نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 22:37

تزار مالی اتاق بازرگانی قزوین ۱۳ میلیارد تومان منفی است / پول اتاق قزوین غیرقانونی هزینه شد

رئیس اتاق بازرگانی قزوین گفت: تزار مالی اتاق بازرگانی قزوین به اندازه ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی منفی است و اتاق قزوین را با این میزان بدهی تحویل ما دادند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، نشست خبری مهدی عبدیان رئیس اتاق بازرگانی قزوین با اصحاب رسانه استان قزوین به مناسبت روز خبرنگار در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین برگزار شد.

عمده شرکت‌های بزرگ تولیدی استان در اتاق بازرگانی تهران عضو هستند

رئیس اتاق بازرگانی قزوین در این نشست خبری اظهار داشت: در شهرک صنعتی کاسپین یک که رئیس هیئت‌مدیره آن هستم، 76 واحد صنعتی داریم که کارت بازرگانی این واحدها خارج از استان قزوین است و نشان می‌دهد که بسیاری از صادرات محصولات تولیدشده در قزوین به نام سایر استان‌ها به ویژه تهران ثبت می‌شود.

وی اضافه کرد: فقط 38 واحد صنعتی در شهرک کاسپین داریم که کارت بازرگانی آنها به نام اتاق بازرگانی قزوین است و صادرات این واحدها هم از طریق گمرک استان قزوین صورت می‌گیرد. یعنی 2 برابر شرکت‌هایی که عضو اتاق قزوین هستند، عضو اتاق بازرگانی سایر استان‌ها به ویژه اتاق تهران هستند. جالب است که این واحدهای صنعتی واحدهای بزرگی هستند که برخی از آنها بالای 500 نفر کارگر و پرسنل دارند.

عبدیان ادامه داد: این واحدهای صنعتی بزرگ که کارت بازرگانی آنها به نام اتاق تهران است، گردش مالی بالایی دارند که این پول می‌تواند به اقتصاد استان کمک کند و گرفتن مالیات ارزش افزوده و مالیات عملکرد از این واحدها که در حال حاضر این مالیات در بیرون از استان گرفته می‌شود، اگر در استان قزوین اخذ شود، موجب رشد اقتصاد استان قزوین به ویژه در حوزه شهرداری‌ها می‌شود.

سخت‌گیری رؤسای قبلی اتاق بازرگانی موجب خروج کارت‌های بازرگانی از قزوین شد

رئیس اتاق بازرگانی قزوین با بیان اینکه در دوره گذشته اتاق بازرگانی خدماتی به سایر بخش‌ها ارائه نشد، تصریح کرد: متاسفانه در دوره اخیر هیچ خدماتی به اعضای اتاق بازرگانی داده نشد و تنها خدمت ارائه‌شده دادن کارت بازرگانی بود. این خدمت را هم که اگر فعال اقتصادی در هر اتاق بازرگانی عضو می‌شد، با شرایط آسان‌تر از این می‌دانند.

عبدیان افزود: اینکه برخی شرکت‌های بزرگ ما کارت بازرگانی خود را از تهران و سایر استان‌ها گرفتند، به خاطر سخت‌گیری‌های زیاد اتاق بازرگانی قزوین در دوره‌های گذشته و در ضمن در تهران خدمات بهتری برای این شرکت‌ها ارائه می‌شد. برای نمونه حد اعتباری برای دریافت تسهیلات در تهران بسیاربیشتر و در قزوین پایین‌تر است.

وی ادامه داد: الآن در تهران بانکی داریم که اندازه کل شعبه‌های بانکی استان قزوین تسهیلات پرداخت کرده و شرایط بهتری دارد. بنابراین باید کمک کنیم که این شرکت‌های بزرگ گردش حساب خود را به استان قزوین منتقل کنند و با گردش مالی بالا و مانده موجودی بالای حساب‌های بانکیشان موجب افزایش تسهیلات بانکی تولید در قزوین شوند.

هیئت‌رئیسه قبلی اتاق قزوین سهم اتاق ایران را غیرقانونی هزینه کرد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه اتاق بازرگانی را با کلی بدهی از هیئت‌رئیسه قبلی تحویل گرفتیم، گفت: تزار مالی اتاق بازرگانی قزوین به اندازه 13 میلیارد و 600 میلیون تومانی منفی است و اتاق قزوین را با این میزان بدهی تحویل ما دادند. چرا که در گذشته درآمد خوبی نبوده و اعتبار زیادی برای ساخت ساختمان اتاق بازرگانی قزوین هزینه شده است. متاسفانه هنوز این ساختمان از طبقه یک به پایین تجهیز نیست و نیاز به کار تاسیساتی و اجرایی دارد.

عبدیان با اشاره به انحراف در هزینه‌کرد سهم موسوم به 4 در هزار اتاق بازرگانی قزوین اضافه کرد: 40 درصد این پول سهم اتاق بازرگانی قزوین و 60 درصد آن سهم اتاق ایران است. بخش بیشتر بدهی 13.6 میلیارد تومانی به اتاق ایران است. یعنی سهم اتاق ایران را ندادند و در جای دیگر هزینه کردند و به اتاق ایران بدهکاریم. در ضمن بابت احداث ساختمان برای پلیس اینترپل هم بدهی‌هایی بالا آوردند و این کار کاملا غیرقانونی است.

وی ادامه داد: پولی که تحت عنوان 3 در هزار و 4 در هزار از اعضای اتاق بازرگانی اخذ می‌شود، حق ذی‌نفعان اتاق بازرگانی است و اما هیئت‌رئیسه دوره قبل به صورت غیرقانونی این پول را در جاهای دیگر هزینه کردند.

عبدیان تصریح کرد: در ضمن وقتی آمدیم همین سالن صندلی نداشت و با پول‌هایی که هیئت‌رئیسه جدید به حساب اتاق بازرگانی ریختند، توانستیم برای آن صندلی خریداری کنیم و پیشتر مجبور بودیم که صندلی کارکنان را برای جلسات به این سالن بیاوریم. متاسفانه وضعیت مالی اتاق قزوین وضعیت خوبی نیست.

وی ادامه داد: 6 ماه بود که شورای گفتگوی استان قزوین فعال نبود و هیچ جلسه‌ای برگزار نشده بود. در حال حاضر اما شورای گفتگو هر یک‌ماه جلسه دارد و هر 2 ماه یک‌بار هم جلسه فوق‌العاده به ریاست استاندار برگزار می‌کند. برای 3 جلسه آتی موضوعات مشخص و کار کارشناسی و مصوبات پیشنهادی آماده شده است.

راه‌اندازی کمیته گردشگری برای ساخت بوتیک‌هتل

رئیس پارلمان بخش خصوصی قزوین در ادامه از تشکیل 6 کمیسیون تخصصی صنعت و معدن، انرژی، دانش‌بنیان، گمرک، کشاورزی و صنایع تبدیلی و یک کمیته گردشگری در ششمین دوره اتاق بازرگانی قزوین خبر داد و گفت: برای هر کدام از این کمیسیون‌ها یک دبیر ثابت گذاشتیم و رؤسای کمیسیون‌ها هم از اعضای هیئت‌نمایندگان اتاق بازرگانی هستند و در دوره جدید نیروی جدیدی هم به اتاق بازرگانی اضافه نکردیم. تعدادی از پرسنلی که مورد نیاز نبودند را کم کردیم و همان پرسنل موجود را ساماندهی کردیم و 7 نفر آنها را در کمیسیون‌ها به عنوان دبیر تخصصی به‌کارگیری کردیم.

عبدیان هدف از راه‌اندازی کمیته گردشگری را احیای صنعت گردشگری قزوین دانست و اضافه کرد: شهر قزوین با این پیشینه تاریخی متاسفانه جایگاه خوبی در صنعت گردشگری کشور ندارد و بنا داریم در قالب همین کمیته خانه‌های تاریخی را به بوتیک‌هتل تبدیل کرده و گراندهتل را احیا و راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به وضعیت خوب برگشت عوارض مالیات به ارزش افزوده به واحدهای تولیدی و اقتصادی ادامه داد: امسال برگشت ارزش افزوده به واحدهای تولیدی و اقتصادی استان قزوین 400 درصد افزایش یافته است.

حساب ویژه مسئولیت‌های اجتماعی اتاق قزوین افتتاح شد

رئیس اتاق بازرگانی قزوین از گشوده شدن حساب ویژه مسئولیت‌های اجتماعی فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی قزوین خبر داد و گفت: اعتبارات این حساب تحت نظر کمیته‌ای مرکب از نماینده استاندار، نماینده اتاق بازرگانی، نماینده شرکت‌ شهرک‌های صنعتی و نمایندگان دادستان، سازمان بازرسی، سازمان اطلاعات و سپاه هزینه می‌شود.

عبدیان از اجرای طرح نذر آب و توزیع یک‌میلیون آب‌معدنی در موکب‌های اربعینی خبر داد و افزود: در قالب این طرح هر کسی می‌تواند به ما آب‌معدنی بدهد و یا مبلغی را به حسابی واریز کند تا بتوانیم با آن آب‌معدنی برای موکب‌ها بر اساس میزان ظرفیت‌ آنها خریداری کنیم.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1434835

مهمترین اخبار ایران و جهان: