصص دانشجویان با مشکل روبرو شده ایم. زاوزیر علوم تأکید کرد: باید تمام امکانات کشور برای حل مشکل بیکاری به عنوان اولویت شماره یک بسیج شود و در صورت حل این مشکل به طور حتم نه تنها مهاجرت دانشجو و متخصص نخواهیم داشت بلکه مهاجر پذیر نیز خواهیم شد و در این زمینه اولویت اول باید علم و فناوری باشد چون با وجود تأکیدات قانونی بر تخصیص سه درصد منابع سازمان‌ها و دستگاه‌ها به موضوعات فناوری، تنها نیم درصد از این منابع تخصیص می یابد و باید چنین موضوعاتی از طریق رسانه ها به یک مطالبه جدی با هدف حل بیکاری تبدیل شود. وی هدف اصلی از ایجاد سامانه نظام ایده ها و نیازها را تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و جهت دهی مقالات و کارهای تحقیقی دانشگاهی به سمت نیازهای حوزه صنعت و تولید عنوان کرد و افزود: سعی کرده ایم با ساز و کارهای تشویقی شرایط را برای انجام تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه ای در پایان نامه های دانشگاهی ایجاد کنیم چرا که که هر از این کارهای تحقیقاتی می توانند زمینه ساز حل یکی از مسائل و نیازهای جامعه باشند. تحصیل۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی  در ایران تحصیل۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی  در ایرانتحصیل۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی  در ایرانزلفی‌گل با بیان اینکه آمار دقیقی از دانشجویان ایرانی مقیم خارج نداریم اما نزدیک به یکصد هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند، گفت: در زمینه بازنگری در سرفصل دروس دانشگاهی با توجه به تأکید رهبری در این زمینه، هر چند از سویی نمی توان دفعتا این کار را کرد چون روند دانایی آنی و آسانسوری نیست و از سوی دیگر چون چهارچوب خاصی برای تألیف کتب درسی دانشگاهی نداریم، بر همین اساس اصلاح محتوای دروس را از طریق تعیین چهارچوب برای مواردی چون مرجع نویسی، بسته های فرهنگی، مهارت آموزی و نظایر آن در دستور کار قرار داده ایم. وی تصریح کرد: در بحث مدرس نیز با اجرای طرح منش استادی به صورت دوره‌ای سه ماهه شامل مواردی چون آموزش نحوه ارتباط با دانشجو، اصول پاسخگویی، نحوه ارزشیابی و مواردی از این دست تلاش می کنیم تا استادان تازه استخدام با اصول و مبانی اولیه تدریس در فضای دانشگاهی آشنا شوند تا بر این اساس از طریق اصلاح محتوای دروس و تقویت اساتید دو بخش اصلی از شش رکن آموزش را در مجموعه وزارت اصلاح و بهبود ببخشیم. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص توجه به علوم انسانی در سطح آموزش عالی نیز خاطرنشان کرد: مرکز علوم انسانی را با همین هدف در وزارت تاسیس کرده ایم البته وقتی در کشور مدارس تیزهوشان برای علوم تجربی و ریاضی ایجاد می‌شود اما در مورد علوم انسانی چنین اقدامی صورت نمی‌گیرد، همین رویکرد زمینه ساز مهجور ماندن علوم انسانی می‌شود در حالی که در دنیا برای حکومت بر فکر و ذهن انسان‌ها و مدیریت جامعه، نخبگان را به علوم انسانی جذب می‌کنند. وی همچنین با نفی موضوع تمرکزگرایی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: دانشگاه‌های ما مستقل هستند و وزارت در امور آنها دخالت نمی کند اما این امر به معنی عدم نظارت ما بر ساختارها نیست و هر چند اختیار دانشگاه ها حتی در حد تعیین سرفصل دروس نیز وجود دارد اما چهارچوب مواردی چون جذب اعضای هیات علمی از سوی وزارت تعیین می شود. زلفی‌گل با تأکید بر لزوم توجه جدی به مسائل فرهنگی در جامعه دانشگاهی کشور گفت: باید به این نکته توجه داشت که مسایل فرهنگی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و باید پویش، پایش و پالایش فرهنگی در سطح دانشگاهی به صورت مستمر انجام شود و بر همین اساس به جد پیگیر هزینه کرد سه درصد منابع در مباحث و فعالیت های فرهنگی هستیم چرا که ۸۵ درصد زمان دانشجویان در جغرافیای اوقات فراغت قرار می گیرد و اگر به دنبال سرمایه گذاری و بهره برداری مادام‌العمر در این حوزه هستیم، باید همگی برای ایجاد فرهنگ سالم در دانشگاه ها و به تبع آن جامعه تلاش کنیم و در این خصوص تأکید ویژه ای بر تقویت برنامه های فرهنگی در دانشگاه ها داریم. العمرانتهای پیام/ ۶۰۰۳۶ انتهای
منبع: فارس
شناسه خبر: 354435

مهمترین اخبار ایران و جهان: