نیوز سیتی!
24 دی 1402 - 18:02

افشاگر آبیاری زمین های کشاورزی با فاضلاب که بود؟

تیرماه امسال بود که رسانه‌های مختلفی در خصوص آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب مطالب مختلفی را منتشر کردند که بازخورد های متفاوتی هم داشت و به ناگهان همه اخبار در این حوزه به فراموشی سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، یکی از معضلاتی که سال ها در شیراز گریبان این شهر را گرفته است آبیاری زمین های کشاورزی حومه شیراز با فاضلاب است که مشکلات متعدد زیست محیطی را برای مردم به همراه دارد. 

در تیرماه امسال اما چهره جدیدی از ابعاد این حادثه روشن شد و علیرضا فاتح کارشناس بهداشت محیط  با مشاهده عکس‌های هوایی گوگل در سال‌ 2000 و مقایسه آن با سال 2022 مشاهده می‌شود که اکثر زمین‌های زیر کشت فاضلاب در سال ۲۰۲۲، در دهه 2000 و قبل از آن جزء حریم دریاچه نمک و شوره‌زار و باتلاقی بوده که قسمت‌هایی‌ از آن برای چرای دام استفاده می‌شد، از این‌رو کسانی که پروانه جهت چرای دام در این منطقه را داشته‌اند شروع به زه‌کشی و شیرین کردن خاک و نمک‌زدایی کرده و سپس با استفاده از فاضلاب مفت و پر از مواد معدنی، اقدام به کشاورزی نموده، به مرور برای زمین‌های مذکور سند مالکیت و کشاورزی گرفته‌اند. 

به گفته وی، در این مورد یا باید تصفیه‌خانه‌ای در جنب تصفیه‌خانه شماره یک ایجاد می‌شد تا همه فاضلاب هدایت شده به بلوار اتحاد تصفیه شده و پساب حاصل از تصفیه‌خانه صرف کشاورزی گردد که این امر نیاز به بودجه‌ای فراوان داشت وروژه‌ای زمان‌بر بود‌ و راه دوم اینکه باید فاضلاب خام منحرف، لوله گذاری شده و دور از دست متخلفین به سمت دریاچه هدایت گردد تا تصفیه‌خانه کمکی ساخته شود.

البته این نکته قابل ذکر است که در سال ۱۴۰۰ و در ابان‌ماه فاضلاب منحرف شد ولی متخلفین که ثروت گزافی از راه کشاورزی با فاضلاب به دست اورده‌اند، اقدام به تخریب کانال انحرافی کردند، بدون اینکه ترسی از قانون داشته باشند و یا تا کنون با توجه به ارائه گزارش تخلف، تحت پیگرد قانونی قرار گرفته باشند! 

از سویی عدم هماهنگی ادارات مسوول و درگیر در ماجرا سبب شده بود که این مشکل سالها باقی بماند‌. 

اقداماتی که کافی نبود!

بعد از رسانه ای شدن این موضوع نهاد های مختلفی از دادگستری فارس تا شرکت آب و فاضلاب شیراز از این منطقه بازدید کرده و مسئله برخورد سریع با متخلفان را مطرح کردند.

این در حالی است که در خردادماه امسال اعلام شد که با تخریب ۲۳۰ هکتار از کشتزار های آبیاری شده با آب های نامتعارف و فاضلاب در شیراز، ۲ کانون اصلی این اقدام غیر بهداشتی با نظارت مستقیم دادستانی شیراز امحاء و پاکسازی شد.

این خبر در حالی منتشر شده که منبع آن دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس است و او تاکید کرده بود که این اقدام با  حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی عضو گشت همپوشان سلامت و بهداشت عمومی شامل اداره حفاظت محیط شیراز ، مدیریت جهاد کشاورزی شیراز ، دانشگاه علوم پزشکی ،شهرداری شیراز و صدرا ، به همراه فرماندهی انتظامی شهرستان و سایر دستگاه های متولی امر بهداشت و سلامت  انجام شده است.

تقدیر شورای شهر شیراز از یک افشاگر فساد

مسعود زارعی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز در یکصد و چهل و سومین جلسه شورای شهر شیراز  در این خصوص گفت: یکی از افرادی که در خصوص  آبیاری زمین های کشاورزی با فاضلاب  اطلاع رسانی کرده بود علیرضا فاتح است.

گفتنی است در این مراسم تقدیر عنوان شد که این افشاگر فساد به علت کسالت نتوانسته حضور داشته باشد و افراد دیگری به نمایندگی از او در این مراسم شرکت کردند.

پایان پیام/خ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1637731

مهمترین اخبار ایران و جهان: