نیوز سیتی!
26 دی 1402 - 18:23

ضرب سکه‌های جدید از محل ذخایر طلای بانک مرکزی نیست

رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه ضرب سکه‌های جدید از محل ذخایر طلای بانک مرکزی نیست، گفت: عرضه سکه‌های جدید با سیاست‌های گذشته بانک مرکزی در حوزه طلا و سکه متفاوت است و همین اقدام حباب تمام‌سکه را شکست.

‌محمد کشتی آرای در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با واکاوی سیاست‌های جدید بانک مرکزی در حوزه طلا و سکه‌ اظهار داشت: ضرب و عرضه سکه‌های جدید از سوی بانک مرکزی اقدامی ‌مطلوب ارزیابی می‌شود چون اثرات مثبت آن را از روز دوشنبه هفته جاری با ریزش قیمت سکه در بازار دیدیم.

وی تأکید کرد: البته عرضه سکه‌های جدید‌ قابل مقایسه با اتفاقات دهه 90 و روال واگذاری سکه توسط بانک مرکزی وقت نیست.

رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر به تشریح تفاوت سیاست‌های کنونی بانک مرکزی در حوزه طلا و سکه با اواخر دهه 90 پرداخت و گفت: تاکید من بر عدم مقایسه اتفاقات آن دوره با سیاست‌های اخیر به دلیل آن است که هم اکنون از طلاهای وارداتی به کشور برای عرضه و فروش استفاده می‌شود و به همین دلیل خزانه بانک مرکزی هیچ تغییری را از نظر مقدار نخواهد داشت.

کشتی آرای با بیان اینکه کاهش و کنترل حباب سکه برای قاعده‌گذاری در بازار ارز و طلا بسیار مهم است و بر انتظارات تورمی تاثیر خواهد گذاشت، گفت: با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی شاهد اتفاقات مثبتی هستیم، به‌طوری که در روزهای اخیر حدود 2.5 میلیون تومان حباب سکه از بین رفت که باید این کاهش را نتیجه اقدامات‌ بانک مرکزی تلقی کرد، فقط امیدوارم بانک مرکزی بتواند همچنان با سیاست‌های ‌خود در روند بازار تاثیر بگذارد و قیمت سکه و طلا را در آستانه عید نوروز هم بدون تلاطم حفظ کند.

این فعال بازار طلا ادامه داد: ما در سال‌های گذشته همواره در آستانه عید شاهد تلاطم و نوسان در بازار سکه و طلا بودیم که اگر بانک مرکزی با همین برنامه و سیاست به کنترل و مدیریت بازار بپردازد، امسال بر خلاف گذشته چنین نوساناتی را شاهد نخواهیم بود.

وی به تجربه ناموفق پیش فروش سکه در سال‌های 96 و 97 توسط دولت وقت اشاره کرد و گفت: درست است که در حال حاضر بحث حراج سکه و طلا مطرح است، اما این با سال 96 تفاوت دارد، این حراج به‌صورت روزانه، نقدی و داد و ستد فیزیکی با نرخ روز است و تبعات و تجربه قبلی پیش‌فروش سکه در زمان آقای سیف را به دنبال نخواهد داشت زیرا همه چیز شفاف و مشخص انجام می‌شود همچنین مقدار عرضه، محدود و به قیمت بازار است بنابراین با پیش‌فروش سکه در آن زمان کاملا متفاوت است.

کشتی‌ آرای با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی درباره ممنوعیت صدور گواهی صندوق امانات و ضرورت اخذ مجوز از بانک مرکزی ادامه داد: معتقدم الزام به عدم سواستفاده از صندوق‌های امانات بانک‌ها یکی از اقدامات درست بانک مرکزی است و اقدامی مثبت برای کاهش سفته‌بازی‌ تلقی می‌شود.

رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر به اولین حراج شمش طلا از صبح امروز 27 دی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز اشاره کرد و گفت: این تصمیم نیز یکی دیگر از اتفاقات مثبت بازار است زیرا تامین نیازهای تولیدکنندگان و سازندگان مصنوعات طلا کمک می‌کند و از طرفی هم فعالان این حوزه نگران معاملات نیستند و در شفافیت کامل و بدون هیچ دغدغه ای به معامله می‌پردازند.

وی با تاکید بر اینکه‌ ضرب سکه‌های جدید از محل ذخایر طلای بانک مرکزی نیست، اضافه کرد: بانک مرکزی مسئول اصلی بازار طلا و ارز در کشور است، بنابراین هر گونه مدیریت‌ که در جهت کنترل قیمت و آرامش بازار باشد، در حیطه اختیار و عمل بانک مرکزی است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1640131

مهمترین اخبار ایران و جهان: