نیوز سیتی!
25 بهمن 1401 - 16:48

راه‌اندازی پایانه صادرات و واردات از مسیر ریلی در مازندران/ ترانزیت سوخت کشتی‌ها از روسیه به دبی

مدیرکل راه‌آهن شمال گفت: پایانه واردات و صادرات در ایستگاه تیرتاش گلوگاه درحال راه‌اندازی و کارهای اولیه درحال انجام است تا با استفاده از کانتینرهای یخچال‌دار کل محصولات باغی مازندران را به کشور روسیه صادر کنیم و از آن سمت واردات در راه‌آهن شمال داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، رحمان معصومی مدیرکل راه‌آهن شمال امروز در دیدار با آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران، اظهار کرد: راه‌آهن شمال از مرز خروجی گرمسار تا ورودی گلوگاه ادامه دارد و جز صعب‌العبورترین راه‌اهن‌های کشور و دنیا است.

وی افزود: این خطوط راه‌آهن با دارا بودن ۵۰۰ پل، ۹۳ تونل طول ۳۳۱ کیلومتر است که نگهداری این خطوط برای کارگران و ماموران واقعا باوجود این شرایط آب و هوایی سخت است.

مدیرکل راه‌آهن شمال بیان کرد: باوجود تحریم‌های موجود در بحث نیروی کشش مشکل داشتیم که با کمپرس اراک و فولاد ذوب‌آهن درحال تولید سوزن، واگن و دیزل هستند که تقریبا در این زمینه داریم خودکفا می‌شویم.

معصومی تصریح کرد: باتوجه به فرمایش مقام معظم رهبری در ۱۱ آبان ماه امسال که بحث ترانزیت را خیلی اهمیت دادند و اعلام کردند در دولت‌های قبلی کم‌کاری شد تمام تلاش‌مان در راه‌آهن شمال این بوده که وجود بندر امیرآباد که بعد از انقلاب به شبکه سراسری وصل شد بتوانیم بار ترانزیت را حمل کنیم.

وی تصریح کرد: برای اولین بار در راه‌آهن شمال بار ترانزیت کوه کم سولفور که برای سوخت کشتی‌ها از روسیه به دبی می‌رفت با قطار جذب و به بندرعباس حمل کردیم.

مدیرکل راه‌آهن شمال بیان کرد: شرکت فولاد البرز ایرانیان که حدود ۹ سال ریل ازطریق راه‌آهن احداث شد اما متاسفانه توسط تولیدات را با خطوط ریلی حمل کنند خوشبختانه بار اولیه از اردکان یزد ازطریق راه‌آهن دارد حمل می‌شود و ما با هر قطاری با راه‌آهن حمل کنیم حدود ۲۰۰ تریلر و کامیون از سطح استان کم کردیم.

معصومی اضافه کرد: مازندران استانی با ظرفیت بالای گردشگری و آمار بالای فوتی و مصدومان تصادفات امسال در دولت سیزدهم توانستیم ۲۴ درصد افزایش بار داشته باشیم و سوانح راه‌آهن را نسبت به سال گذشته ۷۰درصد کاهش دادیم.

وی با اشاره به افزایش ۵۰درصدی مسافران راه‌آهن شمال نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: از ایستگاه گرگان تا پل‌سفید حمل و نقل مسافران با دریافت مبلغ ۸هزار تومان البته با امکانات خوب است.

مدیرکل راه‌آهن شمال با بیان اینکه قیمت پایین محصولات باغی در زمان برداشت از مهم‌ترین مشکلات ما است، گفت: پایانه واردات و صادرات در ایستگاه تیرتاش گلوگاه درحال راه‌اندازی و کارهای اولیه درحال انجام است تا با استفاده از کانتینرهای یخچال‌دار کل محصولات باغی مازندران را به کشور روسیه صادر کنیم و از آن سمت واردات در راه‌آهن شمال داشته باشیم.

معصومی با اشاره به اینکه حفظ حریم راه‌آهن از مسائل مهم است، یادآور شد: برقی‌سازی پروژه اینچه‌برون تا گرمسار در دستور کار است نیاز به این حریم داریم متاسفانه برخی مکان‌ها می‌خواهند این حریم را از ما بگیرند درحالی‌که خدای ناکرده اگر قطار از خط خروج کند مشکلات بسیاری به دنبال خواهد داشت که باید حریم راه‌آهن حفظ شود.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1038535

مهمترین اخبار ایران و جهان: