نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 17:11

پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی افتتاح رسمی می شود

یاسوج- وزیر نفت گفت: پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از دو دهه بلاتکلیفی به‌زودی با حضور رئیس جمهوری افتتاح رسمی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد اوجی ظهر دوشنبه در آئین بهره برداری رسمی از طرح پتروشیمی گچساران افزود: ماهانه یک پروژه بزرگ صنعت نفت برای بهره برداری آماده می‌شود و تا پایان سال جاری، پنج طرح پتروشیمی دیگر در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه پتروشیمی گچساران سومین طرح الفین کشور است که پس از چند سال به بهره برداری می‌رسد، گفت: گازهای همراه میدان‌های نفتی در جنوب کشور در پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس بهبهان فرآوری و اتان تولیدی به کارخانه پتروشیمی گچساران ارسال می‌شود.

اوجی افزود: دولت سیزدهم برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام حوزه نفت عزم خود را جزم کرده است و پروژه‌های فاز دوم پترو پالایشگاه آبادان، پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ میدان مشترک گازی پارس جنوبی و پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل از جمله پروژه‌هایی هستند که در ماه‌های اخیر به بهره‌برداری رسیدند.

وی اظهار داشت: در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه مسئولیت اجتماعی به وزارت نفت واگذار شد و این رقم در سفر دوم رئیس جمهور به این استان به بیش از دو هزار و ۵۰ میلیارد تومان می‌رسد که وزارت نفت متعهد شده این پروژه‌ها را طبق برنامه جلو ببرد.

وزیر نفت با بیان اینکه حجم نفت در میدان‌های نفتی موجود در استان کهگیلویه و بویراحمد ۹۲ میلیارد بشکه است، گفت: این استان توان تولید روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت را دارد و وزارت نفت طی دو سال گذشته ۲.۶ میلیارد دلار پروژه نفتی و گازی برای این استان طراحی کرده است.

اوجی افزود: گازرسانی به ۳۷ روستای استان آماده بهره برداری است و امروز طرح گازرسانی به ۷۸ روستای دیگر این استان نیز آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده طرح پتروشیمی دهدشت که خوراک آن از پتروشیمی گچساران تأمین خواهد شد نیز تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1366535

مهمترین اخبار ایران و جهان: