نیوز سیتی!
18 شهریور 1402 - 14:33

دانمارک برای آموزش اوکراینی‌ها از موزه‌ها تانک قرض گرفت!

یکی از کشورهای عضو ناتو اذعان کرد که برای آموزش کار با تانک‌های آلمانی «لئوپارد» به سربازان اوکراینی، از تانک‌های نگهداری‌شده در موزه استفاده کرده است!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ارتش دانمارک در بیانیه‌ای اذعان کرد که برای آموزش کار با تانک‌های لئوپارد۱ به نیروهای اوکراینی، مجبور شده است تا چند تانک از موزه این کشور قرض بگیرد!

در بیانیه دولت دانمارک آمده است که به منظور تامین نیازهای آموزشی در اوایل سال جاری، دست کم ۶ دستگاه خودرو زرهی سنگین از چندین موزه قرض گرفته است.

کپنهاگ در ماه فوریه با هلند و آلمان توافقی به امضا رساند تا به طور مشترک، یکصد دستگاه تانک «لئوپارد ۱اِی۵» را برای کی‌یف خریداری کند. آموزش نیروهای اوکراینی نیز بخشی از این توافق بود.

در بخش دیگری از این بیانیه می‌خوانیم «دانمارک تا سال ۲۰۰۵ از این تانک‌ها استفاده می‌کرد و در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۰۰دستگاه از آنها را به شرکت آلمانی FFG فروخت و تعدادی از این زره‌پوش‌های سنگین نیز سر از موزه درآورد. سپس ارتش دانمارک تصمیم گرفت تا برای آموزش، تعدادی از آنها را قرض بگیرد.»

ارتش دانمارک دیروز(جمعه) اعلام کرد که نخستین محموله تانک‌های لئوپارد را برای کی‌یف فراهم کرده است. به ادعای کپنهاگ، در حال حاضر ۱۰ دستگاه از این تانک‌ها به اوکراین رسیده و تعداد بیشتری در راه است.

تروئل لوند پواسن، وزیر دفاع دانمارک گفت که «دانمارک با همکاری آلمان حدود یکصد دستگاه تانک برای اوکراین تامین کرده است.» بنا به اعلام ارتش دانمارک، این تانک‌ها به دلیل اینکه «چندین سال بی‌حرکت بودند، نیاز به تعمیر دارند.»

این بیانیه یک روز پس آن منتشر شد که یک کارشناس نظامی مشهور آلمانی درباره نقش احتمالی این تانک‌ها در میدان نبرد ابراز تردید کرد. رالف تیِله، سرهنگ بازنشسته ارتش آلمان که ریاست ستاد کالج دفاعی ناتو را برعهده داشته است، گفت: زره‌پوش‌های سنگین شاید مفید باشند اما به سختی می‌توان به آنها لقب «برگرداننده ورق جنگ» را داد!

وی افزود: تانک‌های منسوخ لئوپارد نقاط ضعفی دارند به ویژه از حیث مقاومت بدنه؛ از بخش کناری راحت هدف قرار می‌گیرند و کیفیت تیراندازی آن هم نسبت به نسخه‌های بعدی، به مراتب پایین‌تر است.»

تیِله همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا با این حساب می‌توان گفت که «غرب برای اوکراین آهن‌پاره تامین کرده است؟»، اضافه کرد: اگر بخواهیم تمسخر کنیم؛ بله آهن‌قراضه هستند و اگر به درستی از آنها استفاده نشود، حتی نمونه‌های جدید آن هم به سرعت از کار می‌افتد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1491175

مهمترین اخبار ایران و جهان: