نیوز سیتی!
08 تیر 1402 - 07:14

ادعای رویترز درباره تصمیم اروپا به ادامه تحریم تسلیحاتی ایران

برخی منابع غربی مدعی شده‌اند که اروپایی ها قصد دارند تحریم‌های موشکی بالستیک علیه ایران را همچنان حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برخی منابع غربی از جمله خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی به نقل از چهار منبع آگاه که نامشان ذکر نشده، مدعی شده است دیپلمات‌های اروپایی به ایران گفته اند که قصد دارند تحریم‌های موشکی بالستیک اتحادیه اروپا علیه ایران را که طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵( برجام) در اکتبر امسال یعنی تا حدود ۵ ماه دیگر منقضی خواهد شد، همچنان حفظ کند.

این منابع سه بهانه را برای حفظ تحریم‌های موشکی علیه ایران ذکر کرده‌اند: استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین، احتمال انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه و محروم کردن ایران از مزایای توافق هسته‌ای با توجه به نقض این توافق توسط ایران پس از خروج آمریکا.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «به ایرانی‌ها کاملاً واضح (در مورد برنامه‌های حفظ تحریم‌ها) اطلاع داده شده است و اکنون پرسش این است که ایرانی‌ها چه پاسخ و گام‌های تلافی‌جویانه‌ای در برابر حفظ تحریم‌ها خواهند داشت؟»

بر اساس قطعنامه سازمان ملل که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را تأیید کرد، قرار بود تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی علیه ایران در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ یعنی تا حدود ۵ ماه دیگر بر اساس متن توافق هسته‌ای منقضی شود، اما اکنون اروپا اعلام کرده که تصمیمی به لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران برخلاف تعهدات مندرج در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را ندارد.

این تحریم‌ها همچنین ایران را از خرید، فروش یا انتقال هواپیماهای بدون سرنشین و اجزای آنها که قادر به پرواز بیش از ۳۰۰ کیلومتر (۱۸۶ مایل) هستند، بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل منع می‌کند.

به نظر می‌رسد که کشورهای اروپایی از افزایش روابط دفاعی و نظامی میان تهران و مسکو نگران هستند.

با این حال مشخص نیست که آیا سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان، هنگام دیدار با مقامات ارشد ایرانی از جمله «علی باقری کنی»، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در ابوظبی، از قصد خود برای حفظ تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران سخنی گفته‌اند یا خیر؟

وزرات خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان تا کنون به گزارش‌ها درباره حفظ تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران پاسخی نداده‌اند.

در ادامه فراز و فرودهای برجام، در یک ماه گذشته خبرهای زیادی پیرامون مذاکرات با آمریکا درباره «تبادل زندانیان» و موضوع «مذاکرات رفع تحریم‌ها» و «آزادسازی منابع بلوکه شده ملت ایران در برخی کشورها» شنیده می‌شود و سفر اخیر وزیر امورخارجه ایران به چهار کشور عربی منطقه نیز در این راستا ارزیابی شده است.

همچنانکه «نیویورک تایمز» در گزارشی مدعی شد که ایران و آمریکا با یکدیگر به توافق غیر مکتوب رسیده‌اند که بر اساس آن ایران می‌پذیرد از پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود پرهیز کند و در مقابل بخشی از پول‌های بلوکه شده‌اش در کشورهای مختلف آزاد و صرف امور بشردوستانه شود.

گفتنی است، ایران و آمریکا در حال نهایی کردن مذاکرات بر سر «منابع مسدود شده ایران» در دیگر کشورها هستند تا به یک چارچوب عملیاتی و جدول زمانی برسند. بنابراین «مذاکرات فنی» همچنان ادامه دارد و نقش قطر و عمان در این زمینه برجسته است؛ چراکه گفته می‌شود منابع آزاد شده ایران قرار است به بانک‌های این دو کشور منتقل شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1316775

مهمترین اخبار ایران و جهان: