مل و نقل مقولهای مهم و قابل توجهای در حیات هر جامعهای است و حمل و نقل جادهای بخش قابل توجهی از نیازهای کشور را پاسخ میدهد، مسؤولان در خصوص مهمترین مسائل حمل و نقل بار در کشور و موانع پیش روی آن گفتهاند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حمل و نقل مقولهای مهم و قابل توجهای در حیات هر جامعهای است و حمل و نقلهای درون شهری تا حمل و نقلهای جادهای، ریلی، دریایی و هوایی بخش قابل توجهی از نیازهای جامعه را پاسخ میدهد، خطوط مختلف حمل و نقل در کنار سهولت در جابهجایی، اشتغالزایی و ایجاد شغل برای حرفههای گوناگون را نیز به همراه دارند.
رانندگان همراه شب و روز جادهها هستند، کامیونها در سوسوی سرمای زمستان گردنههای پر پیچ و خم را میگذرانند تا چرخ صنعت حمل و نقل کشور بچرخد، این رانندگان شبهای زیادی را در جادهها بیداری میکشند تا بازار اقتصاد کشور به خواب نرود؛ بیتردید بر همگان روشن است که اگر صنعت حمل و نقل کشور حتی برای ساعتی هم توقف کند جامعه دچار چه بحرانهایی میشود.
مواد غذایی، سوخت، میوه و تره بار، مسافر، مصالح ساختمانی و سایر موارد اگر در کشور به طور صحیح و در زمان خود جابهجا نشود اختلال بزرگی در زندگی روزمره مردم رخ میدهد؛ با همه این سختیها قشر راننده صبورانه فعالیت میکند، به عبارتی دیگر در این شغل، راننده جانش را کف دستش میگذارد و راهی جاده میشود و کمترین انتظار آنها توجه به امور معیشتی است.
در حال حاضر و در کشور ما ۹۳ درصد کالای کشور از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی جادههای جابهجا میشود و این نشان از اهمیت این مدل حمل و نقلی و نقش استراتژیک آن در تأمین کالای کشور دارد.
بسیاری از کامیونداران در طول سالهای گذشته با وجود افزایش هزینهها بدون هیچ چشمداشتی اقدام به جابهجایی کالا و بار از شهرهای مختلف میکردند، اما به دلیل دلالیهای بسیار زیادی که در این حوزه وجود داشت، نه تنها کرایههای افزایش نیافت، بلکه با مشکلات بسیار زیادی از جمله کمبود لاستیک و کمبود بار نیز مواجه شدند.
چرا قیمت گوجه بالا رفت؟
چرا قیمت گوجه بالا رفت؟چرا قیمت گوجه بالا رفت؟اما در هفتهای که گذشته به دلیل مشکلات کامیونداران و کاهش تمایل آنها برای بارگیری محصولات کشاورزی قیمت گوجه نجومی شد و در بعضی از شهرها حتی تا ۴۰ هزار تومان هم بالا رفت، در حالی که چند روز قبل قیمت آن کیلویی ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان بود.
علیرضا رحمانی، دبیر اتحادیه عمده فروشان میادین میوه و تره بار اصفهان سیلاب در جنوب کشور، بیتدبیری و ناهماهنگی سازمانها در پاسخ به تقاضا و مشکلات کامیونداران را از دلایل افزایش قیمت گوجه دانست.
وی با اشاره به دلایل افزایش قیمت گوجه میگوید: امسال در بعضی مناطق سرمای زیادی داشتیم که باعث تغییرات دمای لحظهای شد و گیاهان را از بین برد، مورد بعدی ناهماهنگی سازمانها و عدم نظارت و برنامهریزی دقیق است که باید با وجود آگاهی از کمبود، چنین وضعیتی پیشبینی میشد و با مدیریت قوی و کمکردن صادرات میتوانستند از بروز مشکل جلوگیری کنند.
مشکل رانندگان از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است
مشکل رانندگان از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری استمشکل رانندگان از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری استمحمدعلی صلواتی، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای اصفهان در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: حمل و نقل بار به صورت عادی در استان اصفهان و کشور در جریان است.
وی افزود: رانندگان، اعتراضاتی در برخی مسائل نظیر بیمه، لاستیک، سوخت، روغن و کرایهها دارند که از طریق مراجع قانونی و سازمان صمت، شرکت پخش، بیمه تأمین اجتماعی و ستاد تنظیم بازار در حال پیگیری است.
صلواتی با بیان اینکه جلسه کمیته حمل و نقل با حضور معاونت عمرانی استانداری اصفهان برگزار شد، بیان کرد: در این جلسه کلیه مدیران اجرایی دستگاههای مختلف حضور داشتند و مسائل و مشکلات کامیونداران با حضور اعضای صنف مطرح و مصوبات لازم اخذ شد.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای اصفهان خاطرنشان کرد: اعتراض رانندگان به برخی مسائل وجود دارد، اما بحث اعتصاب کامیونداران به هیچ وجه مطرح نیست و در حال حاضر نیز حمل بار مانند روزهای معمول در سطح کشور و استان در حال انجام است و کاهشی در آمار سامانه صدور بارنامه نشان داده نمیشود.
موانع پیش روی رانندههای فعال در ناوگان عمومی جادهای
موانع پیش روی رانندههای فعال در ناوگان عمومی جادهایموانع پیش روی رانندههای فعال در ناوگان عمومی جادهایبابک حسامی، دبیر انجمن صنفی شرکتها و مؤسسات حمل و نقل کالای شهرستانهای شهرضا و دهاقان با اشاره به مشکلات کامیونداران به خبرنگار فارس گفت: رانندگان بخش حمل و نقل جادهای مشکلاتی دارند که سبب سختی کار آنها شده است.
وی افزود: از مشکلاتی که برخی راننده ها با آن مواجه هستند، موضوع بیمه (خویشفرما) و بیمه تکمیلی برای خانواده (همسر و فرزندان) است که در برخی ایام این مشکلات بروز و ظهور میکند و باید دولت برای آن برنامهریزی همه گیر و جامع داشته باشد و در کل کشور یک قانون برای آن اجرا شود.
حسامی عنوان کرد: کمبود سوخت، گرانی لاستیک، افزایش نرخ کرایه حمل و نقل، نایاب شدن قطعات و لوازم یدکی و عدم تثبیت قیمت، فرسودگی زیرساختهای جادهای کشور از جمله مشکلات کامیونداران است.
دبیر انجمن صنفی شرکتها و مؤسسات حمل و نقل کالای شهرستانهای شهرضا و دهاقان با انتقاد از اینکه شغل رانندگی در رده شغلی مشاغل سخت قرار نگرفته است، بیان کرد: در حال حاضر قیمت لاستیک ناوگان عمومی جادهای در بازار آزاد تا هر جفت بیش از ۲۰ میلیون تومان هم میرسد، لاستیک با نرخهای مناسبتر و به دولتی هم نایاب است؛ همچنین روغن نیز گران شده است و هر تعویض روغن بیش از ۴ میلیون تومان برای این ناوگان هزینه دارد.
فراخوان اعتصاب رانندگان کامیون جعلی بود
فراخوان اعتصاب رانندگان کامیون جعلی بودفراخوان اعتصاب رانندگان کامیون جعلی بوداحمد کریمی، دبیر کانون سراسری انجمنهای صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور و استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه برخی از مشکلات رانندگان به دلیل شرایط اقتصادی و بخشی دیگر هم به دلیل ناهماهنگیها و سوءمدیریتها شکل گرفته است، گفت: در استان اصفهان یک ثانیه توقف کامیونداران را هم نداشتیم و در بعضی از استانها به صورت موقت و موردی توقفی بوده و سبب شده که بار کمتر به میدان میوه و ترهبار برسد که ناشی از کمبود سوخت است.
وی با تأکید بر اینکه سوخت کامیونداران باید تأمین شود تا راننده در بین راه نماند، تصریح کرد: باید سهمیه سوخت رانندگان اصولی باشد و جایگاهها دارای سوخت باشند تا رانندگان در زمان سوختگیری ۱۰ تا ۱۲ ساعت منتظر نمانند.
قطع غیرقانونی یارانه رانندگان جدیدالورود از سوی تأمین اجتماعی
قطع غیرقانونی یارانه رانندگان جدیدالورود از سوی تأمین اجتماعیقطع غیرقانونی یارانه رانندگان جدیدالورود از سوی تأمین اجتماعیکریمی با اشاره به مشکل بیمه رانندگان بیان کرد: از سال ۹۷ به بعد سازمان تأمین اجتماعی به صورت غیرقانونی یارانه رانندگان جدیدالورود را قطع کرد، رانندهای که در گذشته کارت هوشمند گرفته و فعال است ماهیانه حدود ۸۵۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت میکند و راننده جدیدالورود باید یک میلیون ۷۵۰ هزار تومان پرداخت کند به ویژه رانندگان کامیونهای کوچک که بیشتر در بحث بار میدان میوه و ترهبار فعالیت میکنند، تأثیر آن زیاد است.
دبیر کانون سراسری انجمنهای صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور و استان اصفهان با بیان از دو روز گذشته ناوگانی که در استانهای کرمان، فارس، کرمانشاه به صورت موردی و محدود توقف کردند، فعالیتشان از سر گرفته شد، عنوان کرد: در حال حاضر درخصوص حمل میوه و ترهبار به میادین شرایط کاملاً عادی است، اینکه افزایش قیمت گوجه ناشی از عدم حمل آن بوده، بیتأثیر نبوده و نمیتوانیم آن را انکار کنیم.
وی ادامه داد: بخشی از افزایش قیمت گوجه ناشی از کمبود سوخت و تعطیلات نوروز است، چون بخشی از رانندگان مسافرت بودند و تا کار به روال عادی بازگردد چند روز طول میکشد؛ اما از روزهای گذشته با پیگیری که از میدان میوه شد اعلام کردند شرایط خیلی بهتر از روز قبل شده و بدون شک امروز شرایط بهتر از روز گذشته است.
کریمی با تأکید بر اینکه در دو سه سال اخیر هیچگونه توقف و اعتصاب و اعتراضی از سوی کامیونداران در سراسر استان نداشتیم، خاطرنشان کرد: مشکلات کامیونداران به صورت قانونی در استان از سوی نهادهای ذیربط مانند استانداری، صمت و راهداری در حال پیگیری است و به زودی مشکل لاستیک و روغن کامیونداران حل میشود.
حل مشکلات صنف کامیونداران در گرو تصمیم جهادی مسؤولان
حل مشکلات صنف کامیونداران در گرو تصمیم جهادی مسؤولانحل مشکلات صنف کامیونداران در گرو تصمیم جهادی مسؤولانبه گزارش فارس، با وجود همه تلاشهای بخش حمل و نقل عمومی جادهای، فعالان این عرصه با مشکلاتی مواجه هستند که ضرورت دارد مورد توجه دولتمردان قرار گیرد، مشکلاتی که اگر آسیبشناسی شود، درصد بالایی از آن ریشه در داخل دارد و با کمی توجه ویژه، حل شدنی است.
یکی از بزرگترین مشکلات این قشر، در حال حاضر افزایش قیمت قطعات و لوازم یدکی ناوگان و غیرهمسطح بودن کرایههای حمل با هزینههای تعمیر و نگهداری کامیون است که مسؤولان باید برای آن چاره اندیشی کنند.
از طرفی رانندگان نیز با روحیه ایثار و گذشت که دارا هستند، راضی نخواهند بود که در اثر عدم فعالیت آنها خسارتی به کشاورزان وارد شود و مایحتاج عمومی و ضروری مردم به دلیل عدم انجام حمل و نقل، تأمین نشود.
انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ/
شناسه خبر: 239879