نیوز سیتی!
30 مهر 1402 - 15:15

وزیر خارجه آفریقای جنوبی: حمله اسرائیل به غزه شرم آور است

وزیر خارجه آفریقای جنوبی در نشست خبری با امیرعبداللهیان حمله رژیم صهیونیستی به غزه و جنایات این رژیم در فلسطین را شرم آور خواند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، خانم «نالدی پاندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی که در پاسخ به دعوت حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده امروز (سه‌شنبه) ۳۰ مهر ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت: ما الان شرکای یکدیگر در بریکس هستیم. ایران عضو دائم این سازمان مهم شده است و با آقای وزیر صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که فرصت‌های فراوانی وجود دارد که از آن استفاده کنیم.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی ادامه داد: در حوزه کشاورزی و انرژی می‌توانیم همکاری داشته باشیم. آفریقای جنوبی می‌خواهد منابع انرژی خود را متنوع کند. ایران می‌تواند در این زمینه یکی از شرکا باشد. 

پاندور به حوزه علوم و فناوری در ایران و تجارب ایران در این خصوص اشاره کرد و افزود: می‌خواهیم با ایران در این زمینه همکاری کنیم که همکاری‌ها را در این حوزه افزایش دهیم.
وی گفت: در خصوص مسائل منطقه‌ای وبین‌المللی صحبت و نگرانی‌های خود را اعلام کردیم. در خصوص بریکس و گسترش آن نیز گفت‌وگو کردیم. ما به عنوان اعضای بریکس باید همکاری کنیم تا مکانیسم‌های سازمان ملل از جمله شورای امنیت اصلاح شود. به نظر ما شورای امنیت نماینده همه مردم جهان نیست و اصلاح شورای امنیت بسیار ضروری است و در بریکس هم چالشهایی وجود دارد که با آن روبرو هستیم وقتی تحریم‌های یکجانبه وجود داشته باشد می‌تواند مبادلات تجاری را تحت تاثیر قرار دهد. ما از دلار استفاده می‌کردیم و روی ما تاثیر ثانویه می‌گذارد.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی بیان کرد: می‌خواهیم از ارزهای دیگر برای تجارت بین‌المللی استفاده کنیم و می‌خواهیم این نگرش را تغییر دهیم.

پاندور حمله اسرائیل به غزه و فلسطین را شرم آور خواند و گفت: معتقدیم ما به عنوان جامعه جهانی باید توجه بیشتری به این مسأله و بی عدالتی و فقدان حقوق بشر داشته باشیم که مردم غزه و فلسطین با آن روبرو هستند. شاهد برخورد با مردم فلسطین هستیم ولی کشورهای توسعه یافته و مدعیان حقوق بشر صحبتی از اشغال به زبان نمی‌آورند. 

وزیر خارجه آفریقای جنوبی بیان کرد: سیاست ما بسیار واضح است و از سیاست دو کشور استقبال می‌کنیم و فلسطینی‌ها باید کشور خودشان را داشته باشند. 

این خبر در حال تکمیل است...

منبع: فارس
شناسه خبر: 1546479

مهمترین اخبار ایران و جهان: