نیوز سیتی!
12 آذر 1402 - 13:03

این قاتل در زمستان جان می‌گیرد+فیلم

سرمای هوا و استفاده مردم از سیستم های گرمایشی گازی خطر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن که گاز بی بویی است را بالا می‌برد و به شدت جان انسان را با مرگ همراه خواهد کرد.

گروه سلامت خبرگزاری فارس: این روزهای سرد اغلب نقاط کشور را در برگرفته و مردم برای درامان ماندن از سرمای هوا خود را با سیستم‌های مختلف گرمایشی گرم نگه می‌دارند.هوای گرم حاصل سوختن گاز توسط بخاری های گازی است اما بی دقتی و اهمال کاری برخی افراد در استفاده صحیح از بخاری‌ها و لوازم گرمایشی گازی باعث بروز حوادث بعضا جبران پذیری می‌شود.

منوکسیدکربن را قاتل بی‌صدا می‌گویند؛ زیرا شما نه می‌توانید متوجه حضور آن در بدن خود شوید و نه می‌توانید آنرا استشمام کنیدِ؛ چون گاز منوکسیدکربن، یک گاز بی‌رنگ و بدون بو است.اما شما با دانستن علایم آن می‌توانید از مسمومیت با این گاز پیشگیری کرده و جان خود و خانواده خود را نجات دهید.

این گاز از سوختن ناقص مواد حاوی کربن و ترکیب شدن آنها با اکسیژن ایجاد می‌شود. منوکسیدکربن در منازل بیشتر از سوختن مواد نفتی ایجاد می‌شود مانند گاز شهری، نفت، بنزین.

در بدن انسان هموگلوبین که یک ترکیب شیمیایی موجود در گلبولهای قرمز است، وظیفه انتقال دادن اکسیژن را از ریه به بافتهای بدن بر عهده دارد. مشکل از آنجا آغاز می‌شود که مولکول اکسیژن باید برای نقل و انتقال به بافتها با مولکول هموگلوبین ترکیب شود اما منوکسیدکربن توانایی بسیار بالاتری از اکسیژن برای پیوند با هموگلوبین دارد. یک مولکول منوکسیدکربن 250 برابر میل بیشتری نسبت به مولکول اکسیژن برای ترکیب شدن با هموگلوبین دارد.

گاز منوکسیدکربن با هموگلوبین ترکیب شده و این مولکول را از بین می‌برد، بنابراین، هموگلوبین دیگر نمی‌تواند با اکسیژن ترکیب شود و بافتها و اعضای بدن دچار کمبود اکسیژن می‌شوند. دستگاههایی که در منزل می‌توانند گاز منوکسید کربن را تولید کنند شامل دستگاههای حرارت مرکزی، بخاری، آب گرمکن، اجاق‌ها، گاز آشپزخانه و خودروها هستند.

 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1592235

مهمترین اخبار ایران و جهان: