نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 13:35

آغاز بزرگترین رزمایش هوایی تاریخ ناتو با مشارکت ۲۵ کشور

ناتو از امروز بزرگترین رزمایش هوایی تاریخ خود را در آلمان با مشارکت ۲۵ کشور آغاز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، ناتو از امروز دوشنبه بزرگترین رزمایش هوایی تاریخ خود را با مشارکت ۲۵۰ فروند جنگنده از ۲۵ کشور مختلف عضو این پیمان، آغاز خواهد کرد.

این رزمایش تحت عنوان Air Defender ۲۳ از امروز ۱۲ ژوئن تا ۲۳ ژوئن در آلمان برگزار خواهد شد و گفته می‌شود یکی از اهداف آن قدرتنمایی ناتو برابر روسیه است.

یکی از نکات برگزاری این رزمایش مشارکت سوئد در آن با وجود عدم عضویت این کشور در ناتو در اثر مانع‌تراشی‌های ترکیه است.

گفته می‌شود در این مانور ۱۰ هزار نیروی نظامی از ارتش کشورهای مختلف عضو ناتو مشارکت دارند. یکی از سناریوهای اصلی این رزمایش تمرین به کارگیری پهپادها و موشک‌های کروز در صورت حمله علیه شهرها، فرودگاه‌ها و بنادر است.

در این مانورها ارتش ترکیه نیز با چندین فروند جنگنده اف ۱۶ حضور خواهد داشت و قرار است رزمایش‌ها علاوه بر آلمان در چک، استونی و لتونی نیز برگزار شود.

در همین رابطه، نیروی هوایی آلمان امروز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: هدف از برگزاری این رزمایش نشان دادن توانمندی‌های شرکای ناتو است و هیچ قصدی در زمینه تشدید تنش‌ها علیه روسیه وجود ندارد.

نیروی هوایی آلمان تاکید کرده که در جریان این مانور، جنگنده‌های ناتو پروازی در حریم هوایی اطراف کالینین‌گراد نخواهند داشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1280135

مهمترین اخبار ایران و جهان: