نیوز سیتی!
21 دی 1402 - 09:55

طرح جامع مطالعات پدافند غیرعامل شهر سنندج رونمایی شد

طرح جامع مطالعات پدافند غیرعامل شهر سنندج با هدف ارتقای پیش‌بینی، پیشگیری و مصون‌سازی از مخاطرات، رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان در مراسم رونمایی از طرح جامع مطالعات پدافند غیرعامل شهر سنندج اظهار کرد: اجرای پدافند غیرعامل در سنندج بسیار حیاتی است.

وی افزود: مخاطرات در قالب برنامه‌های پدافند غیرعامل، در راستای پایداری ملی به اولویت مهمی بدل شده است.

استاندار کردستان با اشاره به نقش پدافند غیرعامل در مدیریت مخاطرات، عنوان کرد: یک پدافند غیرعامل را در حوزه امنیتی استان با اتکا بر ظرفیت‌های فرهنگی و هنری این منطقه تجربه کردیم.

به گفته وی، کردستان از یک شرایط بحرانی در سال ۱۴۰۱ در کمتر از یک سال از حیث امنیتی، اجتماعی و سیاسی به حالت ایده آلی رسیده است که این تجربه بسیار موفقی برای استان به شمار می‌رود.

استاندار کردستان تصریح کرد: سد قشلاق در سال ۸۲ به عنوان نمونه در ظرفیت یک سوم آب استان اتفاقاتی افتاد و آلودگی آب این سد، تیتر رسانه‌های کشور شد، این رویداد در سال گذشته نیز تکرار شد اما با انسجام و همدلی مجموعه دستگاه‌ها و مدیریت رسانه‌ای که بسیار اهمیت داشت این مخاطره به طور کامل و بدون آسیب به سلامت مردم و منبع اصلی آب شرب برطرف شد.

وی اضافه کرد: کردستان آمادگی لازم را برای مستندسازی تجارب و انتقال آن در حوزه پیشگیری به هنگام در مواجهه با مخاطرات، به دیگر نقاط کشور دارد.

به گفته زارعی‌کوشا، ارزیابی بر اساس کارکرد این مجموعه و بهره‌مندی از تجربه استان‌ها در شرایط متفاوت و مخاطرات، ضریب امنیت پایدار، رضایتمندی مردم و رفاه اجتماعی را افزایش می‌دهد.

وی بر اهمیت برگزاری رزمایش‌های پدافندی در استان تاکید کرد و گفت: این گونه رزمایش‌ها موجب حفط آمادگی برای مقابله با تهدیدها و کاهش خسارات در مخاطره‌ها به زیرساخت‌ها و تجهیزات ملی و انسانی می‌شود.

سیدانور رشیدی شهردار سنندج نیز در این مراسم اظهار کرد: ایمنی و امنیت از جمله موثرترین شاخص‌های زندگی انسان‌ها و از ابتدایی‌ترین اصول برای دستیابی به استانداردهای مطلوب آسایش شهری است.

وی خاطرنشان کرد: این مهم همواره به عنوان مسئله‌ای بنیادی مورد توجه طراحان، برنامه‌ریزان و مدیران شهری در طول تاریخ بوده است از این رو شهرداری سنندج با هدف ارتقای سطح ایمنی و امنیت شهروندان و پیشگیری و آمادگی علمی هدفمند در مقابل تهدیدات انسان ساخت با شناسایی آسیب‌پذیری‌ها و مدیریت ریسک بحران‌ها در قالب طرح مطالعات جامع پدافند غیرعامل اقدام نموده است.

وی تصریح کرد: این مطالعات نتیجه تحقیقاتی فرادستگاهی است که کارشناسان با هدف مصون‌سازی زیرساخت‌های شهری ضمن شناسایی مراکز آسیب‌پذیر و تهدیدزا و سطح بندی دارایی‌ها برنامه‌ای راهبردی عملیاتی ارائه می‌کند.

شهردار سنندج افزود: در گام بعد از ادارات ذیربط انتظار می‌رود با تدوین ریزبرنامه‌ها در چارچوب طرح مطالعات جامع اقدامات لازم جهت مصون‌سازی زیرساخت‌های شهری از جمله انرژی، صنعتی، آموزشی و فرهنگی، بهداشت و سلامت، راه و شهرسازی، خدمات شهری، امداد و نجات و...بعمل آورند تا تسهیل در مدیریت بحران‌های احتمالی و همچنین تداوم در ارائه خدمات بدون وقفه صورت پذیرد.

رشیدی اضافه کرد:  شهرداری سنندج در مقام خدمتگذار مردم همواره خود را مکلف به حفظ جان و مال همشهریان تا حد ممکن می‌داند.

گفتنی است؛ رونمایی از طرح جامع مطالعات پدافند غیرعامل شهر سنندج با حضور معاون هماهنگ کننده سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1634031

مهمترین اخبار ایران و جهان: