نیوز سیتی!
02 فروردین 1402 - 11:48

نوروز با چاشنی برف و کولاک/ غافلگیری از نوع برفی

بهار باوجود همه زیبایی‌های بی‌شمار ممکن است با اتفاقات خطرناکی ازجمله سیلاب عجین شود، مثل نوروز ۱۴۰۲ که با چاشنی برف و کولاک رقم خورد و سبب غافلگیری مسافران نوروزی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، نام بهار که به میان می‌آید شکوفه‌های بهاری، زیبایی و سرسبزی به ذهن انسان خطور می‌کند اما باوجود همه زیبایی‌های بی‌شمار ممکن است با اتفاقات خطرناکی ازجمله سیلاب عجین شود، مثل نوروز ۱۴۰۲ که با چاشنی برف و کولاک رقم خورد و موجب غافلگیری مسافران نوروزی شد. 

براساس هشدار سطح نارنجی هواشناسی مازندران در ارتباط با برف و باران و سیلاب و تگرگ در استان هشدار داده شده بود که روزهای ابتدایی سال جدید مهمان مازندرانی‌ها است اما همان قدر باران و برف بیاید علاقه رانندگان به سفر به کوهستان‌ها و مناطق ییلاقی استان نیز بیشتر می‌شود. 

همین که شاهد برف و باران در مازندران هستیم به همان نسبت حضور مردم برای تردد به مناطق کوهستانی استان بیشتر می‌شود، چراکه برف هم جزئی از همین زیبایی است که در برخی موارد هم آن روی چهره‌اش را نمایان می‌کند. 

برخی از مسافران نوروزی باتوجه به شرایط مدارس و همچنین بحث ماه مبارک رمضان امسال زودتر کوله‌بار سفر بستند و راهی طبیعت استان هستند البته برخی برای شگون عید صبر کردند با سال تحویل راهی سفر شدند به همین دلیل جاده‌های شمال از اواسط اسفند ماه زیر بار ترافیک رفت. 

طی روزهای گذشته شاهد اعمال محدودیت ترافیکی در جاده‌های شمال بودیم که به‌دلیل حجم بالای حضور مسافران راه‌بندان شده بود و حتی جای سوزن انداختن نبود. 

طی روزهای اخیر هم باوجود اینکه اعلام شده بود روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد بارش برف و باران در استان مازندران هستیم اما باران و برف هم نتوانست مانع از سفر مردم شود و خیلی از مسافران باوجود بارش راه طبیعت استان را در پیش گرفتند. 

شبانه‌روز گذشته بر شدت بارش‌ها افزوده شد ولی طی همین ۲۴ ساعت گذشته مسافران در برف و کولاک گرفتار شدند و همچنان امدادرسانی به مسافران و در راه ماندگان محورهای کیاسر و کندوان تداوم دارد.

  موضوع مهمی که مسوولان به آن تاکید می‌کنند بحث توجه به هشدارها و توصیه‌ها است که عمدتا زمان سیر و سفر به فراموشی سپرده می‌شود. 

حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران دراین‌باره در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه باوجود اینکه اعلام شده مردم و مسافران از ترددهای غیرضروری در کوهستان‌های استان پرهیز کنند اما خیلی از افراد راه سفر را در پیش گرفتند و همین موَوع موجب غافلگیری آنان شد. 

وی با اشاره به تداوم امدادرسانی به در راه ماندگان، افزود: متاسفانه ریزش سنگ جان دو تن در محور کندوان را گرفت که ضرورت دارد هشدارها جدی گرفته شود. 

مدیرکل مدیریت بحران مازندران اضافه کرد: وقتی اعلام می‌کنیم تردد در ییلاق‌ها و کوهستان‌ها ممنوع است اما باز هم می بینیم مسافرانی که راه این مسیرها را در پیش می‌گیرند و همین موضوع مشکلاتی را برای آنان درپی دارد. 

محمدی با اعلام اینکه درحال حاضر  رودخانه‌ها پرآب شدند، گفت: موضوع مهم پرهیز از تردد و اسکان مسافران و مردم در حاشیه رودخانه‌ها است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: باتوجه به شرایط جوی لازم است مردم و مسافران با ما همراه باشند تا بتوانیم با سلامت از این شرایط عبور کنیم. 

پایان پیام/۸۶۰۳۴/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 1104375

مهمترین اخبار ایران و جهان: