نیوز سیتی!
02 فروردین 1403 - 10:12

اوکراین| ناتوانی اروپا در تامین مالی کی‌یف بدون آمریکا

خشم کی‌یف از پیشنهاد چین برای مذاکره با روسیه، سفر مشاور بایدن به اوکراین، کمک کلی ۵.۲ میلیارد دلاری کانادا به کی‌یف، تاریخ تحویل اف-۱۶‌ها به ارتش اوکراین و  عدم تمایل انگلیس برای درگیر شدن در جنگ با روسیه، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جوزپ بورل، مسئول اصلی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا اذعان کرد، در صورتی که ایالات متحده حمایت خود از اوکراین را متوقف کند، ارائه 50 میلیارد یورو کمک وعده داده شده به کی‌یف برای کشورهای اتحادیه اروپا بسیار دشوار خواهد بود.

این سیاستمدار در مصاحبه با یک نشریه فرانسوی گفت:  اگر این مسئله به واقعیت بینجامد، وضعیت بسیار دشوار خواهد بود. تصور اینکه ما به تنهایی 50 میلیارد یورو هزینه کنیم، دشوار است. البته اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، ممکن خواهد بود، ولی اتحادیه اروپا باید خلاقیت بیشتری داشته باشد.

یک روز قبل بورل وعده داده بود که اتحادیه اروپا در آینده نزدیک بخش اول 4.5 میلیارد یورویی در چارچوب برنامه حمایت بودجه 50 میلیارد یورویی تا سال 2027 را به اوکراین منتقل کرده است. علاوه بر این، او پیشنهاد کرد که کشورهای عضو اتحاد 90 درصد سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه را برای کمک‌های نظامی به اوکراین اختصاص دهند.

در اول فوریه، تمامی 27 رهبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل موافقت کردند که 50 میلیارد یورو اضافی به عنوان بخشی از بسته حمایتی برای اوکراین از بودجه اتحادیه اختصاص دهند. در آن زمان، اتحادیه اروپا و سازمان همکاری‌های مالی بین المللی (IFC) نیز سندی را در مورد سرمایه گذاری مشترک با هدف کمک به بازسازی اوکراین بعد از جنگ به مبلغ 500 میلیون یورو امضا کردند.

به گفته کارشناسان، کشورهای اروپایی سعی دارند اتحاد خویش در حمایت از کی‌یف را نشان دهند، ولی تامین مالی این کشور با وجود وضعیت بد اقتصادی در این قاره، در عمل کار اصلاً آسانی نیست و فشار زیادی را بر پایتخت‌های اروپایی وارد کرده است. 

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و پنجاه و هفتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

واکنش غیرمحترمانه دبیر شورای امنیت اوکراین به نماینده ویژه چین به دلیل پیشنهاد مذاکره با روسیه

پیشنهاد لی هوی، نماینده ویژه جمهوری خلق چین در امور اوراسیا برای حل و فصل دیپلماتیک مناقشه اوکراین، واکنش خشم آلودی را از سوی آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین به همراه داشت. او با بی‌احترامی نام دیپلمات چینی را به زبان آورده و «حق اوکراینی‌ها برای تصمیم‌گیری درباره تمامیت ارضی کشورشان» را به او یادآور شد.

دانیلوف در یک مصاحبه تلویزیونی به پیشنهاد لی هوی برای موافقت با مذاکره با روسیه و در نتیجه حل دیپلماتیک مناقشه پاسخ داد. او با شور و اشتیاق در مورد حق مردم اوکراین برای تعیین سرنوشت خود صحبت کرده و قول داد که به هیچ کشوری اجازه ندهد بدون اراده کی‌یف "در مورد چیزی و به جای آنها تصمیم گیری کنند".

وی بدون نام بردن از چین افزود: «اگر کسی فکر می‌کند که ما باید از خاک کشور خود دست کشیده و  حاکمیت خود را رها کنیم، باید بداند که ما سرزمین خود را به کسی واگذار نمی‌کنیم و نخواهیم کرد. من نمی‌دانم چه کسی می‌تواند اینگونه فکر کند!»

رویترز: سالیوان مشاور رئیس جمهور آمریکا از کی‌یف دیدن کرد

 رویترز شب گذشته، چهارشنبه، گزارش داد که جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهور ایالات متحده، به اوکراین سفر کرد تا بار دیگر به مقامات کی‌یف از  ادامه حمایت واشنگتن اطمینان دهد. سالیوان اطمینان داد که علیرغم مخالفت جمهوری خواهان کنگره که مانع از تامین بودجه آتی می‌شوند، کاخ سفید کمک به اوکراین را از سر خواهد گرفت.

وی گفت: ما مطمئن هستیم که به این مهم دست خواهیم یافت و کمک‌های مضاعف به اوکراین را از سر خواهیم گرفت.»

مشاور رئیس جمهور ایالات متحده تاکید کرد که حل مشکلات بودجه در حال حاضر بسیار طولانی شده است. او گفت: «ما رای قوی دو حزبی در مجلس نمایندگان برای بسته کمکی به اوکراین به دست خواهیم آورد و آن پول را آنطور که باید به دست خواهیم آورد.»

با این حال، سالیوان زمان دقیق از سرگیری حمایت را نشان نداد. طبق اطلاعات رویترز، او متقاعد شده همانطور که قبلا تصور می شد، پرداخت‌ها به صورت وام ارائه نخواهد شد.

شمیگال: کی‌یف 1.5 میلیارد دلار از کانادا دریافت کرده است

دنیس شمیگال، نخست‌وزیر اوکراین، روز چهارشنبه اعلام کرد که دولت این کشور  برای رفع کسری بودجه خود 1.5 میلیارد دلار از کانادا دریافت کرده است.

او در کانال تلگرامی خود نوشت: کی‌یف 2 میلیارد دلار کانادا از کانادا دریافت کرده که معادل 1.5 میلیارد دلار آمریکا می شود. وجوه مهمی که به دولت ما در تامین کسری بودجه دولت، به ویژه برنامه اجتماعی کمک به شهروندان کمک خواهد کرد.

به گفته وی، مجموع حمایت‌های ارائه شده توسط کانادا از آغاز درگیری نظامی در اوکراین تاکنون به 5.2 میلیارد دلار رسیده است.

دو روز قبل، وزیر دفاع ملی کانادا، ویلیام بلر، از قصد دولت کانادا برای اختصاص بیش از 40 میلیون دلار کانادا (29.5 میلیون دلار) برای خرید گلوله برای اوکراین به عنوان بخشی از ابتکار عمل پراگ خبر داد. اوکراین همچنین مجموعه‌ای از تجهیزات دید شب و پهپادها را از کانادا دریافت خواهد کرد.

وزیر خارجه سابق اوکراین آمریکا را به دلیل درخواست بازپرداخت وام‌ها سرزنش کرد

پاول کلیمکین، وزیر امور خارجه پیشین اوکراین روز گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: اظهارات مقامات ایالات متحده در مورد نیاز به بازگرداندن وجوه قرض گرفته شده توسط اوکراین در قبال کشوری که برای ارزش‌های بنیادین آمریکایی مبارزه می‌کند، ناصادقانه است.

وزیر سابق بدین ترتیب به اظهارات سناتور آمریکایی لیندسی گراهام واکنش نشان داد که گفته است "اوکراین به احتمال زیاد بسته بعدی کمک مالی را به عنوان وام بدون بهره دریافت خواهد کرد و نه کمک بلاعوض". کلیمکین معتقد است که درخواست از اوکراین "برای بازپرداخت کمک‌های مالی ارائه شده برخوردی غیرصادقانه و نادرست است."

وزیر امور خارجه سابق تاکید کرد که موضوع تامین مالی اوکراین از اهمیت استراتژیک جدی برخوردار است، زیرا مبارزه اوکراینی‌ها برای منافع اساسی ایالات متحده در تضعیف روسیه انجام می‌شود.

هلند تاریخ تحویل جنگنده‌های اف-16 به اوکراین را اعلام کرد

خبرگزاری رویترز با اشاره به وزیر دفاع این کشور، کائیسا اولونگرن گزارش داده است که هلند اولین جنگنده‌های F-16 ساخت آمریکا را در نیمه دوم سال جاری به اوکراین منتقل خواهد کرد.

یادآوری شده که نخستین هواپیمای این مدل تابستان امسال به نیروهای مسلح اوکراین تحویل داده می شود. همانطور که اولونگرن گفت، تدارکات ابتدا توسط دانمارک سازماندهی خواهد شد و پس از آن، F-16 ها از هلند وارد خواهند شد.

همچنین، به گزارش این آژانس، در نشست گروه متحدان اوکراین در قالب رامشتاین، اولونگرن گفت که قرار است 150 میلیون یورو برای تامین مالی موشک‌های هدایت شونده هوا به زمین که می توانند از جنگنده اف-16 پرتاب شوند، اختصاص یابد و 200 میلیون یورو نیز صرف پهپادهای اطلاعاتی خواهد شد.

پیش از این، وزیر دفاع اوکراین، رستم عمروف گفته بود که کی‌یف به همکاری با کشورهای غربی برای تامین جنگنده‌های F-16 ادامه می دهد. به گفته وی، مذاکرات با آمریکا، دانمارک، بلژیک، هلند، رومانی و تعدادی دیگر از کشورها در این باره در حال انجام است.

اشاره زاخارووا به شکست سیاست آمریکا در اوکراین

ماریا زاخارووا، سخنگوی  وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته ابراز عقیده کرد که آمریکا در اجرای سیاست خود در اوکراین شکست خورده است. به نظر او، واشنگتن در کنار مقامات کی‌یف نمی ایستد و اوکراین برای ایالات متحده تنها یک ابزار و کشوری بی ارزش است.

زاخارووا افزود: ایالات متحده آمریکا سیاست خود را در جهت اوکراین را به شکست کشانده است، آنها نه تنها در خصوص وعده‌هایی که به اوکراین داده بود، بلکه در  عرصه داخلی خود نیز  در این خصوص شکست خورده است. او اقدامات واشنگتن علیه کی‌یف را "عملکرد خونین وحشتناک" خواند که فراموش نخواهد شد.

اوکراین تصمیم گرفت فهرست "حامیان جنگ" را کنار بگذارد

دولت اوکراین لزوم حفظ فهرست تهیه شده از «حامیان جنگ» را زیر سوال برد. در این راستا، آژانس ملی جلوگیری از فساد اوکراین موافقت کرده است که نیازی به حفظ چنین لیستی وجود ندارد.

همچنین، وزارت دادگستری اوکراین اعلام کرد که انتشار چنین اطلاعاتی از طرف دولت بدون حل مشکلات مربوطه در سطح قانونگذاری غیرقابل قبول است.

بدین ترتیب صفحه مربوط به فهرست «حامیان جنگ» سایت رسمی دولت اوکراین حذف خواهد شد.در نشست مربوط به بررسی این موضوع برخی دیپلمات‌های خارجی و کاردار سفارت چند کشور حضور داشتند.

برخی از شرکت‌های برجسته و به‌نام غربی، به دلیل ادامه همکاری خود با روسیه بعد از آغاز درگیری نظامی به این فهرست اضافه شده بودند.

انگلیس هیچ برنامه ای برای اعزام نیرو به اوکراین ندارد

ریشی سوناک، نماینده نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که این کشور قرار نیست نیروهای خود را به اوکراین بفرستند. وی گفت: دولت بریتانیا هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو برای جنگیدن در کنار نیروهای مسلح اوکراین ندارد.

دفتر  ریشی همچنین یادآور شد که پس از اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مورد امکان اعزام پرسنل نظامی از کشورهای غربی به اوکراین، بریتانیا بلافاصله امکان استقرار « واحدهای نظامی تمام عیار انگلیسی » در صفوف نیروهای مسلح اوکراین را رد کرد.

نخست وزیر انگلیس در عین حال تاکید کرد که لندن از تلاش رهبر فرانسه برای ادامه کمک به کی‌یف استقبال می‌کند.

چند روز قبل نخست وزیر ایتالیا، جورجیا ملونی نیز  تاکید کرد که اعزام نیروهای ناتو به اوکراین منجر به تشدید درگیری خواهد شد که باید به هر قیمتی از آن اجتناب کرد.

امکان موافقت آلمان با ارسال هواپیماهای تورنادو به اوکراین 

یان نولته، یکی از اعضای کمیته دفاع بوندستاگ اعلام کرد که آلمان ممکن است با ارسال هواپیمای تورنادو به نیروهای مسلح اوکراین موافقت کند. به گفته وی، اگر برلین چنین تصمیمی بگیرد، این عبور از "خط قرمز" خواهد بود.

وی افزود: تورنادوها هواپیماهای بسیار قدیمی هستند و در شرایط مناسبی نیستند. در حال حاضر عرضه تورنادو به عنوان یک «خط قرمز» محسوب می‌شود، اما در آینده امکان‌پذیر است.

این نماینده پارلمان تاکید کرد که به عنوان یک قاعده، سیاستمداران آلمانی به دلیل ترس از تشدید درگیری، انتقال هواپیما به کی‌یف را تایید نمی‌کنند. نولته افزود: علاوه بر این، مشخص نیست که اوکراین دقیقا چگونه می خواهد از آنها استفاده کند.

سفیر روسیه تحریم‌های جدید آمریکا را نمایشی از ناتوانی خواند

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن اعلام کرد که تحریم‌های اخیر علیه شهروندان و سازمان‌های روسیه که بار دیگر توسط ایالات متحده تحمیل شده است، ناامیدی مقامات آمریکایی به امید تأثیرگذاری آنها بر جامعه روسیه را شان می‌دهد.

آنتونوف گفت: گام پوچ دولت نوعی نمایش خشم و ناامیدی ناتوان مقامات محلی و استراتژیست‌های سیاسی است که شرط بندی برای تأثیرگذاری بر جامعه روسیه از طریق جابجایی‌ها و خائنان کارساز نیست.»

آمریکا تحریم‌هایی را علیه دو شرکت دیگر و دو شخص دیگر از روسیه اعمال کرد

وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه گزارش داده است که ایالات متحده دو شخصیت حقیقی و دو شخصیت حقوقی دیگر از روسیه را به فهرست تحریم‌های خود اضافه  کرده است. یادآوری شده که قرار گرفتن در فهرست تحریم‌ها، به منزله مسدود کردن دارایی‌های متهمان در ایالات متحده و ممنوعیت تجارت شهروندان و شرکت‌های آمریکایی با آنها است.

روزنامه حریت پیش از این نوشته بود که ایالات متحده و ترکیه توافق کردند که واشنگتن قبل از اعمال هر نوع محدودیتی، آنکارا را در مورد سوء ظن به شرکتهای ترکیه‌ای به نقض تحریم‌های ضد روسی مطلع کند. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1689231

مهمترین اخبار ایران و جهان: