نیوز سیتی!
17 خرداد 1402 - 14:32

همکاری صنایع دستی با وزارت دفاع در تامین‌ مواد اولیه ورشوسازی

معاون صنایع دستی گفت: با نهادهای مختلف صحبت کرده ایم تا از ظرفیت‌های آنها استفاده شود از جمله ظرفیت های وزارت دفاع برای تأمین مواد اولیه ورشوسازی.

به گزارش خبرنگار مهر، مریم جلالی در آستانه یک سالگی ورودش به وزارت میراث فرهنگی و به مناسبت آغاز هفته صنایع دستی در نشست خبری که امروز در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد گفت: تقارن هفته محیط زیست با صنایع دستی نشان می‌دهد که صنایع دستی برخاسته از اقلیم است و می‌تواند به نظام‌های برنامه ریزی در حوزه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی یا فرهنگی کمک کند. برنامه هفتم توسعه فرصتی استثنایی ایجاد کرد که بتوانیم فصل مجزایی برای صنایع دستی داشته باشیم.

وی ادامه داد: بند ترویج صنایع دستی نیز که توسط مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی نظام ابلاغ فرمودند به ما کمک زیادی کرد. برای تأمین مواد اولیه ورشو با وزارت دفاع صحبت کرده ایم تا بخشی از مواد اولیه را به ورشو سازی بروجرد اختصاص دهند.

جلالی تصریح کرد: ما از مدیریت هزینه به مدیریت سرمایه و درآمد رسیده ایم و توجه حوزه‌های سرمایه گذاری را به صنایع دستی جلب کرده ایم. بنابراین عدد جذب سرمایه در صنایع دستی بزرگ می‌شود. ما فقط صنایع دستی نداریم بلکه هنرهای سنتی را هم داریم و ۲۰ خرداد روز پاسداشت هنرهای سنتی هم هست چون بدون توجه به ریشه‌های هنرهای سنتی، صنایع دستی بی ریشه خواهد بود.

وی گفت: برای امسال، این هفته هر استانی برنامه خود را اعلام کرده است و این برخاسته از تفویض اختیاری است که ضرغامی به استان‌ها داده است. در ستاد هم برنامه‌هایی طراحی شده است که مهمترین آن حضور رئیس شورای جهانی صنایع دستی است که به ایران می‌آید.

جلالی افزود: همیشه به صنایع دستی نگاه حمایتی شده است ولی ما در زنجیره تأمین مشکل داریم. می‌خواهیم توجه به اقلیم براساس رونق اقتصادی را در نظر داشته باشیم به عنوان مثال تالاب شادگان بسته بود و گردشگری با حصیربافی پیوند خورد. ساکنان این تالاب را حفظ می‌کنند چون می‌دانند که چه اتفاقی برای آنها رقم می‌زند. در واقع محصولات باید کاربردی باشد و صنایع زیستی کاربردی باشد.

وی تصریح کرد: صنایع دستی تحریم نیست گرچه موانع تحریم برای ما وجود دارد مثل داشتن کیفیت محصول متناسب با استانداردهای جهانی یا موانعی که در حوزه خرید و فروش داریم. ۸۰۰ میلیارد دلار گردش مالی صنایع دستی در جهان است اما سهم ایران از این بازار ۳۲۲ میلیون دلار است‌. ما آمار دقیقی برای صادرات نداریم حتی آمار صادرات صنایع دستی چمدانی نیز قابل احصا نیست.

جلالی افزود: در برخی جاها صنایع دستی در حوزه کسب و کار کنش خردمندانه حساب نمی شده است الان دلالی کنش خردمندانه‌تری است تا تولید هنری که ۸ ماه زمان می‌برد! در حال حاضر ارزش آفرینی صنایع دستی درک نمی‌شود ولی ما تلاش می‌کنیم که این گونه نباشد مثلاً می‌خواهیم افراد در دوره خدمت سربازی هنری را یاد بگیرند. با اتاق ایران و قطر و موزه قطر رایزنی و مفاهمه داشته ایم تا بتونیم یک هاب صادراتی برای ایران در قطر و البته عمان داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه، حکم بهبود کسب و کار دستگاه‌ها را موظف می‌کنند که در این حوزه کار کنند. یک موقعیت استثنایی نیز در لایحه اهداف و وظایف وزارتخانه داریم که به ما کمک زیادی می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1268331

مهمترین اخبار ایران و جهان: