نیوز سیتی!
19 مهر 1402 - 17:47

ایران و عراق پارک فناوری مشترک می‌سازند

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم هفته علم ایران و عراق از ایجاد پارک علم و فناوری مشترک با این کشور خبر داد.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس و نقل از وزارت علوم، سجاد محمدعلی‌نژاد در حاشیه نشست جمعی از روسای دانشگاه‌های کشور عراق در پارک علم و فناوری خراسان رضوی در جمع خبرنگاران گفت: تفاهم‌نامه‌ای با "حیدر عبد ضهد" قائم مقام وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی جمهوری عراق منعقد شده است.

وی بیان کرد: با توجه به علاقه و درخواست‌های بسیار کشور عراق نسبت به راه اندازی پارک های علم و فناوری، مقرر شد تا تجربیات خودمان را در اختیار آنان قرار دهیم.

معاون وزیر علوم با اشاره به ایجاد کارگروه مشترک برای پیگیری ایجاد پارک های علم و فناوری در کشور عراق ادامه داد: بزودی نیز نشست مشترکی در کشور عراق برای انجام هماهنگی بیشتر و انعقاد و امضاء تفاهم نامه در این خصوص برگزار می‌شود تا طراحی اکوسیستم فناوری نیز در کشور عراق به مرحله انجام برسد.

وی اظهار کرد: کشور ما تجربیات خوبی در حوزه قانون گذاری در حمایت از شرکت های دانش بنیان به دست آورده است و انتقال این تجربیات برای ایجاد زیرساختهای نرم می‌تواند کشور عراق را در سرعت بخشیدن به ایجاد پارک های علم و فناوری یاری رساند.

محمد علی‌نژاد افزود: ایجاد پارکهای بین المللی در دستور کار قرار دارد، این اقدام به شرکت های دانش بنیان داخلی کمک می کند تا محصولات خود را به این کشورها صادر کنند.

۵۴ پارک علم و فناوری در کشور دایر است

وی همچنین در ابتدای این بازدید و در جمع روسای دانشگاه های کشور عراق افزود: ایجاد اقتصاد مبتنی بر دانش یکی از دغدغه‌های اصلی در کشور است و این موضوع موجب می‌شود تا ما در جامعه بین‌المللی بتوانیم نیازهای خود را برطرف کرده و در بازارهای جهانی حضور یابیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: همچنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال را بر اساس این موضوع بیان کردند تا محقق شدن نیازهای فناورانه در دانشگاه‌ها و پارک‌های کشورمان مورد تاکید قرار گیرد.

وی اظهار کرد: پارک‌های علم و فناوری به عنوان یک واسطه تکنولوژی بین دانشگاه‌ها و صنایع بزرگ مطرح است و این پارک‌ها بر اساس سیاست‌های ایجاد شده در راستای کمک به فارغ التحصیلان برای تبدیل ایده به سمت تولید یک محصول دانش‌بنیان صورت می گیرد.

محمد علی‌نژاد ادامه داد: برخی اساتید ما شرکت‌های دانش‌بنیانی در پارک‌های علم و فناوری دارند و در واقع تحقیقات پایه را در دانشگاه انجام می‌دهند و در پارک‌های علم و فناوری محصولاتی را بر پایه این تحقیقات، خلق می‌کنند.

وی اظهار کرد: پارک‌های علم و فناوری نیازهای کلان کشور را رفع می‌کنند و همچنین ایده‌های کوچکی که می‌تواند در بازار کشور حضور پیدا کند را مورد حمایت قرار می دهند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۴ پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد، گفت: برخی از این پارک‌ها استانی است و همچنین تعدادی از دانشگاه‌ها، پارک‌های فناوری و پردیس‌های فناورانه ایجاد کرده اند.

"هفته علم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق" که از روز ۱۵ مهرماه آغاز شده است تا ۲۰ مهرماه در مشهد ادامه دارد.

توسعه دیپلماسی تعاملات و ارتباطات دانشگاهی و تبادلات فرهنگی بین الملل موضوع اصلی این رویداد است و بر همین اساس نشست ها و بازدیدهای علمی برای بیش از ۶۰ رییس دانشگاه ایران و عراق تدارک دیده شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1535379

مهمترین اخبار ایران و جهان: