نیوز سیتی!
30 اردیبهشت 1402 - 14:48

چین خواهان همکاری با کشورهای آسیای مرکزی در بخش انرژی

رئیس جمهور چین در نشست کشورهای «آسیای مرکزی و چین» خواستار ایجاد مشارکت انرژی با کشورهای این منطقه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و چین خواستار ایجاد مشارکت انرژی «چین - آسیای مرکزی» شد.

رئیس جمهور چین با اعلام این مطلب همچنین خواستار تسریع ساخت یک خط لوله گاز دیگر «چین-آسیای مرکزی»، افزایش تجارت نفت و گاز، توسعه همکاری‌های انرژی در کل زنجیره صنعتی و تشدید همکاری در زمینه انرژی‌های نو و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای شد.

گفتنی است که سران ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و چین در پایان این نشست اعلامیه شیان را امضا و لیست نتایج این نشست را تایید و طرحی را برای توسعه آینده روابط بین چین و آسیای مرکزی ترسیم کردند.

 بنابر سخنان رئیس جمهور چین، «پکن» و شرکای آسیای مرکزی‌اش قاطعانه از یکدیگر در مسائل حاکمیت، استقلال، امنیت و تمامیت ارضی حمایت خواهند کرد. علاوه بر این، طرفین به مسیرهای توسعه یکدیگر که مطابق با شرایط ملی هر کشور انتخاب شده است، احترام گذاشته و با هرگونه مداخله در امور داخلی کشورها به هر بهانه‌ای قاطعانه مقابله خواهند کرد.

وی افزود: ما قاطعانه با تمام اشکال تروریسم، جدایی‌طلبی، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و جنایت سازمان یافته فراملی مبارزه خواهیم کرد.

رئیس جمهور چین خاطرنشان کرد: طرفین قصد دارند اهداف و اصول منشور سازمان ملل را رعایت، قاطعانه از چندجانبه‌گرایی و قوانین بین‌المللی شناخته شده جهانی و هنجارهای روابط بین‌المللی حمایت کنند.

نشست کشورهای آسیای مرکزی و چین روزهای 18-19 مه سال جاری در شهر شیان منطقه شاآن‌سی چین برگزار شد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1225075

مهمترین اخبار ایران و جهان: