نیوز سیتی!
09 خرداد 1402 - 11:56

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: زنان حکومت‌داری نمی‌کنند، حکمرانی می‌کنند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زنان حکومت‌داری نمی کنند، حکمرانی می کنند،گفت: در عصر کنونی جنس حکمرانی‌ها درحال تغییر است و رابطه ملت و حکومت در حال بازآفرینی است که اصطلاحا می‌گویند حکمرانی‌ها به سمت قدرت نرم و منعطف پیش می‌روند.

به گزارش خبرگزاری فارس، اولین دوره آموزشی زنان و حکمرانی با محوریت آموزش، شبکه‌سازی و تجربه‌اندوزی تخصصی با تمرکز بر نقش زنان، امروز در سالن شیخ فضل‌الله نوری در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

این نشست به همت کمیسیون ملی یونسکو-ایران با همکاری معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، اندیشکده حکمرانی دانشگاه صنعتی شریف، خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه، پژوهشکده علم و تحول راهبردی، مرکز زنان و امور خانواده دانشگاه تهران و بنیاد بین‌المللی گوهرشاد برگزار شد.

دوره‌های آموزشی حکمرانی باید منطقه‌ای برگزار شود

انسیه خزعلی؛ معاون رئیس‌جمهور در اموز زنان و خانواده در این نشست گفت: در دنیایی که زن نمونه با عناوین و ارزشهای مردانه سنجیده می‌شود وظیفه ما است که این اجحاف و بهره‌برداری غیرصحیح را مانع شویم و آن را از مجامع بین‌المللی پیگیر باشیم.

وی افزود: در داخل نیز باید برای تکمیل و ترمیم آنچه که داریم تلاش کنیم؛ترمیم آنچه در قانون، فرهنگ و حتی نگاه وجود دارد، این وظیفه ما زنان است.

خزعلی ادامه داد: زنان ما در بسیاری از عرصه‌ها از جمله پژوهش، کارآفرینی، سلامت، تحصیل و... سرآمد هستند. اینها نشان دهنده حکمرانی هست که جایگاه خاصی برای زنان قائل است. اما نباید به این اکتفا کرد؛ هنوز باید در نوع نگاه به زنان، الگوها و نظام‌واره‌های زنان تجدیدنظر داشته باشیم.

معاون رئیس‌جمهور افزود: در دیدار آخر رهبری با زنان ایشان فرمودند که برای دخالت زنان در حکمرانی چاره‌اندیشی شود تا در مسؤولیت‌های کلان  از حکمرانی زنان بهره‌مند شویم.

خزعلی گفت: زن و مرد با هم و در کنار یکدیگر باید برای پیشرفت روزافزون جامعه تلاش کنند. تلاش ما این است در این دوره‌ها این نگاه را در جامعه ایجاد کنیم. البته این دوره‌‌ها باید مخصوص آقایان هم برگزار شود. از طرف دیگر ما معتقد نیستیم که این مسئله اختصاص به کشور ما دارد، بلکه این موضوع منطقه‌ای است و ما از طریق یونسکو درخواست داریم که این موضوع به این آموزش‌ها وجهه منطقه‌ای بدهد. به عنوان مثال در چند وقت اخیر در دیدار با خواهران عراقی این درخواست و اشتیاق را از سمت آنان داشتیم که از تجارب زنان ایرانی برای زیست آگاهانه در جامعه استفاده کنند. ان‌شاالله دوره‌های بعدی با مشارکت کشورهای منطقه برگزار شود تا کرسی ایران در یونسکو با نگاه الگوی سوم زن مسلمان، ترقی و پیشرفت به دست بیاید.

رسانه، وضعیت زنان ما را از عربستان و افغانستان بدتر نمایش می‌دهد

سخنران بعدی برنامه علی‌اکبر متکان، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: بحث حضور اجتماعی زنان و نقش آفرینی در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی از موضوعات چالش برانگیز جوامع مختلف بوده است. 

وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که سازمان های بین‌المللی نگاه منفی به ایران با توجه به دروغ‌پردازی‌ها حول محور زنان ایرانی دارند که قصور آن هم متوجه ماست. ما نتوانستیم نقش زنان را در عرصه‌های مختلف تبیین کنیم. حتی این قصور متوجه کمیسیون ملی یونسکو- ایران است.

متکان ادامه داد: اگر این عرصه باز شود مسلما نگاه‌ها هم عوض می‌شود و وضعیت حوزه زنان ما با نگاه غلط در رسانه‌های دیگر از عربستان و افغانستان بدتر نشان داده نمی شود.البته این قصور تا حد زیادی متوجه رسانه هم هست که نتوانسته است پیشرفت‌های زنانمان را به خوبی نشان بدهد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران گفت: تصمیم داریم یک سامانه یا اطلس پیشرفت و توسعه زنان ایران از زمان پیروزی انقلاب تاکنون در بستر زمان را اجرا کنیم. وزیرعلوم پشتیبانی آن را پذیرفته است و امیدوارم سایر نهادها هم به این پروژه بپیوندند،  چون اهمیت این کار به منافع ملی و سربلندی ایران مرتبط است.

زنان حکمرانی می‌کنند نه حکومت‌داری

در ادامه این نشست بابک نگاه‌داری؛ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سخنرانی کرد. نگاهداری گفت: یکی از شاخص‌های پیشرفت، بروز و ظهور زنان در عرصه‌‌های پیشرفت و توسعه قلمداد می شود. امروزه پیشرفت انسانی در دنیا مطرح است و در این نگاه هم نقش زنان بیشتر از مردان است، چرا که نقش زن در پرورش نسل جدید زیاد است و از همین رو پیشرفت زنان در جامعه مهم است.

وی ادامه داد: اما در جامعه ما زنان به وضع مطلوب جایگاه خود در حکمرانی نرسیده‌اند، پس لازم است هماهنگی بین نقش خانواده و نقش آنها در اجتماع انجام شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: وقتی ما زنان را در عرصه حکمرانی نداریم از نگاه زنانه در سیاست گذاری و یک ظرفیت بزرگ محروم می‌شویم. به نظر من مدیریت زنانه یکی از فرصتهای بزرگ در گام دوم انقلاب و سرمنشاء بسیاری از تحولات است.

نگاه‌داری درباره پیشرفت زنان ایران نسبت به اوایل انقلاب گفت، ما امروز ۸شهردار، ۱۶زن نماینده مجلس با رشد ۳۳۰درصدی نسبت به اوایل انقلاب، ۱۱۲۱ قاضی زن و زنان زیادی در عرصه های فناوری ارتباطاتی و... داریم.

وی افزود: سرمایه اصلی هر ملت برای تحول یکی غرور و دیگری آرمان ملی است. بدخواهان ایران روی نسل جوان تمرکز کردند؛تا این دو را از آنها بگیرند. تخریب عملکرد ما در گذشته غرور را نابود می‌کند و بی‌‌ثمر نشان دادن آینده آرمان ملی را از بین می‌برد. ما باید ضمن حفظ دستاوردهای قبلی و غرور ملی که در نسل فعلی، منشاء اراده برای ادامه مسیر است، برای ساختن آینده و آرمان بهتر تلاش کنیم.

نگاه‌داری در بخش دیگر سخنانش درباره تفاوت حکومت‌داری و حکمرانی صحبت کرد و گفت: در عصر کنونی جنس حکمرانی‌ها در حال تغییر است و رابطه ملت و حکومت در حال بازآفرینی است که اصطلاحا می‌گویند حکمرانی‌ها به سمت قدرت نرم و منعطف پیش می‌روند. در بحث حکومت‌داری تاکید روی عقلانیت ابزاری است، دستور از بالا به پایین و سلسله مراتبی و قدرت سخت است. در مقابل، حکمرانی داریم که مبتنی بر عقلانیت ارتباطی است، نگاه شبکه‌ای و پایین به بالا دارد، قدرت نرم حرف می‌زند و اختیار انسان در حکومت‌ وزن بیشتری پیدا می‌کند. در تبیین این دو نگاه حکومت‌داری بیشتر به ویژگی‌های زنانه و حکمرانی به ویژگی‌های زنانه شبیه است. یعنی زنان حکمرانی می‌کنند نه حکومت‌داری.

ادامه دارد/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1249075

مهمترین اخبار ایران و جهان: