نیوز سیتی!
19 خرداد 1402 - 15:59

عوامل داخلی و بیرونی نوسانات ارزی باید کنترل شود

شیراز- امام جمعه موقت شیراز گفت: نوسانات ارزی دارای منشا داخلی و خارجی بوده و برخی از دلال های داخلی اجازه کاهش این نوسانات را نداده از اینرو باید دولت نسبت به کنترل بازار اقدام کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام عبدالرضا محمودی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شیراز بیان کرد: همانگونه که در سفر ریاست جمهوری به استان آذربایجان شرقی شاهد افتتاح و بهره برداری از طرح‌های مختلف عمرانی بودیم که موجب افزایش رضایت آحاد مختلف مردم شد، امید است در سفر آیت الله رئیسی به استان فارس نیز این مهم محقق شود.

امام نماز جمعه موقت شیراز ادامه داد: یکی از درخواست‌های متعدد مردم از ریاست جمهوری این است که نوسانات ارز و سکه در کشور کنترل شود زیرا این نوسانات نه تنها بر کالاهای اساسی سایه انداخته بلکه موجب شده تا طیف‌های مختلفی از کالاها و خدمات در جامعه تحت تأثیر این نوسانات باشند.

وی افزود: می‌توان با کنترل عوامل داخلی از نوسانات ارزی جلوگیری کرد البته نباید فراموش کرد که برخی از این نوسانات منشأ خارج از کشور دارند.

او با اشاره به اینکه عامل داخلی باعث ازدیاد تورم می‌شود، یادآور شد: برخی از کارخانه‌های خودروسازی با افزایش قیمت ارز نسبت به افزایش قیمت ماشین‌های خود اقدام می‌کنند این در حالی است که بیشتر سهام این کارخانه دولتی است ولی سئوال اساسی این بوده که چرا دولت باید از این نوسانات تبعیت کند؟

خطیب جمعه موقت شیراز عنوان کرد: دلال‌ها و برخی از صراف‌ها از عوامل داخلی افزایش قیمت ارز هستند و حتی اگر برخی عوامل برون مرزی باعث کاهش قیمت ارز شوند باز هم برخی از این دلال‌ها و دست‌های پشت پرده اجازه کاهش قیمت ارز و سکه را نمی‌دهند.

وی ادامه داد: نوسانات شدید ارزی باعث افزایش قیمت مسکن شده و این افزایش قیمت مسکن نیز عامل افزایش اجاره بها منزل نیز می‌شود.

حجت الاسلام محمودی با تاکید بر کنترل افزایش قیمت مسکن در جامعه، افزود: اقشاری که حقوق ثابت دارند چگونه می‌توانند افزایش قیمت اجاره بها را مدیریت کنند؟ لازم به ذکر بوده که فشار مسائل اقتصادی باعث به سختی افتادن بیشتر مردم شده است.

وی در ادامه خطبه‌های نماز جمعه این هفته شیراز تصریح کرد: صیانت عمومی از فرهنگ ملی و تعالیم دینی وظیفه‌ای بوده که بر عهده تمام آحاد جامعه است.

او ادامه داد: رعایت حجاب در جامعه احترام به هویت ایرانی و اسلامی است. در هر مرکزی که بخواهیم حضور پیدا کنیم باید چهارچوب‌های آن را رعایت کنیم البته عفاف و حجاب تنها مخصوص خانم‌ها نیست و آقایان هم باید دارای آراستگی باشند.

حجت الاسلام محمودی تاکید کرد: هویت ملی ما و هویت اسلامی ما چهارچوب‌هایی را تعیین کرده که باید این چهارچوب‌ها رعایت شود و حجاب از ضروریات دین است و این مسئله که سرچشمه از هویت ملی و اسلامی ما گرفته را باید همه آحاد جامعه رعایت کنند تا جامعه‌ای سالم و منزه از مشکلات اخلاقی داشته باشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1272975

مهمترین اخبار ایران و جهان: