نیوز سیتی!
08 اسفند 1401 - 18:22

کاهش ۱۷۴ درصدی ورودی آب به سدهای زنجان

زنجان-سرپرست شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: حدود ۸ میلیون متر مکعب ورودی آب به سدهای استان در سال‌جاری بوده است و این میزان نسبت به سال گذشته ۱۷۴ درصد کاهش را در کل سدهای استان نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر باقری روز دوشنبه گفت: مجموع بارندگی‌های امسال حدود ۱۱۰ میلیون متر مکعب بود که در مقایسه با سال گذشته این میزان حدود ۱۲ درصد کاهش و نسبت به متوسط دوره آماری حدود ۲۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای زنجان به وضعیت آورد سدهای استان اشاره کرد و افزود: سد تهم حدود نیم میلیون مترمکعب، گلابر حدود یک میلیون متر مکعب، کینه‌ورس حدود ۲ میلیون مترمکعب و تالوار حدود ۵ میلیون متر مکعب در سال‌جاری ورودی داشته‌اند.

باقری با اشاره به اینکه در مجموع حدود ۸ میلیون متر مکعب ورودی آب به سدهای استان در سال‌جاری بوده است، گفت: این میزان نسبت به سال گذشته حدود ۱۷۴ درصد کاهش را در کل سدهای استان نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه حجم موجود سد تهم ۱۲ میلیون مترمکعب، گلابر ۴۷ میلیون متر مکعب، کینه‌ورس حدود ۸ میلیون مترمکعب و سد تالوار نیز حدود ۱۰۹ میلیون مترمکعب است، ادامه داد: بارش‌های برفی که داشتیم از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت تبدیل به رواناب خواهند شد که به امید خدا اثرات آن را در رواناب های استان مشاهده خواهیم کرد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای زنجان ادامه داد: درصد پر شدگی سد تهم ۱۵ درصد، سد گلابر ۴۱ درصد، سد کینه ورس ۴۸ درصد و سد تالوار نیز ۲۲ درصد است.

باقری گفت: سد بلوبین با حدود ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی در اسفندماه سال ۱۴۰۲ به مرحله آبگیری می رسد و سد مراش با پیشرفت حدود ۶۴ درصد تا شهریورماه سال ۱۴۰۳ آبگیری خواهد شد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای زنجان به ادامه عملیات اجرایی سد مشمپا از اوایل اشاره کرد و گفت: با رایزنی‌هایی که در وزارت نیرو انجام گرفته، امیداست پیمانکار پروژه از اوایل سال ۱۴۰۲ عملیات اجرایی این طرح مهم را آغاز کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1061779

مهمترین اخبار ایران و جهان: