نیوز سیتی!
17 اردیبهشت 1403 - 18:34

هشدار مدیریت بحران در سیلابی شدن رودخانه‌ها

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل از بارش شدید باران و سیلابی شدن رودخانه‌ها و جلوگیری از اتراق در مسیر رودخانه‌ها هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، مهدی خدمتی عصر امروز در جلسه هماهنگی مدیریت بحران اردبیل، اظهار داشت: با توجه به صدور هشدار نارنجی هواشناسی و بارش شدید باران و تگرگ در مناطق مختلف استان به همراه وزش تندباد تا 70 کیلومتر در ساعت در برخی مناطق، هشدار لازم را به کشاورزان اعم از زارعان، باغداران، دامداران، سایر بهره‌برداران و شهرنشینان و روستانشینان داده‌ایم تا در روزهای آینده از اقدامات عمرانی و ساخت و ساز جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: باغداران بهتر است در این ایام از سمپاشی جلوگیری کرده و نسبت به فعال کردن سامانه‌های تگرگ‌زدایی نیز اقدامات لازم با هماهنگی فرمانداران به ویژه در مشگین‌شهر و گرمی انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل گفت: تمام گروه‌های امدادی به حال آماده‌باش درآمدند تا در صورت بروز حوادث ناگوار و رخداد غیرطبیعی فعالیت‌های خود را انجام داده و تلفات و خسارت را به حداقل برسانند.

خدمتی افزود: با توجه به وقوع برخی مخاطرات در 2 روز پیش رو، سعی بر این است تا پیشگیرانه از وارد آمدن خسارت جلوگیری شده و به نوعی زمینه پیشگیری و مراقبت بیشتر در ابعاد مختلف فراهم آید.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل نیز در این نشست خاطرنشان کرد: شرایط ناپایدار تا عصر جمعه ادامه خواهد داشت اما بیشترین تمرکز بارش‌ها از فردا در مناطق مرکزی و جنوبی استان خواهد بود.

مجید کوهی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با صدور هشدار نارنجی احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیل را در برخی از مناطق داده‌ایم که امیدواریم فرمانداران مراقبت لازم را در انگوت، گرمی و مشگین‌شهر انجام دهند تا شاهد وقوع سیل و وارد آمدن خسارت هنگفت نباشیم.

وی بیان کرد: این سامانه بارشی عصر امروز و امشب فعال بوده و از فردا از شدت آن کاسته شده ولی تا آخر هفته بارش‌های رگباری و تگرگ در مناطق مختلف استان پیش‌بینی شده و انتظار می‌رود از عصر جمعه این سامانه جای خود را به سامانه جدید با آسمان صاف و آبی و کاهش نوسانات جوی بدهد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در ادامه یادآور شد: بیشترین بارش در ساعات گذشته در مناطق مرکزی استان و بیش از 10 میلیمتر گزارش شده و در مناطق شمالی، مرکزی و جنوبی استان در حال حاضر بارش‌ها ادامه دارد.

مدیر زراعت سازمان جهان کشاورزی نیز در این نشست تصریح کرد: در سه حوزه زراعت، باغبانی و دامداری تلاش ما بر این است تا با صدور هشدارها و اطلاعیه‌های متعدد بهره‌برداران بخش کشاورزی را متوجه اهمیت این موضوع و نوسانات جوی کنیم.

آقایی گفت: در بخش باغباتی ضرورت دارد مراقبت از سازه‌های گلخانه‌ای انجام شده و با توجه به شدت وزش باد تا 70 کیلومتر توقف عملیات سمپاشی در باغات و ساخت و سازها در حوزه سازه‌های گلخانه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

وی از فعال شدن سامانه ضد تگرگ در مناطق مشگین‌شهر، گرمی و انگوت خبر داد و افزود: زارعان نیز باید مراقب بیماری زنگ زرد، قهوه‌ای و سفیدک باشند و بعد از اتمام بارش‌ها جلوی انتشار آفات و بیماری شته را در مزارع بگیرند.

مدیر زراعت سازمان جهان کشاورزی به صاحبان کندو و فعالان تولید عسل توصیه کرد تا از جابجایی کندوها و یا باز نگه داشتن درب کندوها جلوگیری کرده و احتیاط را رعایت کنند.

به گزارش تسنیم، سامانه سرد بارشی همراه با شدت تندباد از عصر امروز وارد استان اردبیل شده و مناطق مختلف این استان را تحت تأثیر قرار داده است.

انتهای پیام/131/.

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1709975

مهمترین اخبار ایران و جهان: