نیوز سیتی!
01 بهمن 1402 - 22:18

کرم برگ ذرت خوار امان کشاورزان را بریده

کشاورز فعال و نمونه منطقه شرق هرمزگان گفت: کرم برگ ذرت خوار آفت بسیار خطرناکی است که محصول ذرت کشاورزان هرمزگانی و کرمانی را به کلی نابود کرده است.

محمد دیمه کار کشاورز فعال و نمونه منطقه شرق هرمزگان و جنوب کرمان امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: محصول ذرت، محصول بسیار با اهمیت و استراتژیکی برای کشور است که تأمین آن در داخل از اهمیت بسیار ویژه ای در امنیت غذایی برخوردار است.

به گفته وی، امسال آفتی به نام کرم برگ ذرت خوار امان کشاورزان جنوب را بریده به طوری که شاید باور آن در ذهن ها نگنجد که این آفت به ناگاه به وسعت باورنکردنی از مزارع را می بلعد و به پیش می رود و مزارع ذرت را به نابودی کشانده است.

دیمه کار با بیان این که این آفت، میزان تولید را تا 80 درصد کاهش داده است و سمی نیز بر آن کارگر نیست، عنوان کرد: مزرعه ای که سال گذشته بیش از 11 تن در هر هکتار محصول داشته، امسال در هر هکتار 2 تن هم برداشت نکرده و این آفت، ذرت تولیدی کشور را به کلی نابود کرده است.

این کشاورز هرمزگانی ادامه داد: نرخ خرید ذرت نیز امسال با وجود تورم و فشار بالاتر بر کشاورزان، 3 هزار تومان در هر کیلو کمتر از پارسال است و این مسأله، انگیزه کشاورزان را هم از بین برده است.

دیمه کار از رییس جمهور خواست تا در جریان سفر به هرمزگان، سری به مزارع ذرت منطقه شرق هرمزگان و جنوب استان کرمان بزند و از نزدیک در جریان گرفتاری های کشاورزان قرار گیرد. کشاورزانی که برای امنیت پایدار کشور تلاش می کنند و مانع از خروج ارز از کشور می شوند اما امسال با این آفت، بشدت گرفتار مانده اند.

وی گفت: متأسفانه تمایل به واردات بیش از تولید در داخل است و کشاورزان در این میان بشدت متضرر می شوند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1645175

مهمترین اخبار ایران و جهان: