نیوز سیتی!
25 خرداد 1402 - 14:52

پیشنهاد روسیه برای ساخت محصولات مشترک با برند «اتحادیه اوراسیا»

رئیس جمهور روسیه تأکید کرد باید برای تولیدات مشترک تحت علامت تجاری «ساخت اتحادیه اقتصادی اوراسیا» اقدام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «عاقل بیک جباراف» نخست وزیر قرقیزستان در  سفر به «سوچی» به همراه سران هیئت‌های کشورهای شورای بین دولتی اوراسیا و شورای سران دولت‌های مشترک المنافع کشورهای مستقل با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

جباراف در این دیدار از طرف رئیس جمهور قرقیزستان سلام و آرزوهای گرم خود را به «ولادیمیر پوتین» ابلاغ کرد.

وی به برگزاری موفق اولین نشست شورای سران دولت‌های مشترک المنافع کشورهای مستقل در دوره ریاست قرقیزستان اشاره کرد.

نخست وزیر قرقیزستان گفت: یکی از رویدادهای مهم نشست مشترک المنافع کشورهای مستقل امضای قرارداد تجارت آزاد در موضوعات خدمات، فعالیت‌ها و سرمایه گذاری‌ها است که طی 10 سال در حال توسعه است.

وی افزود: به عنوان بخشی از ریاست این کشور در کشورهای مشترک المنافع ما مصمم به تقویت بیشتر اقدامات مشترک برای ایجاد مطلوب‌ترین شرایط برای تجارت متقابل و رفع موانع تجاری غیرضروری ارتقای توسعه بیشتر فعالیت‌ها و تعمیق فرآیندهای یکپارچه سازی در کشورهای مشترک المنافع هستیم.

جباراف ادامه داد: تلاش‌های مشترک برای ارتقای تجارت، سرمایه گذاری و یکپارچگی اقتصادی، افق‌های جدیدی را برای کارآفرینان داخلی می‌گشاید و به رشد اقتصادی پایدار کمک می‌کند.

نخست وزیر قرقیزستان تاکید کرد: در شرایط فعلی گسترش استفاده از ارزهای جایگزین در تسویه حساب‌های متقابل مهم است. وی خواستار استفاده فعال‌تر از ارزهای ملی و یوان چین در تجارت متقابل شد.

پوتین به نوبه خود بر لزوم گسترش بیشتر روابط تجاری و افزایش مشارکت اقتصاد کشورهای مشترک المنافع کشورهای مستقل و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد.

وی تاکید کرد: لازم است همکاری‌های صنعتی توسعه یابد و برای تولیدات مشترک تحت علامت تجاری «ساخت اتحادیه اقتصادی اوراسیا»( Made in EEU ) اقدام کرد.

همچنین  جباراف در حاشیه نشست شورای بین دولتی اوراسیا با «مانوئل ماررو کروز» نخست وزیر کوبا دیداری دوجانبه داشت.

در این دیدار دو طرف تعدادی از زمینه‌های همکاری امیدوارکننده از جمله تجارت، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه، بهداشت و درمان و گردشگری را تشریح کردند.

جباراف بر ضرورت تشدید مشارکت‌های دوجانبه در گستره وسیع به ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی به منظور افزایش حجم مبادلات تجاری تاکید کرد.

وی بر چشم انداز همکاری در حوزه دارویی تاکید و از شرکت دولتی «داروسازی قرقیز» که اکنون در مرحله ایجاد مشارکت با تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی در سطح بین المللی است، یاد کرد.

نخست وزیر قرقیزستان همچنین به ظرفیت‌های قابل توجهی برای همکاری دو کشور در زمینه گردشگری اشاره کرد.

کروز نیز به نوبه خود آمادگی خود را برای تسریع همکاری‌ها در همه زمینه‌ها اعلام و خاطرنشان کرد که ایجاد تعامل بین دستگاه‌های دولتی دو کشور ضروری است.

وی بر چشم‌انداز و همکاری در حوزه‌های پزشکی، دارویی و گردشگری تاکید کرد.

جباراف از نخست وزیر این کشور دعوت کرد تا در هر زمان مناسب از قرقیزستان بازدید کند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1287235

مهمترین اخبار ایران و جهان: