نیوز سیتی!
13 اسفند 1401 - 00:08

صربستان: نه به روسیه و نه به اوکراین سلاح ارسال نکردیم

وزیرخارجه صربستان تاکید کرد که کشورش نه به روسیه و نه به اوکراین سلاح ارسال نکرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «ایویکا داچیچ»، معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه صربستان روز جمعه گفت که صربستان از ابتدای درگیری به اوکراین و روسیه سلاح ارسال نکرده است و این کشور بالکان مجوز ارسال تجهیزات نظامی به روسیه و اوکراین نخواهد داد.

داچیچ گفت: «از زمان آغاز جنگ اوکراین، صربستان نه تسلیحات و نه تجهیزات نظامی خود را به اوکراین و روسیه، و نه به هیچ کشور دیگری که از نقطه نظر بین المللی قابل اعتراض باشد، ارسال نکرده ایم.»

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته از بلگراد خواسته بود تا موضع رسمی خود را در مورد گزارش‌هایی درباره تحویل مهمات صربستان به اوکراین اعلام کند. او پیشتر گفته بود که مسکو عمیقاً نگران چنین اطلاعاتی است و افزود که روسیه از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرده بود که چنین اظهاراتی بایستی نه از طریق رسانه هایا از طریق کانال‌های تلگرامی، بلکه از طریق موضع رسمی طرف صرب اعلام شود. وی افزوده بود: «باید حقایق ارائه شود و پس از آن نتیجه گیری های مربوطه انجام شود، زیرا این موضوع واقعاً برای روابط دوجانبه بسیار مهم است.»

پیشتر رئیس جمهور صربستان نسبت به حضور صرب‌ها در جنگ میان روسیه و اوکراین هشدار داده بود.«الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان هشدار داده بود که شهروندان صرب که برای شرکت نظامی خصوصی واگنر روس می‌جنگند، پس از بازگشت به کشورشان بازداشت خواهند شد.

رئیس جمهور صربستان در عین حال گفت که کشورهای دوست (یعنی روسیه) اجازه نمی‌دهند که چنین چیزی رخ دهد.

وزارت خزانه داری آمریکا ماه گذشته با صدور بیانیه‌ای از تحریم‌های جدید علیه اشخاص و نهادهای روسیه خبر داد. این لیست شامل شرکت‌های تعمیر کشتی، سازه‌ها و افراد مرتبط با شرکت خصوصی نظامی «واگنر» (Wagner) و رئیس آن «پریگوژین» استو صربستان از این رو نسبت به همکاری شهروندانش با واگنر به شدت نگران است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1070731

مهمترین اخبار ایران و جهان: