نیوز سیتی!
22 آبان 1402 - 17:41

«سمرقند» میزبان نشست سازمان ملل برای مقابله با بیابان‌زایی

بیست‌ویکمین نشست سازمان ملل برای مبارزه با بیابان‌زایی (CRIC 21) در سالن «جاده ابریشم» شهر «سمرقند» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، بیست‌ویکمین نشست سازمان ملل برای مبارزه با بیابان‌زایی (CRIC 21) در  سالن «جاده ابریشم» شهر «سمرقند» برگزار شد.

«تنزیلا ناربایو» رئیس مجلس سنای ازبکستان در آغاز این نشست پیام «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان را برای شرکت‌کنندگان این مراسم قرائت کرد.

رئیس جمهور ازبکستان در پیام خود گفت: «سمرقند» باستانی که اخیراً به محل برگزاری بسیاری از مراسم‌های جهانی تبدیل شده است، امروز بار دیگر کارشناسان معتبر خارجی و ملی، دانشمندان و متخصصان برجسته، روسا و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی، همه کسانی که به آینده سیاره ما اهمیت می‌دهند، گرد هم آورده است.

میرضیایف اظهار داشت: امروز در این نشست مسائل مهم مبنی بر مقابله مشترک با چالش‌های آب و هوایی و گسترش بیش از پیش همکاری‌های بین‌المللی در مبارزه با بیابان‌زایی بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: باید تاکید کرد که ازبکستان و کل منطقه آسیای مرکزی در معرض تأثیرات منفی تغییرات آب و هوایی قرار دارند و پیامدهای ناگوار مشکلات اجتماعی و زیست محیطی ناشی از آن را تجربه می‌کنند.

رئیس جمهور ازبکستان خاطرنشان کرد: بر اساس مشاهدات طولانی مدت افزایش دمای هوا در منطقه ما دو برابر میانگین جهانی است. در نتیجه ما با فرآیندهای غیرقابل برگشت و پیچیده‌ای مواجه هستیم که بر پایداری اکوسیستم تأثیر می‌گذارد. مقیاس و جغرافیای طوفان‌های گرد و غبار افزایش می‌یابد، کیفیت هوا به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، زمین‌ها تخریب می‌شوند، منابع آب در حال کاهش است و بسیاری از گونه‌های منحصر به فرد گیاهان و جانوران به طور جبران ناپذیری از بین می‌روند.

میرضیایف تاکید کرد: امروز ما تقریباً به تنهایی با پیامدهای ویرانگر فاجعه جهانی دریاچه آرال که در برابر چشمان یک نسل از بین می‌رود، مبارزه می‌کنیم. همه این تهدیدات و بسیاری از عوامل دیگر مستقیماً بر رفاه و سلامت جمعیت نه تنها منطقه ما، بلکه تمام جهان تأثیر می‌گذارد که مستلزم همگرایی و تحکیم بیش از پیش شراکت برای دستیابی به اهداف کلیدی توسعه پایدار است.

رئیس جمهور ازبکستان اظهار داشت: امیدوارم که در پایان این نشست جامعه کارشناسان بین‌المللی از ابتکار ازبکستان مبنی بر تصویب بیانیه «سمرقند» در مورد طوفان‌های شن و ماسه، گرد و غبار به طور قاطع حمایت کنند.

میرضیایف در پایان عنوان کرد: اطمینان دارم که این سند چندجانبه در تلاش‌های مشترک ما مبنی بر پیشگیری و مقابله مؤثر با چنین چالش‌های جدی زیست‌ محیطی سهم ارزنده‌ای خواهد داشت، توسعه تبادلات علمی، اجرای برنامه‌های جدید کمک‌های فنی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری معین را فراهم می‌کند.

در بیست و یکمین نشست سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان‌زایی (CRIC 21) حدود 500 نماینده از 196 کشور و اتحادیه اروپا، نمایندگان جامعه مدنی و محافل علمی شرکت می‌کنند.

شرکت کنندگان در این نشست توصیه‌هایی را برای دستیابی به اهداف جهانی مبنی بر جلوگیری از تخریب زمین مطابق با استراتژی کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی در سازمان ملل متحد برای سال‌های 2018 و 2030 میلادی ارائه می‌کنند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1570735

مهمترین اخبار ایران و جهان: