نیوز سیتی!
21 آذر 1402 - 04:01

سفر معاون نخست وزیر روسیه به چین

معاون نخست وزیر روسیه از روز سه شنبه برای سفری چهار روزه عازم چین شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت روسیه اعلام کرد، «آلکساندر نواک»، معاون نخست وزیر روسیه و نماینده ویژه «ولادیمیر پوتین» در حوزه نفت و گاز از روز سه شنبه در صدر یک هیات از مقام‌های این کشور عازم چین شده تا در نشست یک کمیسیون انرژی بین‌دولتی شرکت کند.

دولت روسیه تصریح ساخت، هیات اعزامی روسیه به این نشست در چین متشکل از 20 مقام بوده و سفر آنها به چین از 12 تا 16 دسامبر (21-25 آذر) انجام می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، چین یکی از اصلی ‌ترین شرکای روسیه در حوزه تجارت بوده و به همراه هند، خریدار بخش عمده صادرات نفتی روسیه هستند؛ صادراتی که روسیه مسیر آن را در پی تحریم‌هایی که اروپایی‌ها علیه مسکو به بهانه جنگ در اوکراین اعمال کردند تغییر داد و بر هند و چین متمرکز کرد.

روسیه همچنین به دنبال تقویت صادرات گاز طبیعی خود به چین و رساندن به حدود 100 میلیارد متر مکعب در سال تا 2030 است. این در حالی است که برآورد شده که این صادرات در سال جاری میلادی از طریق خط لوله Power of Siberia 1 به بیش از 22 میلیارد متر مکعب برسد.

اواخر آبان ماه رئیس جمهور روسیه طی پیامی به اجلاس گفتگوها میان احزاب حاکم روسیه و چین، گفت که دولت‌های پکن و مسکو در حال هماهنگی تلاش‌هایشان برای حل مهمترین مشکلات بین‌المللی هستند.

وی در این‌باره توضیح داد که روسیه و چین با همکاری یکدیگر، تلاش می‌کنند تا نظم جهانی عادلانه‌تر و دموکراتیک‌تر ایجاد نمایند.

رئیس جمهور روسیه در این پیام ضمن اشاره به پروژه‌های مشترک بزرگ در حوزه‌های اقتصادی، انرژی، حمل و نقل و بشردوستانه که بین دو طرف در حال اجرا است، تصریح کرد: «روابط و شراکت راهبردی و جامع روسیه و چین، در بالاترین سطح خود به سر می‌برند».

طبق این گزارش، پوتین ضمن اشاره به توسعه روابط بین روسیه و چین در سال‌های اخیر، گفت که این امر به‌وسیله تعاملات سازنده و بسیار خوب حزب «روسیه متحد» و حزب «کمونیست» چین ممکن شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1601879

مهمترین اخبار ایران و جهان: