نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 20:39

بیشترین فراوانی اسم‌ها در استان بوشهر مربوط به فاطمه و حسین است

بوشهر- مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: بیشترین فراوانی اسم‌ها در استان بوشهر مربوط به فاطمه و حسین است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسکندر پاسالار عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی ماهه نخست امسال ۲ هزار و ۹۳۰ ولادت در استان بوشهر ثبت شده که از این تعداد هزار و ۵۴۲ مورد پسر و هزار و ۳۸۸ مورد دختر بودند

وی با بیان اینکه به ازای تولد هر ۱۰۰ دختر ۱۱۱ پسر متولد شده است خاطرنشان کرد: این نسبت جنسیتی در مدت مشابه سال قبل عدد ۱۰۴ به ثبت رسیده است.

پاسالار افزود: نام‌های فاطمه، رستا، زهرا، دلوین و حلما بیشترین فروانی نام در استان را طی سه ماه نخست امسال به خود اختصاص داده‌اند که برای نام فاطمه ۶۵ مورد، رستا ۴۵ مورد، زهرا ۳۱ مورد، دلوین ۲۴ مورد و حلما ۲۱ مورد ثبت شده است.

وی در خصوص فروانی اسامی پسران نیز گفت: نام‌های حسین با ۶۲ مورد، علی با ۵۳ مورد، محمد با ۴۲ مورد، امیرعلی با ۴۰ مورد و علیرضا با ۳۱ مورد دارای بیشترین فراوانی در این مدت هستند.

استفاده از نام‌های اصیل و دینی

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با اعلام روند نامگذاری و فراوانی نام بیان داشت: روند نامگذاری در ایران و استان‌هایی مانند بوشهر خوشبختانه بیشتر مبتنی بر نام‌های اصیل بویژه اسامی ائمه اطهار (ع) و پیامبران است.

وی با تاکید بر این موضوع که نام، بخشی از هویت افراد را می‌سازد، اظهار داشت: انتخاب نام مناسب برای فرزند از اصلی ترین وظایف والدین است اما گاهی والدین و یا بزرگترهای فامیل اسامی برای فرزندان انتخاب می‌کنند که شایسته نیست.

پاسالار گفت: بهتر است والدین هنگام انتخاب اسم برای نوزادان خود دقت بیشتری داشته باشند. معمولاً برخی از اسم‌ها بعد از گذشت مدتی از زیبایی آن‌ها کاسته می‌شود و فرزند در بزرگسالی خواهان تعویض آن خواهد بود.

وی ضمن توصیه به انتخاب نام‌های مناسب و نیکو برگرفته از فرهنگ اسلامی و ایرانی افزود: والدین نوزادان می‌توانند با مراجعه سامانه سهیم ثبت احوال به آدرس الکترونیکی نام انتخابی و معنی آن را جستجو کرده و در صورتیکه نام انتخابی آن‌ها در سامانه‌های ثبت‌احوال ثبت نباشد، درخواست بررسی و تأیید نام خود را به صورت غیرحضوری در همین سامانه ثبت و نتیجه آن را پیگیری کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1326235

مهمترین اخبار ایران و جهان: