نیوز سیتی!
23 دی 1402 - 11:57

مراقب کلاهبرداری با پیامک‌های جعلی باشید

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با اشاره به کلاهبرداری به روش ارسال پیامک‌های جعلی گفت: پیامک اصلی سامانه ثنا، قوه قضاییه فاقد لینک است و حاوی لینک پرداخت وجه نیست.

حسین عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با هشدار به ارسال پیامک‌های جعلی در فضای مجازی اظهار کرد: امروزه با توجه به گسترش و پیشرفت روزافزون فضای سایبری تمام ابعاد زندگی مردم تحت تاثیر آن قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی قابلیت ارتکاب جرائم بیشتری را پیدا کرده و نوع جرائم ارتکابی متفاوت‌تر از فضای حقیقی است گفت: آگاهی عمومی از شیوه‌های ارتکاب بزه از سوی مجرمین نسبت به فضای حقیقی کمتر بوده و اغلب مالباختگان نیز به لحاظ فقر دانش و اطلاعات لازم ناخواسته طعمه بزهکاران می‌شوند.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان عنوان کرد: مجرمان نیز به جای زورگیری، سرقت و یا کیف‌قاپی به راحتی، با ورود به اطلاعات بزه‌‎دیدگان در فضای سایبری نسبت به کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فیشینگ، جرمی است که رتبه نخست جرائم اینترنتی کشور را به خود اختصاص داده است افزود: هکرها با ارسال پیامک جعلی به تلفن همراه افراد و با اغوا و فریب آنان یا در کلاهبرداری اینترنتی مجرمین ضمن ارسال پیامک حاوی لینک از مخاطب خود (دارنده تلفن همراه) می‌خواهند که برای مشاهده شکوائیه بر روی لینک کلیک کند.

عسگری ادامه داد: اغلب پیامک‌های ارسالی با عنوان «ابلاغیه الکترونیکی در حساب کاربری شما»، «شکایت علیه شما، پیگیری در سامانه» و یا موارد مشابه که لینک نیز به همراه دارد و با سرشماره‌های مشخصی (شماره تلفن همراه شخصی) است، کاملاً جعلی بوده و شهروندان با مشاهده چنین پیامک‌هایی در همان لحظه اول به دلیل نگرانی از اینکه شکایت علیه وی چه بوده؟ یا پرونده قضایی مطروحه علیه وی چیست؟ بدون توجه به سرشماره، لینک جعلی را باز می‌کنند و برای مشاهده اخطاریه جعلی، حتی با پرداخت مبلغ جزئی قصد دریافت اخطاریه را دارند.

وی اضافه کرد: با این اقدام بدافزار از طریق همان لینک، پس از دریافت اطلاعات کارت بانکی نسبت به برداشت موجودی بانکی مالباخته اقدام می‌‌کند.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان تأکید کرد: پیامک اصلی سامانه ثنا قوه قضاییه فاقد لینک است و حاوی لینک پرداخت وجه نبوده؛ چراکه در هیچ شرایطی برای مشاهده اوراق قضایی نیازی به واریز وجه نیست.

وی با بیان اینکه سرشماره سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی با عنوان ADLIRAN و در سامانه ثنا با عنوان eblagh.adliran.ir است اذعان کرد: عمده‌ترین مشکل در بزه‌دیدگی مالباختگان، شتاب‌زدگی آنان در بازکردن لینک‌های آلوده پیامک‌های جعلی است و این تصمیم ناگهانی ناشی از نگرانی شهروندان از موضوع پیامک جعلی است‌.

 عسگری تصریح کرد: کلاهبرداران در کمین افراد هستند تا با القاء ترس و واهمه از تحت تعقیب بودن آنان، ضمن سرقت اطلاعات به اهداف شوم خود دست یابند، از این رو شهروندان هوشیار باشند به محض دریافت چنین پیامک‌های جعلی با صبر و آرامش ابتدا متن پیامک و سرشماره ارسال آن را به دقت مشاهده کنند.

 وی با تاکید به اینکه به سرشماره ارسالی پیامک توجه شود ادامه داد: به محض مشاهده سرشماره‌ای که حاوی شماره تلفن شخصی است، از بازکردن لینک امتناع کرده و چنانچه اقدام به بازکردن لینک جعلی نمودید از ورود اطلاعات کارت بانکی خویش خودداری کنید.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با بیان اینکه از باز ارسال کردن چنین پیامک‌هایی برای سایرین نیز خودداری شود گفت: به هشدارهای پیامک‌های پیشگیرانه توجه شود، افراد به طور مرتب گوشی همراه خود را بررسی کنند تا برنامه‌های ناشناس را شناسایی کرده و آن را از حافظه گوشی پاک کنند.

 وی با بیان اینکه افراد گوشی همراه خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند افزود: بلوتوث گوشی همراه را پس از استفاده خاموش کرده و برنامه‌های ضدویروس بر روی گوشی همراه نصب  و به روز‌رسانی کنید.

عسگری بیان کرد: از ذخیره کردن نام کاربری و رمز کارت‌های بانکی و اطلاعات شخصی خود در گوشی همراه و سامانه‌های بانکی خودداری کنید زیرا پس از اینکه افراد لینک ارسالی را باز کنند بدافزار از طریق همین اطلاعات ذخیره شده اقدام به هک اطلاعات بانکی افراد می‌‌کند.

پایان پیام/۸۹۰۲۶/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1635831

مهمترین اخبار ایران و جهان: