نیوز سیتی!
20 اسفند 1401 - 19:17

۵۰ درصد پهنه کردستان مرتع است/کاشت ۱۲ میلیون درخت در استان

بیجار- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: بیش از ۵۰ درصد پهنه استان مرتع بوده و ضروری است که از این مراتع حفاظت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد شریفی پور روز شنبه در مراسم افتتاح مدرسه طبیعت در دبستان پروفسور ستاره بیجار، اظهار داشت: ششمین روز از هفته منابع طبیعی به نام منابع طبیعی، آموزش و پژوهش نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه طبیعت به هما ما نیازمند است، افزود: افتخار ما این است در اداره‌ای خدمت می‌کنیم که الهام و بخشش را از طبیعت فرا گرفته ایم.

شریفی پور گفت: امروز افتخار داریم اولیه مدرسه همیار طبیعت استان را در بیجار افتتاح می‌کنیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تصریح کرد: امنیت غذایی و امنیت زیستی از شئون بارز استقلال هر کشور است و برای رسیدن به این اهداف باید منابع پایه مانند آب، خاک و پوشش گیاهی توجه ویژه شود.

شریفی پور افزود: ما به عنوان میراث دار گذشتگان باید امانتدار خوبی برای نسل‌های آتی باشیم.

وی خاطر نشان کرد: جنگل‌ها و مراتع برای تولید اکسیژن، جذب دی اکسیدکربن، تنظیم گردش آب در چرخه طبیعت در تولید آب و ایجاد تفرجگاه نقش ویژه ای دارند.

شریفی پور اظهار داشت: بیجار جنگل ندارد اما مراتعی را دارد که وظیفه ما صیانت، حفاظت، احیا و توسعه آن است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در استان کردستان، جنگل‌های زاگرس گونه‌ای به نام بلوط داریم که طول دوران رویش آن به هزار سال برمی گردد.

شریفی پور خاطر نشان کرد: ۸۵ درصد جنگل‌های زاگرس و استان کردستان بلوط است و یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار یعنی ۵۰ درصد پهنه استان کردستان مرتع بوده و پوشش گیاهی که داروهای گیاهی، خوراکی و علوفه برای حیوانات است.

وی اظهار داشت: وظیفه ما در منابع طبیعی صیانت و حفاظت از این پوشش گیاهی و منابع طبیعی و احیای آن‌هاست.

شریفی پور به وظایف همیاران طبیعت اشاره کرد و بیان داشت: جلوگیری از پدیده شوم زمین خواری و قاچاق چوب است.

وی به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح یک طرح جهانی است که از سال آینده شروع می‌شود و در طول چهار سال باید یک میلیارد درخت در کشورمان کاشته شود که سهم استان کردستان ۱۲ میلیون اصله است که باید در چهار سال انجام شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: حفاظت از منابع طبیعی در یک هفته خلاصه نمی‌شود و باید هر روز ما حفاظت از منابع طبیعی باشد و باید فرهنگ درخت یاری را در جامعه ترویج دهیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1086975

مهمترین اخبار ایران و جهان: