نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 21:52

شبکه ترویج غیردولتی کشاورزی باید در بانه تشکیل شود

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: برای انتقال تجریبات و آموزش کشاورزان در روستاها باید شبکه ترویج غیردولتی با حضور مددکاران ترویجی تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بانه، سیدفراز توانایی در آیین تجلیل از کشاورزان نمونه شهرستان بانه اظهار داشت: شبکه ترویج غیردولتی شامل افرادی است با عنوان مددکاران ترویجی که یار و یاور کشاورزان است و تجریبات و دستاوردهای علمی خود را به دیگر کشاورزان انتقال می‌دهند.

وی افزود: مددکاران ترویجی افرادی توانمند به لحاظ فنی و اجتماعی که مورد اعتماد روستاییان هستند و به عنوان بازوی اجرایی جهاد کشاورزی و شبکه ترویج فعالیت می‌کنند.

توانایی با بیان اینکه نیازمند همکاری مددکاران ترویجی هستیم یادآور شد: تمام موفقیت‌های که روستاییان در زمینه کشاورزی، دامداری و باغداری کسب کرده‌اند حاصل تلاش کارشناسان ترویجی و آموزشی است.

وی ادامه داد: باید آموزش‌های ترویجی از حالت یکطرفه خارج شود و برای ارائه دوره‌های آموزشی تسهیلگری و آموزش توسط مددکاران ترویجی ارائه شود و تجربیات بومی خود را به دیگران انتقال دهند.

این مسئول یادآور شد: نمونه‌های روستایی افرادی که در زمینه باغداری، کشاورزی و دامداری نمونه هستند باید برای افزایش تولید تلاش کنند عملکرد تمام کشاورزان و دامداران و باغداران با این افراد همتراز شود.

وی افزود: با توجه به عملکرد تلاشگران نمونه عرصه‌های مختلف دامداری، باغداری و کشاورزی، زمینه‌های رشد تولید و رونق این بخش در شهرستان وجود دارد که باید برای موفقیت بیشتر در این زمینه‌ها آگاهی و آموزش‌های لازم به دیگر افراد انتقال یابد.

توانایی با اشاره به کمبود نیروهای آموزش دیده در بانه، گفت: ضروری است شبکه ترویج غیردولتی تشکیل شود چراکه این افراد توان آموزش به همه کشاورزان را ندارد.

وی با بیان اینکه برای تحقق توسعه پایدار عملکرد همه کشاورزان با عملکرد نمونه‌های شهرستانی همسطح شود، ادامه داد: بالاترین تخصیص آموزشی و ترویجی استان مربوط به شهرستان بانه است.

نماینده کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی بانه نیز گفت: تولید کننده گل محمدی شهرستان بانه برای سومین سال متوالی به عنوان کشاورز نمونه استانی انتخاب و در زمینه برداشت انگور و گردو نیز افتخارات زیادی نصیب شهرستان شد.

صلاح محمودزاده افزود: شهرستان بانه خاک بسیار حاصلخیزی برای کشت گیاهان داوریی دارد اما باوجودی که 11 سال از تولید گل محمدی می‌گذرد و با همکاری جهاد کشاورزی خرید گل محمدی در 22 هکتار را انجام می‌دهیم خواسته ما اینکه راه را برای کشاورزان هموار کنند.

وی با اشاره به مشکلات کشاورزان در بانه اظهار داشت: یکی از مشکلات ما دریافت مجوز فعالیت است که روند دریافت مجوز با سختی و زمان‌بر است همچنین مخالفت با دریافت تسهیلات کم بهره بانک کشاورزی است.

محمودزاده افزود: این تسهیلات بانکی شامل ما شده اما در بخشنامه جدید عنوان شده کسانی شامل دریافت وام پایدار اشتغال کشاورزی می‌شوند شامل دریافت این وام‌ها نمی‌شوند و باید سود بانکی آن افزایش یابد.

وی یکی دیگر از مشکلات کشاورزان را رفع تداخلات زمین‌های کشاورزی عنوان کرد و گفت: کشاورزان انتظار دارند که مشکل رفع تداخلات هرچه زودتر حل شود.

این کشاورز نمونه با بیان اینکه 90 درصد مشکل کشاورزان فروش محصولات است ادامه داد: برای رفع دغدغه فروش محصولات باید از شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های صادرات بخش گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی دعوت شوند تا دغدغه‌های فروش محصول کاهش یابد.

انتهای پیام۲۳۳۰/۷۶

منبع: فارس
شناسه خبر: 1278479

مهمترین اخبار ایران و جهان: