ایسنا/اصفهان یک استاد معارف اسلامی دانشگاه اصفهان گفت: پیامبر(ص) با بعثت خود مفهوم انسان را باز تعریف کرد و باعث شد تا انسان خدا را بهعنوان یک حقیقت و کمال بینهایت بشناسد.
حجتالاسلام مجتبی سپاهی با تبیین مفهوم بعثت بهعنوان یک درس عمیق انسانشناسانه برای بشر در تمام دورانها، اظهار کرد: در موضوع مبعث، اراده الهی این بود که یک تحول ساختاری، فکری، شخصیتی و روحی در انسانیت انسان ایجاد شود و طبیعی است که وقتی انسانها بخواهند حرکت یا تحولی در خود ایجاد کنند، فردی از میان آنها برگزیده میشود که پیش از این موفق به ایجاد یک تحول عمیقِ برآمده از یک ارتباط با عالم ملکوت و غیب در وجود خود شده باشد.
تبیین مفهوم بعثت بهعنوان یک درس عمیق انسانشناسانه برای بشر در تمام دورانها،وی در توصیف شخصیت چنین انسانی، ادامه داد: فردی که یک تحول عمیق برآمده از غیب را تجربه کرده، دچار نوعی بعثت و برانگیختگی فراگیر شخصیتی در تمام ابعاد وجودی خود میشود، او تعمق در عالم ملکوت و سیر و سفرهای درونی را درک میکند و به ارتباط با ذات اقدس الله میرسد، چنین فردی مجموعه اتفاقاتی را تجربه میکند که برای انسانهای معمولی دیگر قابل تصور نیست.
این استاد معارف اسلامی دانشگاه اصفهان در توضیح ویژگیهای حضرت محمد(ص) اضافه کرد: پیامبر در درجه اول گیرنده وحی است، او خبرهای وحیانی را به بشر عرضه میکند، اخباری که لزوما عجیب و غریب هم نیستند، چون گاه مردم فکر میکنند، پیامبر کسی است که خبرهای عجیب و غریب میآورد، در حالی که او هم انسان است، اما انسانی که توانسته تحول جدیدی را در خود ایجاد کند آن هم درست در دورانی که بشریت به کلی از خود غافل شده است.
سپاهی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) درست در زمانی که دانشمندان و اندیشمندان و حتی عالمان تجربی توانایی درک چیزی فراتر از حقایق طبیعت نداشتند به رهاورد با ارزشی از عالم غیب دست یافتند؛ پیامبران با گذر از عالم طبیعت و ورود به عالم ملکوت گویا تمام سرنوشت بشر را از اول تا آخر مشاهده کردهاند؛ مشاهداتی که به امر الهی صورت میگیرد؛ "الله أعلم حیث یجعل رسالته" .
پیامبران با گذر از عالم طبیعت و ورود به عالم ملکوت گویا تمام سرنوشت بشر را از اول تا آخر مشاهده کردهاند؛ مشاهداتی که به امر الهی صورت میگیرد؛ "الله أعلم حیث یجعل رسالته" .وی اضافه کرد: خدا عالم است و بس؛ یعنی تنها کسی که تمام رسالت از آن او بوده، خداوند است و تنها کسی هم که میتواند پیام خدا را آنگونه که است و آنگونه که خدا میخواهد به بشر تجلی دهد، بدون آنکه کلمهای به آن اضافه یا کم کند، پیامبرِ خدا است.
این استاد معارف اسلامی دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: پیامبر(ص) ابتدا به مقام عبودیت میرسد، چهره زیبای عبودیت را در خود متجلی میکند و سپس خداوند میفرماید ما چنین کسی را رسول خود قرار دادیم، یعنی کسی که برای مردم پیام میآورد.
پیام بعثت پیامبر، جهانشمول است
پیام بعثت پیامبر، جهانشمول استسپاهی درباره ویژگیهای پیام پیامبر با توجه به آیه شریف "وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَیٰ" توضیح داد: خداوند در قرآن میفرماید مردم بدانید که پیامبر شما از هوا و علم خود یا نزد غیر خدا سخنی نمیگوید بلکه "إن هو إلا وحی یوحی" سخن او وحی است، از سوی خدا است، گویی پیامبر جام وجودی دارد که بازتاب دهنده عالم ملکوت است و گویی کلیت سرنوشت بشر با هدف شناخت ماهیت او به وجود میآید.
"وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَیٰ"وی با اعتقاد بر اینکه پیام بعثت پیامبر، جهانشمول است و در قاب زمان و مکان نمیگنجد، تاکید کرد: پیامبر مبعوث میشود تا پیامی را به بشر عرضه کند، بشری که میتواند در ۱۴۰۰ سال قبل زندگی کند، یا تجربه زیست قبل و پس از آن را داشته باشد.
این استاد معارف اسلامی دانشگاه اصفهان بشر عصر حاضر را مورد تاکید ویژه قرار داد و اضافه کرد: بشر امروز در اوج تمدن و علم زندگی میکند، تصرفات و سفرهایی در طبیعت دارد، اما همین بشر از درک سیر انسانی خود عاجز است، نمیداند باید چه بکند، او شاید با علم بر قوانین و نیروهای طبیعت چیره شود، اما با توسل بر همین علم نمیتواند بر خود مسلط شود یا خود را کنترل کند، انگار که این علم مانند اسلحهای در اختیار او قرارداده شده، اما نمیداند باید با آن چه کاری انجام دهد.
سپاهی با طرح این سوال که "انسان واقعی کیست و چه ویژگیهایی دارد" گفت: علم نمیتواند تصویری واقعی از انسان کامل ترسیم کند، آیا انیشتین یا نیوتن انسان کامل هستند؟ در روانشناسی آیا فروید یا ویلیام گینز انسان کامل هستند؟ در جامعه شناسی آیا ماکس وبر انسان کامل است؟ از فیلسوفان آیا هایدگر انسان کامل است؟ با وجود تمام مکتبهای فلسفی اما از هایدگر گرفته تا کانت، دکارت یا ویتگنستاین و دیگران نتوانستهاند تعریف یا توصیف جامعی از انسان کامل را به تصویر بکشند.
"انسان واقعی کیست و چه ویژگیهایی دارد"وی ادامه داد: بررسی پدیدارشناسانه یا روانشناسانه بر جوامع نشان میدهد که گویی آنها در جستوجوی یک گمشده هستند، همین بررسی ما را به تکاپو برای یافتن پاسخ این پرسش میکشد که انسان ایدهآل کیست؟ سوالی که از ابتدای آفرینش تاکنون ذهن فلاسفه و عالمان را به خود مشغول کرده است، انسان واقعی کیست؟ ما هستیم، انسان واقعی آن سیاه پوست اهل آفریقا است؟ یا آن فقیر یا حتی فردی که بهترین ماشین را دارد و با بهترین هواپیما سفر میرود؟
این استاد معارف اسلامی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه بعثت دو رهاورد برای بشر داشته است، توضیح داد: بعثت راه و رسم انسانی شدن را در قالب پیامهای انسانی به بشر آموخت و انسان را به لزوم توجه به شریعت راهنمایی کرد، اینگونه که اگر کسی به ظاهر و باطن شریعت عمل کند، عمل کردن به معنای اقتدای از صمیم قلب کردن؛ مثل آن است که به وجود پیامبر اکرم عمل کرده باشد پس خُلقش هم قرآنی و پیغمبری میشود.
بعثت راه و رسم انسانی شدن را در قالب پیامهای انسانی به بشر آموخت و انسان را به لزوم توجه به شریعت راهنمایی کرد،سپاهی با اعتقاد بر اینکه روشنی مستمر مسیر پیامبر، برکت بزرگ بعثت او است، در توضیح رهاورد دوم بعثت پیامبر اکرم (ص) ادامه داد: اساس بعثت پیامبر، معنابخشی به خدا بود، اینکه بشر به پاسخ این سوال رسید که "خدا کیست" و خود را از تفکرات جاهلیت پیش از پیامبر نجات داد، بشری که اسیر بتها و به تعبیر دقیقتر اسیر خیالات خود شده بود کما اینکه بشر امروز نیز اسیر تکنولوژی و مقام و شهوت است، بعثت ذهن انسان را نسبت به این سوالات باز کرد که چرا انسانها این قدر بت میپرستند؟ چرا خود را میپرستند؟ و چرا در اسارت خیال هستند؟
وی تصریح کرد: پیامبر با بعثت خود هم مفهوم انسان را باز تعریف کرد و هم باعث شد تا انسان خدا را بهعنوان یک حقیقت و کمال بی نهایت و الههای که بشربه دنبال او است بشناسد، پیامبر با بعثت خود پیوند میان انسان و خدا را به بشریت ارمغان داد و بر ما واجب کرد تا این بعثت را در خود نهادینه کنیم.
تا انسان خدا را بهعنوان یک حقیقت و کمال بی نهایت و الههای که بشربه دنبال او است بشناسد،خبرنگار: ندا دستان
خبرنگار: ندا دستانانتهای پیام
شناسه خبر: 108831