نیوز سیتی!
20 اسفند 1401 - 22:42

توافق دولت کلمبیا با با «ارتش آزادیبخش ملی»

دولت کلمبیا از توافق با «ارتش آزادیبخش ملی» برای فعالیت در چارچوب سیاسی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، دور دوم مذاکرات صلح میان دولت کلمبیا و گروه شورشی مسلح به نام «ارتش آزادیبخش ملی» (ELN) که در مکزیک برگزار می‌ شود، با به رسمیت شناختن «وضعیت سیاسی» این گروه به پایان رسید.

در بیانیه مشترک مذاکرات نهایی که از ۱۴ فوریه در مکزیکوسیتی آغاز شده بود، آمده است: با توجه به رسمیت شناختن ارتش آزادیبخش ملی، مذاکرات و گفتگوها با ماهیت سیاسی و با هدف دستیابی به یک راه‌ حل در چارچوب قانون اساسی و اختیارات قانونی دولت ملی مورد توافق طرفین قرار گرفت.

اوتی پاتینو، رئیس هیئت دولت کلمبیا نیز در بیانیه‌ ای اعلام کرد که آنها یک چشم انداز مشترک برای صلح ایجاد کرده‌ اند.

همچنین پابلو بلتران، مذاکره کننده ارشد هیئت «ارتش آزادیبخش ملی» نیز با اشاره به اینکه گام های اولیه برای دستیابی به یک آتش بس دوجانبه، ملی و فوری برداشته شده، گفت: برای دستیابی به صلح فراگیر و پایدار همه ما باید تغییر کرده و در طراحی و اجرای صلح مشارکت کنیم.

کشورهای مکزیک، ونزوئلا، شیلی، نروژ و برزیل ضامن مذاکرات صلح بوده و کشورهای سوئد، آلمان، سوئیس و اسپانیا به عنوان کشورهای «دوست» برای حمایت و همکاری عمل می‌ کنند.

طرفین در بیانیه خود در ۹ مارس اعلام کرده بودند که سومین دور مذاکرات صلح نیز به میزبانی کوبا برگزار خواهد شد.

گفتنی است طرفین آخرین بار در سال ۲۰۱۹ در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا دیدار و پس از توقفی ۳ ساله با دیگر مذاکرات خود را در ۲۲ نوامبر ۲۰۲۲ از سر گرفتند.

دو طرف بالاخره امروز ۱۳ دسامبر ۲۰۲۲ نتوانستند در خصوص آتش‌ بس به توافق برسند؛ اما برای بهبود کمک‌ های بشردوستانه و شرایط شبه نظامیان زندانیان ارتش آزادیبخش ملی در برخی مناطق توافق کردند.

«گوستاوو پترو» (Gustavo Petro) رئیس‌ جمهور کلمبیا که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و در ۷ آگوست ۲۰۲۲ مسئولیت را بر عهده گرفت، قول داده بود که توافقنامه صلح ۲۰۱۶ با نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (FARC) را اجرا و مذاکرات صلح با ارتش آزادیبخش ملی را انجام دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1087275

مهمترین اخبار ایران و جهان: