نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 07:25

خبرخوب| از ماجرای زندان زنان اهواز تا روایت قلک و «رهام»

در سالروز شهادت امام جواد(ع) مفتخریم به اینکه مهم‌ترین درس بسته خبرخوب روزانه ما یادآوری زیباترین خصلت امام هفتم شیعیان یعنی بخشش است. اینجا هر روز از بخشش و بزرگواری مردم ایران زمین می گوییم. بی مقدمه این شما و این بسته خبر خوب به وقت ۲۹ خرداد ۱۴۰۲.

گروه خبرخوب: «انسان با داشتن سه خصلت پسندیده می‌تواند به مقام رضوان و خشنودی الهی برسد: زیاد طلب آمرزش کردن، نرمخوئی و مدارا با مردم و زیاد صدقه دادن.» (بحارالانوار، علامه مجلسی) در سالروز شهادت امام جواد (ع) حیف است بسته خبرخوب مان را با درس زندگی از آن حضرت و این حدیث زیبا از ایشان آغاز نکنیم و مفتخریم به اینکه مهم‌ترین درس بسته خبرخوب روزانه ما یادآوری مهم‌ترین خصلت از امام هفتم شیعیان یعنی بخشش است. اینجا هر روز از بخشش و بزرگواری مردم ایران زمین می گوییم. بی مقدمه این شما و این بسته خبر خوب به وقت ۲۹ خرداد و آخرین روزهای بهار ۱۴۰۲.

 

*ماجرای قلک و رزق بسته خبر خوب

یا جواد الائمه (ع) انگار خودت رزق بسته خبرخوب ما را در روز شهادتت دادی با این خبر! بخشندگی در ذات مردم ایران زمین است و کوچک و بزرگ هم نمی‌شناسد. مثلاً می‌توان از ماجرای زینب ۸ ساله و قلکش یک کتاب خواندنی نوشت. زینب دختری از روستای ابراهیم آباد یزد که یک روز پای تلویزیون و برنامه استانی یزد قصه مادری را می‌شنود که از بد روزگار در بند است و فرزندانش مانده‌اند بی سرپرست. انگار همه بخشش‌های علم جمع می‌شود در قلب و روح این دختر ۸ ساله که یک تصمیم مهم می‌گیرد و چشم می‌بندد به رویای کودکی‌اش و تلاشی که برای تحقق آن کرده بود. از جمع کردن عیدی‌ها تا پس انداز پول تو جیبی‌ها تا بالاخره پول یک دوچرخه را جفت و جور کند. اما قلکش را می‌شکند و با مادرش به انجمن حمایت از زندانیان می‌رود و کل این پول را می‌دهد به این امید که مادر در بندی که قصه‌اش را از تلویزیون شنیده بود از بند آزاد شود. با کمک زینب و خیران دیگر مادر از بند آزاد می‌شود.

اما بخشش این دختر بی جواب نمی‌ماند و استاندار یزد در آیین گلریزان وقتی قصه زینب را می‌شنود با یک دوچرخه به خانه‌شان می‌رود برای قدردانی از این دختر ۸ ساله. اما زینب باز هم دوچرخه را می‌بخشد این بار به فرزند همان مادر تازه رها شده از بند زندان.

 

*در زندان زنان اهواز چه می‌گذرد؟

فکر می‌کنید در زندان زنان اهواز چه خبر است؟ اصلاً خبرهایی که از زندان‌های ایران در رسانه‌های آن ورآبی منتشر می‌شود را مرور کنید. در ذهنتان کدام خبرها پررنگ‌تر می‌شود؟ بگذریم.. این شبکه‌ها را می‌گذاریم به حال خودشان. آدم خودش باید عاقل باشد. حالا این فیلم را ببینید تا دستتان بیاید یک روز عادی در زندان زنان اهواز چه می‌گذرد؟ جرم زندانی مهم نیست. همه جور آدمی در بند زنان است. از متهم به قتل غیرعمد و کیف قاپ گرفته تا زنانی که در اثر ندانم کاری بدهی بالا آوردند و به زندان افتادند. حالا هر جرمی دارند مهم این است که در زندان زنان صبح به صبح در کارگاه حرفه آموزی دور هم جمع می‌شوند برای کسب رزق حلال. کار یاد می‌گیرند، دوره محکومیتشان را می‌گذرانند و درآمد دارند. پای حرف‌هایشان که بشینی خیلی‌ها در همین زندان مسیر زندگی‌شان عوض می‌شود. یک حرفه یاد می‌گیرند و یک عفو پدرانه رهبری هم که شامل حالشان بشود چه بهتر از این. از بند رها می‌شوند و با دست پر به خانه بر می‌گردند.


