نیوز سیتی!
01 آذر 1402 - 15:19

۹۳ درصد جرائم سایبری استان اردبیل کشف شده است

رئیس پلیس فتای استان اردبیل از کشف ۹۳ درصدی جرائم سایبری در ۸ ماهه امسال خبر داد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی قهرمان طالع ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار کرد: در ۸ ماهه سال جاری ۹۳ درصد از جرائم به وقوع پیوسته در فضای مجازی منجر به کشف شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۲ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش میزان جرائم فضای مجازی در استان اردبیل، افزود: میزان جرائم فضای مجازی در ۸ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۷ درصد افزایش یافته است که پلیس فتا استان نیز متناسب با این افزایش میزان آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی به مردم را ۲۷ درصد بیشتر کرده‌ است.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل عنوان کرد: طی امسال ۲۳۱ نفر مرد و ۷۶ نفر زن خاطی قانون توسط همکاران شناسایی و تحویل مراجع قضایی شد است.

کلاهبرداری در قالب سامانه ثنا و سهام عدالت عمده جرائم سایبری اردبیل

قهرمان طالع با اشاره به عمده جرائم سایبری در استان اردبیل، اذعان کرد: کلاهبرداری در قالب سامانه ثنا، واریز سود سهام عدالت و هم‌چنین تماس با شهروندان و اعلام برنده شدن در مسابقه و دریافت اطلاعات کارت بانکی از جمله پرتکرارترین جرائم سایبری استان اردبیل است.

وی گفت: سامانه ثنا به هیچ وجه لینک ندارد و مبلغی در راستای نشان دادن ابلاغیه دریافت نمی‌کند و با هیچ شماره شخصی پیامی را به شهروندان ارسال نمی‌کند.

افزایش ۱۲ درصدی تماس‌های تلفنی با پلیس فتا

رئیس پلیس فتای استان اردبیل با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی تماس‌های تلفنی با پلیس فتا، تصریح کرد: شماره ۰۹۶۳۸۰ به شکل شبانه‌روزی آماده ارائه خدمات و مشاوره‌های لازم به شهروندان است که اقدامات لازم را نیز در خصوص مساعدت به افراد مال‌باخته در ساعت غیر اداری می‌تواند انجام دهد.

قهرمان طالع اذعان کرد: ۹۰ درصد فروشگاه‌های مجازی در بستر صفحات مجازی خارجی تقلبی بوده و تلاش می‌کنند شهروندان را به دام بی‌اندازند.

وی بیان کرد: ۱۵ درصد جرائم مجازی استان در اینستاگرام، ۴ درصد در تلگرام  ۴ درصد نیز در واتساپ رخ می‌دهد.

به گفته قهرمان طالع ۳۷ درصد جرائم مربوط به برداشت اینترنتی و سرقت‌های اینترنتی، ۲۲ درصد کلاهبرداری‌های رایانه‌ای و ۲۰ درصد هتک حیثیت و نشر اکاذیب است.

رئیس پلیس فتای استان اردبیل در خصوص معرفی باندهای مهم و سازمان یافته جرائم سایبری، گفت: در قالب باند اسکیمر ۸ آقا و یک خانم دستگیر شدند که به ارزش ۸ میلیارد تومان از طریق کپی کارت‌های بانکی از شهروندان کلاهبرداری کرده‌بودند و همچنین صرافی ارز دیجیتال تحت عنوان بیم که ۷ میلیارد ریال از شهروندان کلاهبرداری کرده‌بود کشف شد‌.

پایان‌پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1581235

مهمترین اخبار ایران و جهان: