نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 10:46

خیرین آبخیزداری مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند

کرج- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: خیرین آبخیزداری با انجام عملیات آبخیزداری می‌توانند مشمول معافیت مالیاتی شوند.

اصغر بیات در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص خیرین آبخیزداری اظهار کرد: بر اساس بند ص تبصره ۸ بودجه ۱۴۰۲ کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیرین در طرح‌های آبرسانی روستایی و اجرای عملیات آبخیزداری با تأیید وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود.

وی در خصوص اهمیت امنیت حیاتی و غذایی و داشتن نگاه ویژه به موضوع آبخیزداری و آبخوان‌داری بیان کرد: این مقوله از دیدگاه رهبر معظم انقلاب هم مورد تاکید است به طوری که ایشان درباره اهمیت و ضرورت حفظ منابع طبیعی و آبخیزداری فرمودند: «یکی از کارهای مهمّ لازم در زمینه کاشت درخت و فضای سبز، مسئله آبخیزداری است. اگر چنانچه آبخیزداری را دستگاه‌های مربوط جدّی بگیرند و اهمّیّت بدهند، چه آنچه مربوط به وزارت کشاورزی است، چه آنچه مربوط به وزارت نیرو است، هم جلوِ سیلاب‌های بی‌مورد گرفته می‌شود، هم جلوِ ریزگردها گرفته می‌شود و هم بقیّۀ فواید گیاهان و درخت بر آن مترتّب می‌شود.»

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اجرای عملیات آبخیزداری می‌توان بارش‌هایی که در کشور به صورت سیلابی، با شدت زیاد و در مقطع زمانی کوتاه، روی می‌دهد را کنترل کرد و تا ۷۰ درصد خسارات ناشی از سیل را کاهش داد و حتی از نزولات جوی استفاده کرد.

وی تصریح کرد: استان البرز یکی از استان‌های پیشگام در جلب مشارکت خیرین در طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری و پیشرو در ثبت مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری در کشور است.

بیات خاطرنشان کرد: از آنجایی که استان البرز یکی از قطب‌های صنعتی در کشور است و این مراکز مهم غالباً در خروجی حوزه‌های آبخیز قرار گرفته‌اند و درگیر سیل هستند و یا با مشکلاتی همچون گرد و غبار و کمبود منابع ابی مواجه هستند، فعالان حوزه صنعت، کشاورزی و سایر بخش‌ها می‌توانند با همکاری خیرین در اجرای عملیات آبخیزداری که شامل اقدامات بیولوژیک (حفظ، احیا و توسعه پوشش گیاهی)، مکانیکی (ساخت بندها و سدهای کوتاه)، بیومکانیکی (تلفیق اقدامات بیولوژیک و مکانیکی) و مدیریتی گام بزرگی جهت حفظ منابع طبیعی و ایجاد امنیت زیستی بردارند که لازمه و اصل اولیه هر فعالیتی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1279631

مهمترین اخبار ایران و جهان: