عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: به منظور ارتقای مشارکت کشور در زنجیره ارزش جهانی و شکوفایی اقتصادی عدالتمحور و پایدار ایران، کلانراهبرد «شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری» (شیفت) پیشنهاد میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد تمنایی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر کشور با رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از سخنرانان این دیدار به بیان دیدگاهها و نظرات خود در خصوص حمل و نقل کشور و ارائه طرح شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری(شیفت) پرداخت.
دانشگاه صنعتی اصفهانوی افزود: امروزه توسعه تجارت و اقتصاد، بدون داشتن یک نظام حملونقل کارآمد و پیشرفته، نافرجام است و بازیگران بزرگ اقتصاد جهانی، با درک این نکته کلیدی، راهبردهایی محوری را در حوزه رقابتی حملونقل و لجستیک بینالمللی اتخاذ کردهاند.
تمنایی گفت: کمربند و راه چین، ابتکار مائوسام هند و ابتکار دروازه جهانی اروپا، کلانراهبردهایی مبتنی بر کریدورهای حملونقل جهت افزایش نفوذ منطقهای و جهانی قدرتهای صنعتی در زنجیره ارزش جهانی هستند و باید در این رقابت بزرگ دید کلانراهبرد ایران چیست.
عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد: در حال حاضر با وجود وجود ظرفیتهای ارزشمند ملی و مزیتهای نسبی سرزمینی، ایران با جایگاه شایسته خود در زنجیره ارزش جهانی، فاصله دارد و با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب، هنوز نتوانستهایم به نحو شایسته از فرصتهای کمنظیر کریدورهای ترانزیت بینالمللی در جهت درآمدزایی ملی استفاده کنیم.
وی با تأکید بر اینکه جذب ترانزیت عبوری، بدون خلق ارزش افزوده در کالا و خدمات، یک رویکرد بهرهبرداری حداقلی از فرصتهای حملونقل بینالملل کشور است، تصریح کرد: به عنوان نمونه، پنبه از کشورهای محصور خشکی از شمال کشور وارد و با طی مسافت ۲ هزار کیلومتری بدون هیچ گونه تبدیل و تحولی از جنوب کشور خارج میشود و ما دلخوش به صِرف درآمد ترانزیتی آن هستیم.
پنبهتمنایی ادامه داد: با اتخاذ رویکرد حداکثری و یکپارچهسازی سامانههای حملونقل و صنایع تبدیلی نساجی، محصولات با ارزش افزوده بالا و قابلیت ثروتآفرینی و اشتغالزایی بسیار بیشتر از صرفاً ترانزیت پنبه، میتواند در طول این مسیر تولید و به بازارهای بینالمللی صادر شوند، این رویکرد هوشمندانه برای صدها مسیر مشابه و انواع کالاهای دیگر نیز امکانپذیر است، اما غفلت از آن، ایران را از ثروتی عظیم، محروم و با فرصتسوزیهای بزرگی مواجه ساختهاست.
پیشنهاد کلانراهبرد «شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری»
پیشنهاد کلانراهبرد «شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری»پیشنهاد کلانراهبرد «شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری»عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد: به منظور ارتقای مشارکت کشور در زنجیره ارزش جهانی و شکوفایی اقتصادی عدالتمحور و پایدار ایران، کلانراهبرد «شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری» (شیفت) پیشنهاد میشود.
وی ادامه داد: این شبکه، سامانهای نظاممند متشکل از «زنجیرههای آزاد» است و با بهرهگیری از بهینهسازی، هوش مصنوعی و طراحی سازوکار، تخصیص منابع و تسهیلات را بر اساس میزان درجه فرآوری و خلق ارزش افزوده و کاهش خامفروشی، دنبال میکند.
تمنایی با بیان اینکه زیرساختهای حملونقل و قطبهای تولید و فرآوری، براساس سیاستگذاریهای تشویقی و تنبیهای هوشمند، در چارچوبی یکپارچه مدیریت میشوند، خاطرنشان کرد: زنجیرههای آزاد با تصدیگری عملیاتی بخش خصوصی شکل میگیرند و فعالسازی قابلیتهای مغفول مناطق محروم از جمله مجاورت با کریدورهای حملونقل را دنبال میکنند.
عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: تسهیلات سیاستگذار، هوشمندانه، به عملکرد راستیآزماییشده زنجیرهها در خلق ارزش افزوده، تعلق میگیرد و از شکلگیری انحصارهای غیرهمسو با عدالت جلوگیری میشود.
وی اضافه کرد: انعطافپذیری بالای زنجیرهها و عدم وابستگی آنها به محدودههای جغرافیایی خاص، قابلیت همافزایی متقابل زنجیرههای آزاد و کریدورهای ترانزیتی و سامانه جامع امتیازدهی، از جمله ویژگیهای متمایزکننده «شیفت» محسوب میشوند.
تمنایی ادامه داد: مزیتهای نسبی سرزمینی ایران، همچون موقعیت جغرافیایی استثنایی، منابع عظیم انرژی و توانمندیهای دانشبنیان، که در بیانیه گام دوم انقلاب مورد تأکید قرار گرفتهاند، قابلیت بالایی را در پیادهسازی کلانراهبرد «شیفت» برای کشور مهیا ساختهاند و در صورت اجرای آن، تبدیل ایران به هاب قدرتمند حملونقل و لجستیک منطقهای و بینالمللی، به فعلیت خواهد رسید.
عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در حال حاضر رقابت قدرتهای بزرگ جهانی، فرصتی طلایی و شاید غیر قابل تکرار را برای ایران فراهم آورده و «شیفت» قابلیت آن را دارد تا استفاده هوشمندانه و مدبرانه از این فرصت را سریعاً عملیاتی سازد.
آن راوی بیان کرد: پیشنهاد میشود به دلیل ماهیت فرا وزارتخانهای «شیفت»، ضمن رعایت اصل چابکی، ساختاری حاکمیتی ذیل نهاد ریاست جمهوری شکل گیرد و طراحی و پیادهسازی این کلانراهبرد، با راهبری این ساختار و عضویت نمایندگان بخش خصوصی، نمایندگان چهار وزارتخانهی راهوشهرسازی، صمت، اقتصاد و امور خارجه، و نماینده معاونت علمی ریاست جمهوری دنبال شود و برای اطمینان تحقق بههنگام، گزارشهای ادواری توسط ریاست جمهوری به محضر رهبر معظم انقلاب ارسال شود.
تمنایی بیان کرد: روالهای اجرایی توافقنامه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، نقشه راه همکاری ۲۰ ساله با روسیه، سازمان شانگهای و توافقنامه کریدور شمال-جنوب مبتنی بر کلانراهبرد «شیفت» دنبال شود و صادرات مواد خام و انرژی ایران به چین، باید متناسب با و مشروط به میزان مشارکت این کشور در توسعه صنایع تبدیلی ایران، میزان سرمایهگذاری در تقویت زیرساختهای اولویتدار حملونقل ایران و میزان اولویتدهی به ایران جهت فرآوری کالاهای نیمهساخته صادراتی چین به اروپا انجام شود.
چینارتقای زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری حملونقل جادهای و دریایی
ارتقای زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری حملونقل جادهای و دریاییارتقای زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری حملونقل جادهای و دریاییعضو هیأت علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از پیشنیازهای اثربخشی حداکثری «شیفت»، ارتقای زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری حملونقل جادهای و دریایی و به ویژه ریلی است، ذات ژئوپلیتیک ایران، گونه سبز و انبوهبر ریلی را به عنوان اولویت توسعه کشور تجویز میکند.
وی بیان کرد: نهضت ملی برای احیای راهآهن و جبران سریع عقبماندگیهای بزرگ این شبکه حیاتی کشور، از نان شب واجبتر است، این مهم باید با جذابسازی سرمایهگذاری بخش غیر دولتی، اصلاح روند عقبنشینی از خصوصیسازی، و مانعزدایی نرمافزاری و فرآیندی از نظام بهرهبرداری شبکهی ریلی موجود دنبال شود.
تمنایی تصریح کرد: دانشگاهیان در کنار بخش خصوصی توانمند و انقلابی، آمادگی دارند تا در صورت همراهی مسؤولان ، این کلانراهبرد را سریعاً و با دقت، طراحی کنند و در این راه، به دعای خیر و حمایت ویژه مراد و مقتدای خود امیدوار هستند.
دانشگاهیانانتهای پیام/۶۳۱۰۱/
شناسه خبر: 792479