خودروی فرمول یک دانشجویی «رهام» حاصل تلاش دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد

*این شما و این «رهام»؛ خودروی فرمول یک دانشجویی!

نوبتی هم که باشد می‌رسیم به دنیای علم و تکنولوژی که بر و بچه‌های ایران زمین همیشه دست ما را در بسته خبر خوب پر می‌کنند. افتخار آفرینان ما این بار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهدند که سنگ تمام گذاشتند و دست پخت کار و تلاش دسته جمعی‌شان شده خودروی فرمول یک دانشجویی رهام. صفر تا صد رهام دست رنج تلاش شبانه روزی یک گروه ۱۲ نفره است از دانشجویان مهندسی مکانیم و مهندسی صنایع. در خودروی رهام، تمامی بخش‌ها از شاسی و بدنه و سیستم تعلیق و فرمان گرفته تا سیستم انتقال قدرت و جاذب انرژی توسط دانشجویان طراحی شده و حتی سیستم‌های الکتریکی و کنترل موتور خودرو هم کاملاً بازطراحی شده است.

حالا این رهام خان قرار است در مسابقات جهانی فرمول یک دانشجویی که بزرگ‌ترین مسابقات دانشجویی در سطح دنیاست و در ایتالیا برگزار می‌شود سری در میان سرها بلند کند.

مسابقات جهانی فرمول یک دانشجویی توسط انجمن مهندسان خودرو آمریکا (SAE) و غول‌های خودروسازی دنیا برگزار می‌شود و هر ساله تیم‌های دانشجویی بیش از 700 دانشگاه از پنج قاره در آن حضور پیدا می‌کنند تا توانایی‌های فنی و مهندسی خود را به چالش بکشند. به امید موفقیت دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد وسربلندی رهام خان!


موفقیت ۲۴ موسسه علمی ایران

*سرفراز باشی وطنم!

باز هم ایران و باز هم یک خبر مسرت بخش دیگر برای آنکه اول صبحی کیفتان کوک شود. بر پایه گزارش «آژانس رتبه‌بندی رار» در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۲۴ مؤسسهٔ ایرانی در سیاههٔ مؤسسه‌های برتر جای گرفته‌اند. هدف این نظام رتبه‌بندی، سنجش عملکرد مؤسسه‌های برتر جهان بر پایهٔ چهار حوزهٔ کلیدی آموزش، پژوهش، تنوع جهانی و پایداری مالی است و باعث افتخار است که نام ۲۴ موسسه ایرانی در این رتبه بندی قرار گرفته است.

 

*راز سلام‌های نماز

امروز سالروز درگذشت دکتر شریعتی است. وقت نماز که شد و رسیدید به سلام‌های نماز، این سه سلام را با یادآوری این جملات زیبا از این مرد بزرگ بخوانید. «اصلاً تنهایی یعنی چه؟ یعنی بی‌کسی، یعنی قطع رابطه با همه چیز، این رابطه‌ها که قطع می‌شود و یا قیچی می‌شود، انسان خودش می‌ماند و یک فضای لایتناهی، یک بی‌وزنی مطلق. در آن حالت که من خودم را به صورت ذره‌ای در فضا معلق احساس می‌کنم و به تنهایی مطلق رسیده‌ام، سلام نماز چه کاری انجام می‌دهد؟ سلام یک نوع نقش ضدتنهایی را بازی می‌کند.»

 

*خوش‌خبر باشید!

و اما سخن پایانی، خبرهای خوبتان را در قالب دلخواه خود (عکس، متن، فیلم، صوت و…) تولید کنید و آن را با هشتگ #خبر_خوب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا هم دیگران را در حال خوش خودتان شریک کنید و هم ما بتوانیم اخبار شما را بازنشر کنیم. اگر هم تمایل داشتید در هر یک از شبکه‌های اجتماعی که فعال هستید، خبرتان را از طریق اکانت khabar_khoub_iran@ یا شماره تلفن ۰۹۳۳۰۸۲۶۳۱۲ برای ما بفرستید. در این جشنواره فرقی نمی‌کند در ایتا و بله و روبیکا و گپ باشید یا در تلگرام و اینستاگرام و توئیتر و واتساپ؛ مهم این است که سهمی در حال خوش اطرافیانتان داشته باشید.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1294435

مهمترین اخبار ایران و جهان: