نیوز سیتی!
18 شهریور 1402 - 23:07

توزیع ۳۱۰ دستگاه سمعک بین توان‌خواهان سمنانی

معاون توان‌بخشی بهزیستی استان سمنان گفت: در سال گذشته نیز ۳۱۰ دستگاه سمعک با حواله دولتی خریداری و در بین توان‌خواهان توزیع شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، معصومه میراج، معاون توان‌بخشی بهزیستی استان سمنان اظهار کرد: نزدیک به یک هزار و ۷۰۰ نفر از افراد با اختلال شنوایی خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تحت حمایت بهزیستی استان سمنان هستند.

 وی افزود: معاونت توان‌بخشی بهزیستی استان سمنان در راستای ارتقای توانمندی جمعیتی که علیرغم دارا بودن توان تحرک فیزیکی و حضور در اجتماع، با چالش برقراری ارتباط کلامی در تعاملات خود روبه‌رو هستند، تاکنون فعالیت‌های متعددی انجام داده است.

معاون توان‌بخشی بهزیستی استان سمنان بیان کرد: یکی از راه‌های ارتقای توانمندی افراد دارای  معلولیت شنوایی، کمک به شنوایی این افراد است که این امر با سمعک محقق شده که در این راستا در سال گذشته ۳۱۰ دستگاه سمعک با حواله دولتی خریداری و در بین توان‌خواهان توزیع شده است.

میراج ادامه داد: بر خلاف تصور عموم، کیفیت سمعک‌های خریداری شده از طرف بهزیستی در رده بهترین دستگاه‌های موجود در بازار است و ویژگی خاص این سمعک‌ها به دلیل خرید با حواله بسیار ارزان‌تر از قیمت بازار است، بنابراین لازم است بعد از خرید، دستگاه به شنوایی‌شناس معتمد در هر شهرستان ارائه تا به‌منظور تجویز و تنظیم سمعک اقدام لازم انجام شود.

وی با بیان این مطلب که اولویت توزیع سمعک‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان و افراد فعال در جامعه هستند، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ نیز تاکنون تعداد ۴۹۰  دستگاه  سمعک، ۶ هزار و ۲۰۰ حلقه باتری سمعک، ۶۰۰ واحد لوازم جانبی  سمعک (پروب، برس و...)  تهیه و در حال واگذاری به توان‌خواهان است  و نیز مبلغ چهار میلیارد ریال به عنوان کمک هزینه موردی به‌منظور حمایت از توان‌خواهان با اختلال شنوایی و تربیت شنیداری به حساب توان‌خواهان واریز شده است.

معاون توان‌بخشی بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه افراد دارای محدودیت شنوایی به عنوان طیف خاصی از افراد دارای معلولیت، تقریباً نزدیک به ۱۵ درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، افزود: اصل ۲۰ و ۲۹ قانون اساسی به برابری حقوق آحاد مردم جامعه و برخورداری از فرصت‌های برابر تأکید داشته و بر همین اساس تکالیف متعددی را به عهده دستگاه‌های اجرایی قرار داده است.  

میراج گفت: توان‌خواهان برای تحویل سمعک مورد نیاز لازم است تا به مددکاران خود در مراکز مثبت زندگی و یا تأمین و توسعه شهرستان محل سکونت خود مراجعه تا از طریق بهزیستی شهرستان اقدامات لازم به عمل آید.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/م/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1492031

مهمترین اخبار ایران و جهان: