نیوز سیتی!
08 اسفند 1401 - 18:12

ورود تشکل‌های دانش‌آموزی به مدارس غیردولتی/ تدوین منظومه فکری ـ تربیتی نوجوانان

تفاهم‌نامه همکاری سازمان مدارس و غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به امضای احمد محمودزاده و حسین تاریخی رسید.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، تفاهم‌نامه همکاری سازمان مدارس و غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به امضای احمد محمودزاده و حسین تاریخی رسید.

محمودزاده ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و آغاز هفته تربیت اسلامی و گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهدای امور تربیتی، اظهار کرد: در  چنین روزی نهاد امور تربیتی در سال ۱۳۵۸ ایجاد شد که فراز و نشیب‌هایی را طی کرد و توجه به آن در فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه امور  تربیتی طی سال‌های پیشین با چالش‌هایی مواجه بوده که در برخی زمان‌ها منجر به تعطیلی هم شد‌، افزود: از زمان احیای امور تربیتی، تلاش‌های بسیار شده است اما امور تربیتی نیاز به بازنگری در فرایند اجراست چرا که در زیست بوم جدید نیازها، سبک‌ها و علایق دانش‌‌آموزان متفاوت شده است. 

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: با ارائه مفهومی سند تحول که به صورت مدرسه‌ای در حال تدوین است، این مأموریت‌ها بیشتر مشخص شود. البته ناگفته نماند که در این مسیر ارکان تربیت شامل خانواده، مدرسه و رسانه باید مورد توجه بوده و برجسته‌سازی شود. تا آنچه در سند تحول آمده است مبنی بر  تربیت نیروی صالح و دارای ویژگی‌هایی چون دانش‌‌آموز شجاع و متخلق به اخلاق اسلامی محقق شود. 

وی با بیان اینکه بخشی از این جریان تربیت به بخش دانش‌‌آموزی و تشکل‌های دانش‌اموزی باز می‌گردد، اظهار کرد: نقش تشکل‌های دانش‌‌آموزی می‌تواند برجسته باشد و بخشی از مسائل را باید به دانش‌آموزان واگذار کنیم‌ و در این مسیر سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در تلاش است حضور و فعالیت تشکل‌ها در مدارس پررنگ شود. 

محمودزاده با اشاره به اهداف اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در تربیت اسلامی دانش‌آموزان بر محوری بودن کانون هویت در برنامه‌ها تأکید کرد و گفت: دانش‌آموزان باید با دستاوردهای انقلاب و آرمان‌های آن اشنا باشند چرا که نسل باهوش، زرنگ و تحلیل‌گر داریم و با اقناع درست، مسیر پیشرفت کشور را هموار می کنیم‌.

وی همچنین با اشاره به تحصیل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در قالب ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی و تحصیل ۸.۵ درصد دانش‌آموزان در مدارس هیأت امنای، گفت: آمادگی داریم تشکل‌های دانش‌‌آموزی در مدارس غیردولتی و همچنین هیأت امنایی بیشتر فعال باشند چرا که همانطور که اشاره کردم بخشی از تربیت توسط دانش‌آموزان محقق می‌شود و چالش‌هایی که دشمنان قسم خورده برای نظام ایجاد می‌کنند با بصیرت افزایی دانش‌‌آموزان خنثی می‌شود‌.

حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان نیز در این جلسه گفت: اینکه یک روز را به عنوان امور تربیتی نامیده شده است، اهمیت توجه ویژه نظام به مسأله آموزش و تربیت است که مبدع آن شهید رجایی و باهنر هستند. 

وی با بیان اینکه در کنار تحصیل، پرورش حائز  توجه جدی است، افزود: معتقدم سند تحول حسن ختام بر طراحی‌ها نسبت به آموزش و پرورش است و اگر قرار است تربیت ۶ ساحته رخ دهد باید ساختار متفاوتی در کنار ساختار مدرسه پیش‌بینی کنیم. به نظر می‌رسد که تشکل‌ها می‌توانند این زیرساخت را تسهیل کنند چرا که به دانش‌‌آموزان مسؤولیت داده می‌شود.

تاریخی ادامه داد: اگر بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که دانش‌‌آموز خودش را در فضای مدرسه در عرصه مسؤولیت پذیری محک بزند برای حضور این افراد در آینده بسیار مؤثر است. 

وی با تأکید بر اینکه موضوع تربیت برای ما جدی است و تلاش کردیم به لحاظ فعالیت گام‌های خوبی را برداریم، افزود: خروجی برنامه‌ریزی در امور تربیتی، منظومه فکری تربیتی نوجوان است که فرایند اجرای آن ۴ سال طول کشد و از پایه هفتم تا دهم و یازدهم رقم می خورد.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان تصریح کرد: در این راستا چارچوبی را تدبیر کردیم که مربی چه ویژگی‌هایی داشته باشد که حاصل آن یک بسته تربیتی است‌ و نظام تربیتی مبتنی بر موضوع دانش‌‌آموزان و تربیت در میدان برای رده سنی مقطع متوسطه است یعنی واسپاری مسؤولیت به دانش‌آموزان برای غنی‌سازی محیط است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1061735

مهمترین اخبار ایران و جهان: