نیوز سیتی!
08 بهمن 1402 - 22:29

هدف ازحکمرانی برقراری عدالت و احسان است

امام جمعه شیراز گفت: اگر ما می خواهیم حکمرانی خوبی داشته باشیم هدفمان دو چیز است عدالت و احسان، اگر بنا هست عدالت و احسان را تجربه کنیم قاعدتا باید هدف گذاری های اقتصادی،سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شکل بگیرد که به آن برنامه ریزی می گویند و نهایتا در شکل قوانین و مقررات و بخشنامه ها به دستگاه های اجرایی ابلاغ شود و در دستگاه اجرایی باید برویم به سمت اینکه خوب اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، همایش مدیران بازرسی دستگاه های دولتی فارس با حضور آیت الله دژکام برگزار شد. 

امام جمعه شیراز در این مراسم گفت: اگر ما می خواهیم حکمرانی خوبی داشته باشیم هدفمان دو چیز است عدالت و احسان، اگر بنا هست عدالت و احسان را تجربه کنیم قاعدتا باید هدف گذاری های اقتصادی،سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شکل بگیرد که به آن برنامه ریزی می گویند و نهایتا در شکل قوانین و مقررات و بخشنامه ها به دستگاه های اجرایی ابلاغ شود و در دستگاه اجرایی باید برویم به سمت اینکه خوب اجرا شود. 

وی افزود: گاهی گزارش اجرای بخش نامه ها و قوانین هست اما به سمت عدالت و احسان حرکت نکرده ایم، تمام این قوانین ابلاغ شده تا اجرا کنیم و مردم احساس کنند عدالت در کار وجود دارد. 

آیت الله دژکام گفت: قاعدتا به خاطر مشکلاتی که در مسیر اجرا پیش می آید ما یک دستگاه های نظارتی می خواهیم، شما برای این هستید که هر وقت عدالت و احسان تأمین نمی شود ورود کنید.در اجرا پول خرج‌ می شود اما بد خرج می شود و دستگاه نظارتی باید ورود کرده و آن را اصلاح کند تا مسیر حرکت نظام به سمت قله های پیشرفت هموار شود و اینجا نقش شما هست. 

امام جمعه شیراز ادامه داد: بنابراین بازرسی وقتی مطرح ‌می شود که قبلا قانون و مقرارات و برنامه ریزی برای پیشرفت انجام گرفته باشد و کسانی هم مسئول اجرا باشند و بعد عزیزانی وظیفه بازرسی را دارند. 

وی افزود: بنده به تقسیم کار اشاره کردم.در نظام اسلامی کار تقسیم شده است، امام جمعه، استاندار، بازرسی و... کار ویژه خود را دارند و اینگونه نیست که بدون برنامه و درهم کار کنیم.تقسیم کار در نظام اسلامی باید آموزش داده شود خصوصا برای کسانی که در آخر کار نقش بازرسی و نظارت را دارند. 

آیت الله دژکام گفت: گاهی از بنده یا حتی در مقام بالاتر از مقام معظم رهبری سوال می پرسند که چرا فلان کار را نمی کنید؟در حالیکه کار به عهده کس دیگری است و باید تقسیم کار را آموزش دهیم. دستگاه مدیریت و برنامه ریزی وظیفه انجام این آموزش ها را دارد که باید انجام گیرد. 

وی افزود: گاهی صد آموزش ضمن خدمت تعریف کرده ایم اما بعضی اولویت دارد و حتما باید انجام شود.آموزش های ضمن خدمت باید کاربردی باشد تا به درد حل مشکل مردم بخورد نه فقط بهانه ای برای ارتقا در چارت اداری باشد. 

آیت الله دژکام گفت: آموزش های ضمن خدمت باید دسته بندی شود و یکسری آموزش ها ویژه دوستان بازرسی باشد و این اولین کار است برای اینکه خیلی مواقع وقت دوستان عزیز نظارتی صرف مواردی می شود که جزء شرح وظایفشان نیست و دوستان باید روی وظایف خود بر حسب تقسیم کار و شرح وظایف متمرکز شوند. 

امام جمعه شیراز ادامه داد: نکته دوم را عرض کنم، مسئله این است که نظام ما یک حرکت برای مبارزه با فساد را شروع کرده است که در دولت آیت الله رییسی این اتفاق قوی تر و چشمگیر تر شده است. یک زمانی ما نیروی متخصص برای بازرسی نداشتیم اما امروز در این راستا سفت و سخت کار می شود و این یعنی دستگاه نظارتی ما دارد جایگاه خودش را پیدا می کند و بدون دستگاه نظارتی نمی توانیم امیدوار به پیشرفت باشیم. 

وی افزود: مبارزه با فساد به عنوان یک خدمت که حرکت در راستای عدالت است به صورت جدی شروع شده و کسانی از مبارزه با فساد بدشان می آید، اگر جلوی برخی از فسادها را بگیریم کار زودتر جلو می رود اما برای اینکه مبارزه با فساد به صورت واقعی و جدی جلو نرود برنامه ریزی شده است. 

آیت الله دژکام گفت: رهبر معظم انقلاب فرمود مبارزه با فساد از نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی است و تلاش می کنند آن را نقطه ضعف نظام نشان دهند و کاری می کنند در چشم مردم نقطه ضعف جلوه کند و این جمله یعنی همه بیدار باشید.

امام جمعه شیراز ادامه داد: مسئولین بازرسی، نظارت، حراست و کسانی که درگیر چنین مسائلی هستید اگر می خواهید یک کاری را از اولویت اقدام نظام کنار بزنید کافی است سه مرتبه بد انجام شود تا باعث نارضایتی مردم شود و دولت مجبور به عقب نشینی می شود. 

آیت الله دژکام گفت: کار شما بسیار حساس است و اگر گاهی سکوت می کنیم برای این است که اصل قضیه به خاطر چند کار اشتباه آسیب نبیند. دشمنان برنامه داشته و برای انتخابات پیش رو هم تلاش کرده اند اما خدای متعال کمک داده و چشم های بصیر مسئله را متوجه شدند و کنترل شده اما دشمن دست از نقشه و تلاش برنمی دارد پس نظارتی ها هم باید کار نظارتی را محکم انجام دهند چون جزء نقاط قوت نظام است و هم باید باسلیقه انجام دهند چون دشمن می خواهد آنها را به ضد خودش تبدیل کند.مراقب باشید که برنامه دشمن است و خیلی زیرکانه و با سلیقه وارد هر موضوعی شوید. 

امام جمعه شیراز ادامه داد: بنده یک خواهش و پیشنهادی هم دارم، مدیران ما بعضا تجربه کار مالی در سطح مدیریت کلان ندارند.یا آشنایی با آیین نامه ها ندارند یا فکر می کنند از آیین نامه هم می توانند فراتر اقدام کنند و یک ‌مهره و مدیر توانمندی که به درد آینده نظام میخورد به واسطه اینکه چند نکته در آیین نامه مالی رعایت نشده می سوزد. 

وی افزود: در رابطه با مدیران خصوصا آیین نامه های مالی و با نگاه جدیدی که در خصوص مبارزه با فساد در کشور ایجاد شده باید به صورت ویژه کار کنیم تا مدیران هم در جریان باشند. به نظر بنده این سنخ از آیین نامه های ‌مالی و نوع نظارت، حسابرسی و بازرسی که بعد از آن اعمال و انجام می شود حتما مدیری که می خواهد حکم مدیریت بگیرد باید در پرونده کاری خود کارگاه های آموزشی را بگذراند. 

امام جمعه شیراز گفت: نکته پایانی اینکه به نظر بنده سهم سودی که برای پروژه ها در نظر گرفته می شود بیش از حدی است که در جامعه ما متعارف است.پروژه ای بوده که حدود ۵۰ درصد مبلغ پروژه گیر پیمان کار می آید و این یعنی تضییع امکاناتی که مسلما زیاد هم نیست.در این زمینه ها هم عدد قابل توجه ای داریم که می توانیم صرفه جویی کنیم،باید سودی که در حاشیه یک قرارداد هست متعارف و منصفانه باشد و ما نمی خواهیم پیمان کاران محترم ضرر کنند اما نمی خواهیم پیمان کاری هم سود غیر متعارف ببرد.

پایان پیام/خ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1652631

مهمترین اخبار ایران و جهان: