نیوز سیتی!
19 اسفند 1401 - 18:05

پاپ فرانسیس: روسیه تنها کشوری نیست که به آتش جنگ دامن می‌زند

رهبر کاتولیک‌های جهان می‌گوید که روسیه تنها «امپراتوری» نیست که منافعش به آتش جنگ در اوکراین دامن می‌زند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در واکنش به جنگ جاری بین مسکو و کی‌یف تاکید کرد که این درگیری به «جنگی جهانی بدل شده که در آن همه ابرقدرت‌ها دخیل هستند.»

فرانسیس که با یک شبکه سوئیسی صحبت می‌کرد، گفت: اوکراین میدان نبرد است اما همه در آنجا می‌جنگند. این جنگ صنایع اسلحه‌سازی را به فکر ساختن سلاح بیشتر انداخته است.

وی یادآور شد که در دومین روز پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، او به سفارت روسیه رفته و پیشنهاد داده تا با سفر به مسکو، شخصاً با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور مذاکره کند اما سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به او گفته که «حالا وقتش» نیست.

پاپ فرانسیس با اشاره به اینکه پوتین می‌داند گزینه مذاکرات صلح همیشه روی میز است، خاطرنشان کرد که در جنگ اوکراین پای «منافع امپریالی» در میان است و این صرفاً درباره امپراتوری روسیه صدق نکرده بلکه سایر امپراتوری‌ها نیز در آن دخیل هستند. پاپ فرانسیس به دفعات خواستار پایان صلح‌آمیز درگیری‌ها در اوکراین شده است.

پاپ فرانسیس پیش‌تر گفته بود: جنگ زمانی در می‌‎گیرد که یک امپراتوری تصعیف می‌شود و وقتی پای استفاده، آزمایش و فروش اسلحه درمیان باشد، مخاطرات و ریسک بالایی وجود دارد.

در این بین، مسکو به دفعات جنگ جاری در اوکراین را «جنگی نبابتی» توصیف کرده که آمریکا و متحدانش علیه روسیه به‌راه انداخته‌اند. پوتین تاکید کرده که غرب اکنون به‌دنبال یک جنگ جهانی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1084835

مهمترین اخبار ایران و جهان: