نیوز سیتی!
05 شهریور 1402 - 11:13

بن بستی که دولت روحانی به کشور تحمیل کرد

امیر «سرتیپ محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به دستاوردها و پیشرفت‌های جدید وزارت دفاع از توقف دیگری در دولت های روحانی در کشورمان سخن گفته است.

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - جهان نیوز نوشت: شواهد و قرائن به خوبی نشان می‌دهد که دولت‌های روحانی یک بن بست آشکار برای کشور بوده‌اند. این موضوع نیز هم از طرز تفکر عدم توانایی داخلی و تکیه به خارج از کشور (بخوانید غرب) نشات‌ می‌گیرد و هم در عمل با قصور مدیریتی و ترک فعل مسئولان دولتی در این دوران پوشش داده شده است.

این روزها که کشور در حوزه خارجی با ترافیک دیپلماتیک روبروست و دولت نشان داده اهداف مختلفی برای رسیدن به معاهدات و پیوندهای استراتژیک منطقه‌ای و جهانی دارد، این ضعف مدیریتی بسیار گویاست و این ضعف عملکردی در حوزه‌های مختلف دیگر از جمله صنعت ساخت و ساز در کشور که یک پایه اصلی شکوفایی و رشد اقتصادی است و در دولت روحانی با وزیری به نام «سید عباس آخوندی» و طرز فکر توقف انبوه‌سازی مسکن و ممانعت از آن شکل گرفت، بیشتر نمایان می شود.

در دو سالی که دولت رئیسی روی کار آمده است و زمام امور اجرایی در کشور را در دست گرفته شاهد ارتباطات وسیع دیپلماتیک کشورمان با کشورهای مختلف جهان هستیم و گره‌های کور دیپلماتیک با قدرت گرفتن دولت مرکزی ایران و دیپلماسی فعال به معنای واقعی باز شده است. این درحالی است که در دولت‌های روحانی با وجود تعاریف اسطوره‌ای از «محمدجواد ظریف» برآیند فضای دیپلماتیک آن دوران بیشتر ضعف و نتیجه آن تقریبا هیچ بوده است.

در این راستا اگر به حوزه انرژی هسته‌ای نیز نگاه کنیم همین بن بست آشکار را می بینیم. رآکتور اراک طبق معاهده برجام و درخواست آمریکایی‌ها بتونیزه شد تا صنعت هسته ای کشورمان نیز متوقف شود اما در ادامه دیدیم که به قول رئیس کل وقت بانک مرکزی در دولت روحانی تقریبا هیچ چیز عاید کشور در این توافق نشد و چند سال با اعتماد به کدخدامداری دولت روحانی صنعت هسته ای ایران را متوقف کرد. باید در این عرصه گفت که کشورمان در این ماجرا نیز متضرر شد.

در صنعت هوایی کشور نیز با وجود اینکه مسئولان دولتی و خبرنگاران اصلاح طلب با هواپیمای ایرباس عکس یادگاری گرفتند و مقابل این هواپیما قربانی کردند و رسانه های اصلاح طلب با تیتر «به افتخار برجام» از ورود 100 فروند هواپیمای ایرباس به کشور خبر دادند که خبری از آن نشد، صنعت هوایی کشور با بن بست روبرو شد؛ چراکه مسئولان وقت راه و شهرسازی با وعده کباب حتی نان خالی نیز نصیب کشور نکردند و در تعمیر و بازآمد (اورهال) هواپیماهایی که در پارکینگ‌ها خاک می‌خورند نیز قصور شد تا این هواپیماها به جای آسمانگردی، زمین گیر شوند.

حالا امیر «سرتیپ محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به دستاوردها و پیشرفت‌های جدید وزارت دفاع از توقف دیگری در دولت های روحانی در کشورمان سخن گفته است.

وی در این رابطه بیان می کند:‌ «در حوزه فضایی به جهت کوتاهی‌هایی که قبلا صورت گرفته بود، این بخش کمی متوقف بود، اما با همت شخص رئیس‌جمهوری، پیگیری‌های مستمر او، اختصاص بودجه‌های خاص و برگزاری شورای عالی مجازی که ۱۰ سالی تعطیل شده بود و دوباره شروع به کار کرد، تلاش کردیم که جبران کنیم.»

وزیر دفاع ادامه داد: «همه دستگاه‌های مرتبط با یکدیگر در این حوزه اقدامات خوبی را در انجام می‌دهیم، ساخت ماهواره و ماهواره‌برهایی که بتوانیم آنها را در مدار قرار داریم که از جمله آنها می‌توان به ماهواره‌بر سیمرغ اشاره کرد.

نکته حائز اهمیت در سخنان سرتیپ آشتیانی نه تنها توقف حوزه فضایی در کشور است که بسیاری از کشورها برای آن سرمایه گذاری های هنگفتی می کنند، بلکه تعطیلی شورای عالی مجازی است که 10 سال تعطیل شده است، شورایی که می تواند با بررسی مسائل روز جهان و تصمیم گیری برای آن منشا اثر مهمی برای کشور باشد و به رشد فضایی ایران کمک کند.

البته تعطیلی شوراهای مهم در کشور که با حضور دولت رئیسی نه تنها احیا بلکه فعال و پویا شد از جمله ویژگی‌های دو دولت روحانی بود که حتی انتقاد طرفداران دولت وقت را نیز به دنبال داشت. قصور مدیریتی و ترک فعل در دولت‌های روحانی بی داد می کرد و از هرسو به اقدامات دولت رئیسی نگاه می کنیم متوجه می شویم که کشور در چه عرصه هایی تعطیل بوده است و در هشت سال دولت های روحانی چه فرصت‌های مهمی از دست رفته است که حالا متاسفانه باعث ایجاد چالش در کشورمان شده است اما با پررویی سیاسی با فعال شدن هر یک از این بخش ها در دولت رئیسی، مسئولان دولت روحانی آنرا ثمره کار خود قلمداد می کنند و موفقیت های دولت رئیسی را در کارنامه ضعیف کاری خود می نویسند! این در شرایطی است که به هیچ وجه به نقص هایی که در کشور وجود دارد و این ترک فعل ها باعث رنج و عذاب مردم شده است،‌ سخنی به میان نمی آورند.

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1471075

مهمترین اخبار ایران و جهان: