نیوز سیتی!
15 آبان 1402 - 17:20

معمای کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد و یک علامت سوال

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد می‌گوید علی‌رغم این‌که استان پر آب هستیم اما بیشترین درصد زمین‌های دیم در استان ما است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، صیدال اسدی رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در جلسه شورای کشاورزی با محوریت کاشت در دهدشت اظهار کرد: این استان از لحاظ اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی بیشترین اشتغال را داراست اما با توجه به گستردگی، از لحاظ اعتبارات کمترین اعتبارات ملی و استانی را دارد.

وی افزود: با وجود این‌که یک درصد اراضی کشور به استان ما تعلق گرفته است اما دارای چندین رتبه کشوری در سال گذشته بودیم.

اسدی با بیان این‌که شهرستان کهگیلویه در بخش کشاورزی اول شد گفت: بیشترین سطح زیرکشت به کهگیلویه اختصاص دارد اما علی‌رغم این‌که استان پر آب هستیم اما بیشترین درصد زمین‌های دیم در استان ما است.

وی بیان کرد: چرا بیشترین آب از استان ما خارج می‌شود اما بیشترین سطح زیرکشت دیم را داریم؟.

اسدی عنوان کرد: الان با مشکل تولید بذر در کهگیلویه مواجه هستیم و مجبور هستیم در اراضی دیمی تولید کنیم.

وی در خصوص میزان بذر و کود مورد نیاز گفت: به اندازه کافی بذر اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم، بیش از ۱۷۰۰ بذر در کهگیلویه وجود دارد و در چرام بالای هزار تن بذر اصلاح آماده توزیع داریم.

اسدی با بیان این‌که بالای سه هزار تن کود موجود است گفت: مصرف کود با محصولات استراتژیک مثل گندم، جو و ذرت است و برای محصولات آب‌بر مثل برنج این کشت‌ها محدود می‌شوند چرا که در سیاست‌های جدید کشت، کود یارانه محصولات آب‌بر در حال حذف است.

وی خواستار رعایت الگوی کشت شد و بیان کرد: نمی‌توانیم بیشتر از سقف کشت تعیین شده، سهمیه کود بدهیم.

اسدی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که کشاورزانی الگوی کشت را رعایت می‌کنند سهمیه کود کامل داده شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1563479

مهمترین اخبار ایران و جهان: