نیوز سیتی!
24 دی 1402 - 09:35

سیاستگذار پولی با عرضه سنگین در مرکز مبادله اجازه دستکاری در نرخ ارز‌ ندهد

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: با توجه به اینکه وضعیت ارزی کشور تغییر خاصی نکرده و اتفاقی در اقتصاد کشور رخ نداده است، انتظار می‌رود بانک مرکزی مثل سابق پاسخگوی تقاضای ارز در مرکز مبادله باشد تا مانع ایجاد نگرانی در زمینه تأمین ارز شود.

‌آلبرت بغزیان در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به بروز نوسانات اخیر در بازار ارز با توجه به اتفاقات منطقه، اظهار داشت: با توجه به تجربیات قبلی، پیش‌بینی می‌شود دولت در مدیریت نرخ ارز و رفع سریع هیجانات آنی ناشی از مسائل غیراقتصادی و سیاسی عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد.

وی ‌گفت: با توجه به اینکه بانک مرکزی رویکرد ویژه‌ای به موضوع تثبیت ارز دارد و این مساله بسیار مهم را با مدیریت نرخ ارز محقق کرده است‌ بنابراین قابل پیش‌بینی است که هیجانات آنی نمی‌تواند در میان مدت روی نرخ ارز تاثیر‌گذار باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: مسائل بین‌المللی و غیر اقتصادی از جمله جنایت‌های اسرائیل در غزه و جنایت تروریستی کرمان روی نرخ ارز تاثیر گذاشت، اما نگاه من این است که بانک مرکزی مانند تجارب قبلی این رویه را به درستی مدیریت خواهد کرد.

بغزیان تأکید کرد: انتظار می‌رود سیاستگذار پولی در تداوم سیاست‌های قابل قبولی که عملیاتی کرده است، با تنش‌های سیاسی و حمله آمریکا به یمن که روی نرخ ارز اثرات هیجانی می‌گذارد، اجازه دستکاری در نرخ ارز را ندهد تا بازار ارز دچار شوک‌های ناشی از عکس‌العمل بانک مرکزی در قبال نرخ ارز نشود.

این استاد دانشگاه افزود: با توجه به اینکه وضعیت ارزی کشور مثل قبل است و تغییر خاصی ایجاد نشده است انتظار می‌رود بانک مرکزی مثل سابق پاسخگوی تقاضای ارز در مرکز مبادله باشد تا مانع ایجاد نگرانی در این زمینه شود.

وی اضافه کرد: اگر بانک مرکزی طرح و برنامه‌هایی مانند یک سال گذشته را در دستور کار قرار دهد نمی‌توان انتظار افزایش نرخ ارز را داشت؛ بنابراین می‌توان مطمئن بود بازار ارز دچار وخامت قیمتی نمی‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: با مدیریت درست و هوشمندانه بانک مرکزی در کوتاه‌مدت و طی روزهای آتی می‌توان انتظار داشت نرخ ارز به نرخ روز‌ها و هفته‌های گذشته بازگردد و خبری از افزایش و بی ثباتی در بازار ارز نباشد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1636931

مهمترین اخبار ایران و جهان: