نیوز سیتی!
25 بهمن 1401 - 11:12

آزمون واکسن سالک در 2 استان اصفهان و فارس/ شناسایی 84 کانون سالک‌خیز در استان

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان اصفهان از آزمون واکسن سالک در ۲ استان اصفهان و فارس از اسفندماه سال ۹۷ تاکنون خبرداد.

رضا فدایی مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار  مرکز بهداشت استان اصفهان از آزمون واکسن سالک در ۲ استان اصفهان و فارس از اسفندماه سال ۹۷ تاکنون خبرداد و اظهار داشت: نتایج این آزمون در اصفهان نشان داد که دریافت واکسن تا ۷۰ درصد کاهش بیماری سالک را در مناطق سالک خیز در پی داشته است.

وی با بیان اینکه دریافت کنندگان واکسن سالک از سال ۹۷ تاکنون، هر سه ماه یکبار واکسن دریافت می‌کنند و در مرحله بررسی اثرات آن هستیم، افزود: در سال جاری ۸۴ کانون سالک خیز در استان شناسایی شده است و بالغ بر ۸۸۸ هزار هکتار طعمه‌گذاری توسط ۱۳ هزار نفر روز با همکاری بسیج سازندگی انجام گرفته است.

فدایی با اشاره به اینکه در ۲۸ نقطه از اصفهان، آزمایشگاه نمونه‌گیری سالک داریم، گفت: ۲۸ مرکز تشخیص رایگان و ۴۴ مرکز درمان بیماری سالک وجود دارد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: جوش صورتی که بیش از دو هفته زمان ببرد مشکوک به زخم سالک است و مبتلایان باید به مراکز مرتبط مراجعه و برای درمان زودتر اقدام کنند. 

وی قیمت هر آمپول تزریقی برای درمان سالک را شش دلار اعلام کرد که همه ساله توسط دولت خریداری و رایگان در اختیار مبتلایان قرار می‌گیرد. 

فدایی افزود: بیماری سالک، منجر به مرگ کسی نخواهد شد، ولی درمان زخم سالک پر اهمیت است و هم اکنون آمپول تزریقی یک روش درمانی محسوب می‌شود و روش دیگر آن نیز فریز کردن زخم است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان اصفهان بیان کرد: هم اکنون در دانشگاه کاشان تحقیقات روی درمان غیر تزریقی سالک انجام شده است.

وی از شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها درخواست کرد موقع جابجایی کود و خاک با مرکز بهداشت مشورت کنند تا از توسعه مناطق سالک خیز پیشگیری شود.

فدایی تجمیع نخاله‌های ساختمانی و زباله ها را محل مناسبی برای افزایش پشه‌ها و موش‌ها و افزایش نقاط سالک‌خیز دانست و گفت: عدم توجه به وضعیت نخاله‌های ساختمانی این نگرانی را به وجود می‌آورد که اصفهان نیز به کانون سالک تبدیل شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان اصفهان پیشروی ساخت و ساز در تاغزارها را نیز دلیل دیگری بر پیشروی بیماری سالک عنون کرد و افزود: هم اکنون با روند کاهشی بیماری سالک مواجه هستیم و در برخی از نقاط سالک‌خیز  آمار مبتلایان به این بیماری به صفر نزدیک شده است.

وی با بیان اینکه کنترل بیماری سالک با همراهی سایر دستگاه‌ها امکان‌پذیر است، گفت: دامداری‌ها باید از مناطق مسکونی فاصله بگیرند زیرا زندگی انسان با حیوان بطور قطع با بروز بیماری‌هایی همراه است.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1037479

مهمترین اخبار ایران و جهان: