نیوز سیتی!
14 تیر 1402 - 08:28

حذف تعهد ارزی و اخذ مالیات از فعالان صنعت فرش و صنایع دستی

رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز، خواستار حذف تعهد ارزی و اخذ مالیات از فعالان صنعت فرش و صنایع دستی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احد عظیم‌زاده صبح امروز در دومین جلسه کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری که با حضور محمدحسین فرهنگی؛ نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی و جمعی از دانشگاهیان و فعالان حوزه فرش، صنایع دستی و گردشگری در اتاق تبریز برگزار شد، اظهار کرد: فرش تبریز به عنوان شناسنامه این شهر شناخته می‌شود و منبع درآمد بسیاری از خانوارها در استان است، بنابراین دولت باید توجه ویژه‌ای به  این بخش داشته باشد.

وی با بیان اینکه فعالان حوزه صنایع دستی، در این شرایط اقتصادی درآمد چندانی ندارند، گفت: بر اساس قانون این قشر از پرداخت مالیات معاف هستند، اما برخی از مؤدیان مالیاتی برای آنها مالیات وضع می‌کنند.

عظیم‌زاده در ادامه خواستار تصویب طرحی در مجلس شد که بر اساس آن تجاری که هیچ‌گونه ارز نیمایی دریافت نکرده‌اند، از تعهد ارزی معاف شوند.
 
تعهد ارزی از دغدغه‌های اصلی صنایع است

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در این نشست گفت: مساله تعهد ارزی، مشکل بیشتر صنایع است. زمانی که صادرکننده‌ای هنگام صادرات، ارز نیمایی دریافت نکرده است، قطعا نباید ملزم به تعهد ارزی باشد. تلاش ما نیز در مجلس بررسی این مساله است تا به این نحو فشار کمتری به فعالان حوزه صنعت وارد شود.

محمدحسین فرهنگی با اشاره به چالش‌های فعالان صنعت فرش گفت: طی سال‌های گذشته ما در مجلس سعی کرده‌ایم تا دغدغه بیمه ای این قشر را تا حدودی کاهش دهیم که از آن جمله می‌توان به عدم قطع بیمه به دلیل تاخیر در پرداخت اشاره کرد. همچنین با توجه به‌ محدودیت بیمه قالیبافان، تلاش کردیم تا با استفاده از سهمیه بیمه‌ای سایر استان‌ها، بخشی از افراد فاقد بیمه را تحت پوشش قرار دهیم.

در ادامه این نشست بر ضرورت تسهیل دسترسی به مواد اولیه باکیفیت و مرغوب با هزینه کمتر، ایجاد ساز و کار قانونی برای جلوگیری از سوء استفاده افراد متقلب (جعل شناسنامه)، محصولات صنایع دستی و‌ فرش دستباف تبریز، تعیین تکلیف با مؤدیان مالیاتی و حمایت دولت برای حضور فعالان این حوزه در بازارهای جهانی تاکید شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1333435

مهمترین اخبار ایران و جهان: