نیوز سیتی!
30 بهمن 1401 - 12:03

۱۶۲ هزار هکتار از اراضی استان مرکزی مستعد اجرای سامانه‌های نوین آبیاری هستند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۱۶۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مستعد اجرای سامانه‌های نوین آبیاری هستند.

 علی صفری در گفت وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: اجرای سامانه نوین آبیاری در حوزه کشاورزی افزایش محصولات و مدیریت مصرف در شرایط کم‌آبی را به دنبال دارد که باید از بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

وی صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه و کاهش مصرف را از مزیت های سامانه های نوین آبیاری دانست و تصریح کرد: اجرای سامانه نوین آبیاری میانگین تولید محصول را ۳۰ درصد و در برخی موارد تا مرز ۱۰۰ درصد افزایش می دهد که خود کشاورز نیز از مزیت های آن بهره مند می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه ۱۶۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مستعد اجرای سامانه‌های نوین آبیاری هستند، ادامه داد: درحال حاضر ۷۵ هزارهکتار از زمین‌های کشاورزی به این سیستم مجهز شده و تاپایان سال مالی ۵۰۰ هکتار دیگر به آن اضافه خواهد شد.

صفری گفت: بر اساس آمارها به ازای اجرای هر هکتار سامانه آبیاری نوین ۴ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود که در شرایط کم آبی نقش موثری در کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی دارد.

وی حفاظت کمی و کیفی از منابع خاک را از دیگر مزیت های اجرای سامانه آبیاری نوین در استان برشمرد و ادامه داد: با اجرای طرح‌های سامانه آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان مرکزی، بهره‌وری آبیاری از ۳۸ درصد به ۴۴ درصد افزایش یافته‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اجرای عملیات بازسازی، مرمت و لایروبی بیش از ۱۲۰ رشته از قنات استان مرکزی گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ رشته قنات دایر در استان وجود دارد که مرکزی را جزو پنج استان برتر کشور از این حیث قرار داده است.

صفری بیان کرد: بازسازی، مرمت و لایروبی بیش از ۱۲۰ رشته فنات استان با اعتباری بالغ بر ۶۵ میلیارد تومان در دست اجرا است که از این تعداد اقدامات اجرایی ۵۰ رشته انجام شده و عملیات آن تا پایان سال به اتمام می‌رسد و عملیات اجرایی بقیه نیز تا خرداد سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1044479

مهمترین اخبار ایران و جهان: