نیوز سیتی!
27 آذر 1402 - 17:22

یونان: باید تلاش کنیم در روابط با ترکیه از درگیری دوری کنیم

یک قانونگذار ارشد یونان روز دوشنبه گفت که آتن و آنکارا متعهد شدند روابط حسن همجواری را حفظ کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «تاسوس چاتزیواسیلیو» قانونگذار ارشد پارلمان یونان و عضو حزب «دموکراسی» روز دوشنبه، اظهار داشت: «ترکیه و یونان قصد دارند روابط دوجانبه خود را در جهت مثبت هدایت کنند و از تنش‌های احتمالی جلوگیری کنند.»

به گزارش منابع خبری، وی با تاکید بر «بیانیه آتن» گفت، یونان و ترکیه متعهد شدند که حسن همجواری و «آب‌های آرام» را در این روابط حفظ کنند. این اصول باید ستون‌های راهنما و پایه‌های آینده باشند.

نماینده پارلمان یونان تاکید کرد هر دو طرف برای حل و فصل مسائل دوجانبه تلاش می‌کنند.

این سومین رویارویی سران یونان و ترکیه در ۶ ماه اخیر بود.  یونان جزو اولین کشورهایی بود که در جریان زلزله فوریه گذشته در ترکیه که منجر به از دست دادن جان هزاران نفر شد، به این کشور همسایه کمک کرد. دو کشور در جریان این سفر اعلامیه روابط دوستانه و حسن همسایگی آتن را امضا کرده و به موجب این اعلامیه به تقویت روابط دوستانه، احترام دوجانبه، همزیستی مسالمت آمیز و جستجوی تفاهم و راه‌حل برای هر گونه مناقشه‌ای همراستا با قوانین بین‌الملل متعهد شدند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور یونان  بعد از این سفر گفت، ترکیه و یونان دانش، تجربه و عزم کافی را برای آنکه مسائل دوجانبه خود را به صورت دوستانه و بدون مداخله هیچ طرف ثالثی حل‌وفصل کنند در اختیار دارند.

وی اظهار داشت که همبستگی به نمایش گذاشته شده در آن بحران باعث تقویت روابط دوجانبه شده و پیش بینی می شوداین روابط در آینده تقویت شود.

قانونگذار یونان اظهار داشت: «یونان و ترکیه با تاکید بر نیاز ضروری به همزیستی مسالمت آمیز، تلاش کنند از تبدیل شدن هرگونه بحران به درگیری جلوگیری و به هر موضوعی در راستای روابط حسن همجواری و اصول حقوق بین الملل رسیدگی کنند. تمرکز ما باید بر تقویت روابط اقتصادی، مقابله با چالش‌های مشترک مانند تغییرات آب و هوا یا بحران مهاجرت باشد.»

 پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1608479

مهمترین اخبار ایران و جهان: