نیوز سیتی!
24 اسفند 1401 - 09:15

هندوراس به روابط رسمی با تایوان پایان می دهد

هندوراس قصد دارد روابط دیپلماتیک خود را با چین به صورت رسمی آغاز و هم‌زمان روابطش با تایوان را قطع کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، هندوراس می‌گوید قصد دارد روابط دیپلماتیک با چین را به صورت رسمی آغاز کند. رئیس جمهور هندوراس، «شیومارا کاسترو» گفته است که می‌خواهد کشورش روابط دیپلماتیک رسمی با چین را آغاز کند و به روابط رسمی خود با جزیره تایوان پایان دهد.

کاسترو که در جریان مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۱ گفته بود که روابط با پکن تغییر خواهد داد، سه شنبه شب در توییتر نوشت که به وزیر امور خارجه خود دستور داده تا روند به رسمیت شناختن جمهوری خلق چین را آغاز کند. او نوشت: این حرکت نشانه‌ای از عزم من برای تبعیت از برنامه دولت و گسترش آزادانه مرزهاست.

هندوراس یکی از آخرین کشورهایی است که همچنان تایوان دموکراتیک را در مقابل چین به رسمیت می‌شناسد. در آمریکای مرکزی، منطقه‌ای که ایالات متحده مدت‌ها آن را در حوزه نفوذ خود می‌دید، نیکاراگوئه هم روابط دیپلماتیک خود را با تایوان در سال ۲۰۲۱ قطع کرد. اگر هندوراس هم روابطش را با تایوان قطع کند، تایوان تنها با ۱۳ متحد دیپلماتیک رسمی در سراسر جهان رابطه رسمی دارد.

برونو بینتی، دانشجوی دکترا در دانشکده اقتصاد لندن و کارشناس روابط چین در آمریکای لاتین در این ارتباط به الجزیره گفت: «به رسمیت شناختن تایوان در آمریکای مرکزی میراث جنگ سرد است. از آن زمان تاکنون چیزهای زیادی تغییر کرده است، از جمله رشد اقتصادی چشمگیر چین. دهه‌ها پیش تایوان در واقع شریک اقتصادی جذاب‌تری نسبت به چین بود، اما کنون تاریخ تغییر کرده و تایوان نمی‌تواند با بازار بزرگ چین رقابت کند.»

تایوان بخشی از چین به شمار می‌رود، اما دولت خودمختار مدعی و حاکم در آن در پایان جنگ داخلی چین در سال ۱۹۴۹ زمانی که کمونیست‌ها جمهوری خلق چین، پکن را تصرف کردند، در تایپه تأسیس شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1093931

مهمترین اخبار ایران و جهان: